تاثیر استفاده از طعم دهنده ها در بهبودی تغذیه دام

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مسلما تا به حال طعم دهنده های مختلف را در انواع غذاها مشاهده کرده اید. اما جالب است بدانید که اضافه کردن طعم دهنده به خوارک دام باعث تغذیه مناسب دام و بخصوص افزایش وزن آنها می شود که همین عمل باعث افزایش سوددهی است. به واقع تاثیر استفاده از طعم دهنده ها در بهبودی تغذیه دام از این جهت است که گاو ها حس چشایی و بویایی قوی دارند و اگر خوراک آنها بو و مزه بدی داشته باشد ترجیح می دهند آن را نخورند که همین باعث کاهش وزن آنها می شود.

⚪️دلایل استفاده از طعم دهنده ها در خوراک دام ها

  1. افزودن طعم دهنده باعث خوش طعم کردن خوراک دام می شود و از آن جهت که گاو ها دارای 25 هزار غده چشایی هستند و نسبت آن از غده چشایی انسان ها که تنها 9 هزار است بیشتر است اهمیت استفاده از طعم دهنده ها را نشان می دهد و همچنین مشخص می کند که گاو ها چقدر به بو و طعم خوراک حساس هستند پس با اضافه کردن طعم دهنده باعث خوش خوراک شدن آنها و افزایش وزن دام شوید.
  2. گاوها جزو حیوانات نشخوار کننده هستند که نسبت به گوسفندان و دیگر دام ها مدت زمان بیشتری غذا در دهان آنها می ماند پس خوش طعم بودن آنها را ترغیب و تشویق به خوردن غذا می کند.

مسلما هنگام سیلو کردن یا همان سیلاژ کردن علوفه ها تخمیر شدن آن باعث آزاد شدن الکل و ایجاد بوی نامطبوع می شود که در علوفه دام به وجود می آید از این جهت با اضافه کردن طعم دهنده ها باعث برطرف کردن بوی نامطبوع خوراک دام می شوید.

⚪️انواع طعم دهنده ها

طعم دهنده ها می توانند از مواد طبیعی چون سیر، زیره سیاه، رازیانه تشکیل داده شوند یا اینکه از مواد مصنوعی چون اسانس میوه و حتی ترکیبات شیمیایی چون وانیل، منو سدیم گلوتامات و… تشکیل شوند.

⚪️تاثیر اضافه کردن طعم دهنده ها در خوراک گوساله ها پس از شیر گرفتن

مسلما هنگام مصرف شیر توسط گوساله ها هزینه پرواربندی زیاد می باشد و شما باید هر چه سریعتر عملیات از سر شیر گیری گوساله را انجام دهید تا با مصرف خوراک چون علوفه و کنسانتره باعث افزایش شکم گوساله و افزایش وزن آنها شوید. طعم دهنده باعث افزایش بهبود روند از سر شیرگیری می شود.

⚪️تاثیر مصرف طعم دهنده برای گاوهای شیری

گاوهای شیری مسلما با مصرف علوفه می توانند باعث افزایش شیر شوند اما طعم و بوی بد علوفه که ممکن است سیلو شده باشد باعث کاهش وزن گاوهای شیری می شود از این جهت برای تغذیه مناسب گاو شیری می توانید از طعم دهنده استفاده کنید. البته در این بین باید نکاتی را هنگام استفاده از طعم دهنده برای گاو شیری بکار ببرید.

  1. حتما کار اضافه کردن طعم دهنده باید به تدریج صورت بگیرید تا تعادل لازم میان هزینه و راندمان شیر صورت بگیرید.
  2. به دلیل تاثیر گذاشتن طعم دهنده روی شیر و چربی گاو باید پس از شیر دوشی گاو شیری خوراندن طعم دهنده به گاو شیری انجام شود و البته 4 تا 5 ساعت قبل از انجام شیردوشی نباید با طعم دهنده تغذیه شوند.
Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *