بیماری اسهال خونی گاو در فصل زمستان

همه چیز در مورد گاو
زمان مطالعه: 2 دقیقه

گروه گوسفنده زنده به طور شبانه روزی و در هر کجای تهران در خدمت شماست. برای خرید گوسفند زنده ،گوساله و یا خروس زنده خود تنها کافی است با شماره های موجود در سایت با ما تماس بگیرید. گوسفند زنده همچنین اقدام به ارسال دام و قصاب همراه با باسکول به آدرس مورد نظر شما خواهد نمود.


⬅️یکی از بیمارهای مسری شایع در میان گاوها اسهال خونی زمستانی است که در ماه های سرد سال دیده شده و معمولا همه گله گاو را درگیر میکند. این بیماری زمانی قابل تشخیص می شود که تمامی عوامل ایجاد کننده آن رد شده اند.

⬅️عامل اصلی این بیماری کورنا ویروسها می باشند. این بیماری اغلب زمانی اتفاق می اقتد که گاوها در اصطبل نگهداری شده و رطوبت هوا بالا رفته است.

⬅️از زمان آغاز بیماری تا شیوع آن در تمام گله حدودا ۱۴ روز طول می کشد. دوره این بیماری کوتاه بوده و درمان معمولا به صورت خود به خودی صورت میگیرد. این بیماری یک بیماری اسهالی پرتابی می باشد که خوشبختانه احتمال مرگ و میز ناشی از آن بسیار کم است.

⚪️علائم بالینی بیماری اسهال خونی زمستانی گاو

  • بی اشتهایی با درجات مختلف
  • دل درد ملایم
  • کاهش تولید شیر
  • تمایل زیاد دام به دراز کشیدن
  • کاهش حرکات شکمبه و احساس عطش
  • وجود خون در مدفوع در تلیسه های اول نیز گاها مشاهده می شود.

⚪️نحوه پیشگیری از بیمای اسهال خونی زمستانی گاو

برای پیشگیری از این بیماری باید دو مساله کلی رعایت شود:

  1. رعایت بهداشت محیطی: شامل ضدعفونی کردن جایگاه ها و تهویه هوا
  2. درمان سیستماتیک دام بیمار شامل پیشگیری و کنترل بیماری

⬅️گاوهای مبتلا به اسهال افت شدیدی در تولید شیر پیدا خواهند کرد. به دلیل اینکه آب بدن کم شده و دام خوراک کمتری را مصرف می کند این اتفاق خواهد افتاد. باید در این مواقع یک رژیم غذایی که ترکیبی و خوش طعم باشد برای مصرف گاو تهیه گردد تا تشویق به خوردن شود.

گاو ها در زمان اسهال دچار کم آبی خواهند شد و از این لحاظ باید آب تازه و تمیز در اختیار آن ها قرار گیرد. همچین مصرف نمک هم می تواند کمک کننده باشد.

⚪️درمان بیماری اسهال خونی زمستانی گاو

⬅️خوشبختانه این بیماری معمولا بدون انجام هیچ درمانی خاصی نیز بهبود می یابد. اما برای درمان سریع و موثر دام میتوان درمان دارویی را برای دام بیمار انجام داد.

⬅️برای درمان این بیماری معمولا داروهای سالیسیلات بازیک آلومینیوم یا سولفاید (سولفا گوانیدین) تجویز می شود. این دارو باید به مدت ۳-۴ روز و روزی دو بار (صبح و عصر) از راه دهان به دام داده شود. اگر علائم بیماری در نیمی از گله مشاهده شد باید اقدامات درمانی برای کل گله انجام شود.

 

Rate this post

فهرست مطالب

‫15 نظرها

  1. سلام یه گوساله دوماهه دارم اسهال خونی شدید دارد کلاً مدفوع خون است لطفاً کمکم کنید

  2. سلام چن روز پیش یکی از گاوهای شیری اسهال بوده درحد این ک از مدفوش اب میومد با درمان برطرف شد امروز یکی دیگر گرفت متاسفانه صب برای دوشیدن رفتم مرده بود چ راه کاری برای پیشگیری در نظر دارین لطفا راهنمای کنین

  3. سلام یک گاو بزرگ شیری دارم دو ماه آبستن است امروز متوجه شدم داخل مدفوعش خون است آیا خطرناک است یانه برای پیشگیری باید چه کار کرد

  4. سلام یه گوساله دارم اهل خوزستانم هستم
    چنروزه اسهال خونی گرفتشه دکترم بردمش اما خوب نشده چکار کنم

  5. سلام یک تلیسه با دو ماه آبستن امروز صبح متوجه شدم با مدفوعش خون امده آیا خطرناک است

    .
    ..

  6. سلام خسته نباشید گاو ما از دیشب ک اسهال خونی شدید داره ما سه چهار روره ک با خوراکشون کمی ارد گندم قاطی میکنیم امکانش هست ک آرد دل دردش کرده باشع اگه اینطوره درمانش چیع و خیلی دراز میکشه گاو بی اشتها هم هست خدایی ناکرده میترسیم از دست بره امروز ی پودری با اب قاطی کردیم از راه دهان خوروندیم تاثیری نداشت لطفا اگه میدونید بگید ممنون

  7. سلام الان چنذ روز گوساله اسهال داره خونی خونش بند امده ولی هنوز اسهال هست و بیحال هست کم اشتها هست چکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *