تغذیه گاوهای شیری با مکمل سازی ویتامینها

تغذیه گاوهای شیری
زمان مطالعه: 4 دقیقه

ویتامین ها یکی از حیاتی ترین مواد در تغذیه دامها هستند که استفاده از آنها در جیره غذایی دامها برای حفظ سلامتی و عملکرد بهتر آنها ضروری میباشد. مصرف ویتامین ها برای سلامتی و باروری گاوهای شیرده اهمیت بیشتری دارد و کمبود آن میتواند احتمال باروری را در گاوهای شیری کاهش دهد. مواد معدنی و ویتامین ها از حیاتی ترین مواد مورد نیاز گاوها هستند که باید به صورت متعادل به آنها داده شوند. در این مطلب قصد داریم شما را با اهمیت ویتامین ها در سلامتی و مخصوصا باروری بیشتر گاوها آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

تاثیر تغذیه سالم در سلامتی گاوها

هر چند مصرف خوراک باکیفیت و علوفه های تازه و سالم میتواند ویتامین های لازم برای سلامتی گاوها را تامین نماید اما در صورت کاهش کمیت یا کیفیت این مواد غذایی باید با دادن کنسانتره های تجاری یا مکمل های غذایی این نیاز را برطرف نمود. ویتامین های مورد نیاز گاوهای شیری معمولا از سه طریق تولید شکمبه ای و بافتی، تغذیه و مکمل های غذایی تامین میشود. اغلب کنسانتره های تجاری حاوی ویتامین های لازم برای گاوهای شیری هستند اما اگر گاو با این مواد تغذیه نمیشود باید با دادن مکمل های ویتامینی به گاوها این نیاز را برطرف کرد. در ادامه اهمیت ویتامین های مختلف در سلامتی و باروری گاوهای شیری را بررسی میکنیم.

اهمیت ویتامین A در باروری گاوها

ویتامین A یکی از حیاتی ترین ویتامین ها برای سلامتی دام است که کمبود آن میتواند مشکلات زیادی را برای سلامتی و باروری گاوهای شیری ایجاد نماید. این ویتامین محلول در چربی تاثیر مستقیمی بر رشد و تمایز سلولی، عملکرد بهتر بافت ها، سلامت دستگاه تولید مثلی، رشد فولیکول های تخمدان و بلوغ جنسی به موقع دارد. این ویتامین در گاوهای شیری به عملکرد بهتر سیستم دفاعی کمک کرده و خطر ورم پستان و جفت ماندگی را کاهش میدهد.

کمبود ویتامین A در گاوها عواقب زیادی به همراه دارد که از مهمترین آنها میتوان به بلوغ جنسی دیررس، افزایش سقط جنین و مرده زایی، تولید گوساله های ضعیف، جفت ماندگی و متریت اشاره کرد. افزایش خطر برگشت رحم، به تعویق افتادن اولین فحلی بعد از زایش، تاخیر در تخمک سازی و افزایش شیوع کیست های تخمدانی از دیگر عواقب احتمالی کمبود این ویتامین در گاوهای شیری است. مشاهده شده که استفاده از مکمل های ویتامین قبل و بعد از زایش تاثیر خوبی بر باروری گاوهای شیری داشته است. البته استفاده بی رویه مکمل های ویتامین A میتواند تاثیر منفی بر نرخ باروی دامها بگذارد بنابراین باید مکمل های این ویتامین را به صورت متعادل به دامها داد.

اهمیت مصرف ویتامین D در دام

این ویتامین نقش بسیار مهمی در متابولیسم کلسیم و فسفر دارد که برای سلامتی استخوانها بسیار اهمیت دارند. این ویتامین معمولا از طریق نور خورشید تامین میشود اما در مناطقی که نور خورشید محدود است و یا دام در جایگاه بسته نگهداری میشود باید با استفاده از مکمل سازی ویتامین D این نیاز را برای دام برطرف کرد. کمبود این ویتامین میتواند آسیب های جبران ناپذیری به دام ها وارد نماید که شایع ترین آن نرمی استخوان و بروز مشکلات حرکتی، تورم زانوها و در موارد شدیدتر تنفس سخت، ضعف عمومی و تشنج دام را به همراه خواهد داشت. کمبود این ویتامین افزایش مرده زایی، تولد گوساله های بد شکل و ضعیف، تاخیر در اولین فحلی بعد از زایش، کاهش شدید کلسیم در گاو شیری بعد از زایمان و در نتیجه خطر بروز هیپوکلسمی و تب شیر را به دنبال خواهد داشت.

اهمیت مصرف ویتامین E

یکی دیگر از ویتامین های حیاتی و مهم در تغذیه گاوهای شیری و دیگر دامها ویتامین E میباشد. این ویتامین یک نوع آنتی اکسیدان است که در سلامت گاوهای شیری بسیار موثر میباشد به گونه ای که تا 80 درصد از ورم پستان و تا  درصد از آلودگی های درون پستانی میکاهد. کمبود ویتامین E و سلنیوم در گاوها میتواند تاثیرات منفی بر نرخ تخمک گذاری، احتمال باروری و زایش، دفع غشاهای جنینی و تولید شیر داشته باشد.

اهمیت بیوتین در تغذیه گاوهای بارور

بیوتین یکی از مهمترین ویتامین های گروه B است که در تشکیل کراتین و تولید پروتئین ها نقش اساسی دارد. این ویتامین در شکمبه و به وسیله میکروب های این ناحیه ساخته میشود. در زمان اوایل زایش و مصرف کنسانتره بالا که محیط بدن اسیدی میشود ممکن است تولید این ویتامین با مشکل مواجه شود و در نتیجه بدن دچار کاهش بیوتین شود. بنابراین باید با مکمل سازی به موقع این کمبود ویتامین را جبران کرد. وجود بیوتین کافی در بدن دام میتواند تا 20 درصد خطر بروز لنگش را کاهش دهد.

تغذیه گاوهای شیری

اهمیت مصرف کولین

کولین نوعی شبه ویتامین است که تاثیر مهمی بر متابولیسم همه پستانداران از جمله گاوها دارد. مکمل سازی گاوهای شیری با شبه ویتامین کولین در دوره قبل از زایش تاثیر بسیاز زیادی در بهبود متابولیسم چربی و کاهش کبدی خواهد داشت. مکل سازی جیره غذایی گاوهای شیری با کولین محافظت شده به کاهش انباشت چربی در کبد کمک می کند. طبق آزمایشات انجام شده اگر گاوهای آبستن 25 رو قبل از زایش تا 80 روز بعد از زایش از مکمل کولین استفاده کنند تاثیر زیادی بر کاهش احتمال از دست رفتن وضعیت بدنی بعد از زایش داشته و از غلظت BHBA پلاسما نیز می کاهد.

جیره غذایی همراه با مکمل سازی یونوفورها

یونوفورها از انواع مولکولی های چربی دوست میباشند که به انتقال یون از عرض غشای سلولی کمک می کنند. موننسین یکی از مهمترین این یونوفورها است که باید در تغذیه دام استفاده شود. این نوع یونوفورها در جمعیت میکروب های شکمبه تغییر ایجاد کرده و تاثیر مهمی در کاهش پروتئولیز شکبه و حفظ گاز نیتروژن دارند. تغذیه گاوها با موننسین به افزایش گلوکز و انسولین خون کمک کرده و موجب کاهش غلظت NEFA و BHBA در خون میشود. بهبود سلامت متابولیکی، کاهش شیوع کتوز و کاهش احتمالی ورم پستان و جابجایی شیردان از دیگر اثرات مصرف این نوع یونوفورها می باشد.

Rate this post

فهرست مطالب

‫2 نظرها

  1. گاوداران صنعتی حتما تماس بگیرند:

    1-رفع مشکلات تغذیه ای

    2-برای کاهش فاصله بین آبستنی

    3-سلامت تخمدان و رفع مشکلات هورمونی

    4-افزایش گیرایی تلقیح

    5-در نتیجه کاهش هزینه های دامدار

    با روزی 5290 ریال

    09151176966

  2. درمان قطعی لنگش-
    کاهش ورم پستان –
    افزایش جزئی اما مداوم چربی و پروتئین شیر-
    افزایش گیرایی تلقیح و کاهش فاصله بین دو آبستنی در نتیجه کاهش مصرف خوراک و هزینه های دامدار
    توقف و جلوگیری کامل و ۱۰۰ درصد از بیماریهای تغذیه ای گاو های تازه زا
    ۰۹۱۵۱۱۷۶۹۶۶
    ۰۹۹۱۶۴۰۸۹۷۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *