ایران پنجمین کشور جهان در زمینه تولید پشم

زمان مطالعه: 2 دقیقه

پشم الیافی می باشد که از بدن گوسفند بدست می آید و در صنایع نساجی نقش کلیدی دارد. پشم همچنین برای تولید پوشاک، قالیبافی، نمدبافی، گلیم بافی و پارچه و… کاربرد دارد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی الیاف مصنوعی تولید میشود اما نمیتواند جایگزین الیاف طبیعی شود. تاریخ استفاده از پشم به 4000 سال قبل از میلاد مسیح میرسد که بابلیان با نحوه تولید پشم و استفاده از پشم برای نساجی آشنایی داشتند.

پشم گوسفند شامل انواعی از جمله پشم ظریف، متوسط، ضخیم، آمیخته و پشم بلند میباشد که هر کدام کاربردهای ویژه ای دارد. کشورهای زیادی در زمینه تولید و صادرات پشم با هم رقابت میکنند. پشم گوسفند، موی خرگوش و بز همگی در صنعت نساجی کاربرد دارد اما پشم گوسفند مهمترین الیاف طبیعی در تولید پوشاک و کاربردهای دیگر است و بازار ویژه ای در جهان دارد.

پشم ظریف در تولید پارچه های ظریف کاربرد دارد و پشم متوسط در زمینه تولید کشباف و کاموا و پتو به کار میرود. پشم ضخیم در قالیبافی کاربرد دارد و به همین دلیل به پشم ضخیم، پشم قالی نیز گفته میشود. پشم آمیخته نیز برای تهیه کشباف، پارچه های پشمی، فاستونی و نمدهای ظریف و پشم بلند هم برای تولید اورکت، پتو، پارچه های پشمی و نمد استفاده میشود.

کشورهای برتر تولید کننده پشم در جهان

ایران در میان 10 کشور برتر جهان در زمینه تولید و صادرات پشم قرار دارد. کشورهای برتر در زمینه تولید پشم کشورهای چین: 401.500تن، استرالیا 363.350تن، نیوزیلند: 166.670تن، انگلستان: 69.200تن، ایران: 62.400تن، مراکش: 56.730تن، سودان: 56.240تن، روسیه: 56.500تن، آرژانتین: 55.500تن و هند: 46.700تن می باشند. استرالیا و نیوزلند در زمینه کیفیت پشم برترین ها هستند و در زمینه صادرات استرالیا در رتبه نخست است. کشور چین نیز در این سالها زمین های بزرگی را برای پرورش گوسفند و برداشت پشم اختصاص داد و توانسته است از استرالیا پیشی بگیرد و در زمینه تولید پشم در جهان رتبه اول را دارد.

کشورهای برتر در زمینه تولید پشم کشورهایی هستند که دارای زمین ها و محل های نگه داری وسیع برای پرورش گوسفند هستند. کیفیت پشم تولید شده به نژاد گوسفندها بستگی دارد. در میان انواع نژادها، نژاد مارینو بهترین نوع پشم را داراست.

ایران با دارا بودن رتبه پنجم در زمینه تولید پشم در جهان جایگاه ویژه ای دارد. وجود نژادهای برتر گوسفند در ایران و آب و هوای مساعد این اقلیم برای پرورش گوسفند، موجب شده است که ایران در زمینه تولید محصولات گوسفندی جزء بهترین کشورهای جهان باشد.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *