انواع روش های پرورش گوسفندان

زمان مطالعه: 3 دقیقه

گوسفند یکی از پستانداران اهلی می باشد که از دیرباز تاکنون گوشت، شیر و فرآورده های دامی آن یکی از مهمترین منابع تغذیه انسان ها بوده  است. در گذشته گوسفندان به روش سنتی نگهداری می شدند. روش سنتی هنوز هم یکی از روش های پرورش گوسفندان است.

امروزه پرورش گوسفند به سه روش کلی صورت می گیرد:

پرورش گوسفند به روش گله های داشتی

در این نوع از پرورش تعداد زیادی میش مادر و والد به همراه تعداد کمتری قوچ نگه داری می شود که هدف از این کار افزایش درصد زایش در گوسفندان است. در گله های داشتی به ازای هر 50 راس گوسفند ماده والد ( میش) یک راس قوچ والد در گله نگه داری می شود. این نسبت از تعداد قوچ و بره های ماده بسته به نوع نژاد و جثه دام قابل تغییر می باشد.

پرورش گوسفند به روش پرواربندی

⬅️هدف اصلی از پرواربندی گوسفندان تولید بیشتر گوشت است که بیشتر از پرواربندی بره های نر بدست می آید و سود آوری خوبی برای سرمایه گذار دارد.

⬅️در این روش برای بهبود رشد بره هاي نر از جيره هاي غذايي ويژه استفاده می شود که موجب رشد سریع و پروار شدن آن ها می شود. معمولا در مدت زمان 100 روز پروسه پرواربندی صورت می گیرد و سرمایه گذار در صورت رسیدن بره های نر به وزن ایده آل برای فروش و همچنین با توجه به وضعیت قیمت روز بازار، آنها را به فروش می رساند.

 

⬅️انواع پرواربندی:

  • پرواربندی بره های شیری (شروه دوره پرواربندی پیش از 3 ماهگی است).
  • شروع پرواربندی بره ها پس از 3 ماهگی (3 تا 6 ماهگی) که طول دوره پرواربندی تقریبا 3 ماه می باشد.
  • شروع پرواربندی بره ها پس از 6 ماهگی (6 تا 9 ماهگی) که طول دوره پرواربندی تقریبا 3 ماه می باشد.
  • پرواربندی گوسفندان ماده جوان و بالغ
  • پرواربندی گوسفندان نر جوان و قوچ های نر بالغ

⬅️دامداران ایرانی چندان تمایلی به فروش بره ها در سن پایین یعنی بره های پرواری 3 ماهه (الف) ندارند زیرا در این سن بره ها به وزن مناسبی نرسیده و فروش آن ها سود چندانی برای دامدار ندارد.

⬅️اما برای دامدار ایرانی پرواربندی پس از سه ماهگی (ب) مناسب ترین حالت است زیرا بره ها پس از دوره پرواربندی در سن 6 تا 9 ماهگی قرار داشته و دنبه کوچکی دارند. معمولاً وزن ایده آل در این بره ها کمتر از 20 كيلوگرم است.

⬅️اما حالت سوم که پرواربندی بره ها پس از 6 ماهگی آغاز می گردد چندان روش مناسبی برای سرمایه گذار نمی باشد زیرا در این حالت دامدار مجبور به صرف هزینه و خرید مواد غذایی بسیاری برای بره ها است که موجب می شود سود چندانی بدست نیاورد. وزن بره ها در این سن معمولا 25 تا 30 کیلوگرم است.

⬅️در صورتی که دامدار بخواهد از این روش استفاده کند بهتر است بره هایی با صفات ژنتیکی برتر و سرعت رشد بالاتر را انتخاب کند. همچنین در فصولی که منابع غذایی طبیعی و ارزان زیاد باشد انجام این نوع پرواربندی هزینه کمتری برای دامدار در پی خواهد داشت.

پرورش گوسفند های اصلاحی

⬅️این نوع از پرورش بیشتر با هدف تولید گوسفندهایی با صفات ژنتیکی برتر است. برای این کار معمولا چند قوچ از نژادی با صفات برتر را وارد گله می کنند و با روش هایی نوین میش ها را باردار نموده تا بره هایی با صفات ژنتیکی برتر به دنیا بیاورند.

⬅️در این روش آمارگیری و ثبت اطلاعات دقیق اهمیت خاصی دارد و از نظر اقتصادی نیز سودآوری خوبی به همراه دارد. در نهایت سرمایه گذار می تواند گوسفندهای ماده و نر اصلاح نژاد شده ي برتر را به فروش برساند.

 

Rate this post

فهرست مطالب

‫7 نظرها

  1. باسلام.۱-کدام منطقه ازکشوربرای دامداری گوسفند پرورش صنعتی مناسب است؟
    ۲-بهترین نژادگوسفندرابرای پرورش صنعتی معرفی نمائید‌
    باتشکر

  2. سلام وخسته نباشی خدمت شما متن شما خوندم وخیلی خوب توضیح داده بودید میخواستم بدونم که برای پرورش چقدرسرمایه لازم هست واینکه هرسه ماه میتونم سرمایه ای که خوابوندم بردارم ممنون میشم برام توضیح بدید واینکه چه ژنی باید خرید اینم تاثیر دارد

    1. اگه منطقه شما چراگاه داره پرورش گوسفند عالی هست وگرنه اگه قرار باشه علوفه خریداری کنید اصلا پرورش گوسفند صرفه اقتصادی ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *