تاثیر جنسیت بره در سرعت رشد آن

گوسفند-بره
زمان مطالعه: 2 دقیقه

تاثیر جنسیت بره در سرعت رشد آن

حقیقت این است که سرعت رشد بره ماده نسبت به بره نر در هفته های آغازین زندگی کمتر است. اما در ادامه به دلیل تاثیر محدود کننده هورمون استروژن بر روی استخوان های دراز بره ماده، رشد استخوان ها در بره ماده زودتر از بره نر متوقف می شود. این امر موجب می شود که بره ماده نسبت به بره نر زودتر به بلوغ جسمی رسیده و در نتیجه جثه کمتری نیز نسبت به بره نر خواهد داشت.

تاثیر اخته کردن بره های نر در سرعت رشد آنها

بره های نری که اخته می شوند ( برداشتن غلاف یا پوست بیضه، کوبیدن یا جداسازی بیضه ها، بستن مجرای خونی این ناحیه و …) رشد عضلانی و عمومی بدن و تولید گوشت کمتری نسبت به بره های سالم دارند. بره های اخته زودتر از دیگر بره های نر به بلوغ  جسمی می رسند اما لاشه ای با گوشت کمتر و چربی بیشتر دارند.

تاثیر جنسیت بره در سرعت رشد آن

در شرایط یکسان، وزن بره های نر و ماده در عضلات بخش های بدن نیز متفاوت است.

هورمون های جنسی نقش مهمی در رشد و نمو بدن بره ها در مراحل مختلف زندگی دارند. آزمایشات زیادی درباره این مساله صورت گرفته است که بیشتر شامل تزریق این هورمون های به بره های اخته بوده است. طبق این آزمایشات با تزریق هورمون به بره های نر اخته، رشد عضلانی و تولید گوشت در بره ها افزایش یافت.

روش دیگری نیز برای سریع تر رسیدن بره به سن بلوغ جسمانی وجود دارد. روش کریبتورکیسم یا انتقال بیضه ها به داخل محوطه شکم و جلوگیری از تولید اسپرم نیز موجب رسیدن سریع تر به سن بلوغ می شود. این روش بهتر از روش اخته کردن بوده و موجب تولید لاشه پرچرب نمی شود اما به دلیل نیاز به شرایط خاص بهداشتی و اقتصادی تنها در مراکز آزمایشگاهی صورت گرفته و برای دامداری ها توصیه نمی شود.

 

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *