اهمیت سیلو کردن علوفه در پرورش گوسفند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

اهمیت سیلو کردن علوفه در پرورش دام

سیلو کردن علوفه یکی از روش های مهم برای تامین علوفه دام در تمام طول سال است. از آنجایی که تغذیه کامل و صحیح مهمترین عامل در رشد و وزن گیری دام است یک دامدار موفق باید توجه ویژه ای به تامین خوراک و علوفه های سالم برای دام های خود داشته باشد.

عدم تغذیه مناسب دام و یا استفاده از خوراک و علوفه های آلوده و بی کیفیت موجب اختلال در سیستم گوارشی دام شده و میتواند موجب تلف شدن آن و ضررهای هنگفتی برای دامدار شود.

سیلو کردن علوفه یکی از بهترین راهکارها برای انبار کردن خوراک و علوفه مورد نیاز دام است و در تمام کشورهای جهان رایج و مرسوم می باشد.

سیلو کردن فرآیندی شامل جمع آوری و بسته بندی علوفه به کمک ماشین آلات کشاورزی است. دامدار باید این بسته های علوفه را خشک کرده و در مکان مناسبی نگهداری کند تا در فصول سرد سال نیز علوفه سالم برای دام های خود داشته باشد. در طی فرآیند سیلاژ یا سیلو کردن تمامی برگ ساقه علوفه ها تخمیر شده تا برای فصول سرد سال مرود استفاده قرار گیرد.

پسماندهای پسماندهای مزارع ذرت، جو و … برای سیلو کردن بسیار مناسب می باشند.

نوعی میکروارگانیسم غالب به نام لاکتوباسیلوس موجب تخمیر این علوفه ها می شود و آنها را تا مدت های طولانی سالم نگه میدارد. این علوفه ها بسیار باکیفیت بوده و حتی با گذشت زمان نیز از ارزش غذایی آنها کاسته نمی شود.

همانطور که گفته شد فرآیند سیلو کردن در تمامی کشورهای جهان رایج است اما نوع علوفه مورد استفاده برای این کار ممکن است متفاوت باشد. برای مثال در کشور ایران معمولا از بخش های مختلف گیاه ذرت مثل برگ، ساقه و حتی خود بلال را سیلو میکنند اما در اغلب کشورهای جهان دامداران علوفه یونجه را برای سیلو کردن انتخاب میکنند.

اهمیت سیلو کردن علوفه در پرورش دام

انواع روش های سیلو کردن علوفه:

  • سیلو کردن افقی
  • سیلو کردن عمودی
  • سیلو کردن پشته ای
  • سیلو کردن با استفاده از پلاستیک

نکات مهم برای سیلو کردن صحیح علوفه های مختلف

  1. میزان رطوبت مکان مورد نظر برای سیلو کردن علوفه باید ۶۵-۷۰ درصد باشد.
  2. دمای هوا در هنگام برداشت علوفه نیز در کیفیت سیلاژ موثر است. بهتر است برداشت علوفه زمانی انجام شود که دمای هوا متعادل باشد زیرا برداشت علوفه در زمان گرما موجب از بین رفتن مواد مغذی و مفید موجود در علوفه می شود.
  3. کنترل اسیدیته یکی دیگر از مهمترین عواملی است که برای سیلو کردن باید به آن توجه کرد. بالا رفتن اسیدیته امکان رشد قارچ ها و باکتری ها را در علوفه بیشتر میکند. مصرف این علوفه ها برای دام بسیار خطرناک بوده و حتی میتواند کشنده باشد.
  4. میزان مخمر علوفه ها در هنگام سیلو کردن نیز بسیار مهم است. بهتر است سیلو کردن در فصول مناسب انجام شده و از علوفه خشک برای این کار استفاده شود.
  5. علوفه های مورد نظر فاقد کپک باشند. علوفه های آلوده به کپک قارچی بسیار خطرناک هستند زیرا این کپک ها بسیار مقاوم بوده و به سختی از بین میروند.

 

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *