تفاوت گوسفند و بز

تفاوت بین بز و گوسفند
زمان مطالعه: 2 دقیقه

تفاوت گوسفند و بز

شاید در نگاه اول همه مردم فرقی بین گوسفند و بز نبینند اما باید به شما بگوییم که این دو حیوان از دو دسته متفاوت هستند. به طوری که حتی در نحوه خوراک آنها و حتی نحوه جویدن غذا تفاوت هایی مشاهده شده است. در این مقاله سعی در گفتن چندین مورد از تفاوت گوسفند و بز هستیم.

به طور کلی گوسفند جز سم داران است که جزیی از گروه نشخوارکنندگان محسوب می شود. اهمیت اصلی پرورش گوسفند وجود پشم، شیر و گوشت آن است. به طوری که حتی انواع نژادهای گوسفندان در جهان از لحاظ پشم و گوشت طبقه بندی شده اند. این را هم به شما بگوییم که به گوسفند نر قوچ و به گوسفند ماده میش می گویند.

  1. گوسفندان نژاد زایشی- گوشتی
  2. گوسفندان با پشم مرغوب
  3. گوسفندان با نژاد پوستی
  4. گوسفندان با پشم دراز

یکی از بهترین گوسفند نژاد گوشتی گوسفند سنگسری می باشد که حدود شصت درصد وزن آن گوشت می باشد.

گوسفند سنگسری

بز

بز به حیوانی اهلی از راسته زوج سمان است که به بچه بز هم بزغاله گفته می شود. به طول کلی می توان گفت که اولین بز اهلی که در جهان مشاهده شده است به ده هزار سال پیش در کشور ایران می باشد. این را هم به شما بگوییم که کلا بزها  یک نژاد دارند و برعکس گوسفندان می باشد.

شکل ظاهری این دو دام

  • گوسفند دارای دم کوتاه است که به آن دنبه می گویند اما بز دارای دمی بلند است
  • تنها گوسفند نر یعنی قوچ ها دارای شاخ هستند در صورتی که اکثر بز ها شاخ دارند.
  • لب بالایی گوسفند و بز دارای یک شکاف است.
  • بز ریش دارد اما گوسفند ندارد.
  • گوسفند پشم دارد که نحوه چیدن پشم هم متفاوت است و برای ریسندگی از آن استفاده می شود در صورتی که بز پوست دارد

تفاوت بین گوشت گوسفند و بز

شاید بتوان گفت که از لحاظ اقتصادی بز در هنگام پرورش نسبت به گوسفند بصرفه تر باشد و نیاز به مواد غذایی کمتری دارد به صورتی که حتی بز شاخه و برگ هم میخورد اما گوسفند این کار را انجام نمی دهد. اما به صورت کلی می توان گفت که گوشت قرمز مناطق فقیر نشین از بز تغذیه میشود و حتی دارای پروتیین و مواد مغذی زیاد است. گوشت بز نسبت به گوشت بزغاله سفت تر است و به طول کلی گوشت بز از گوشت گوسفند هم سفت تر می باشد. اما به طور کلی می توان گفت گوشت بز بدون چربی است.

البته مسلما بین گوشت و شیر آنها هم تفاوت هایی وجود دارد به طوری که شیر گوسفند دارای چربی و پروتیین بالایی نسبت به شیر بز و گاو است و اما شیر بز بهترین جایگزین شیر مادر است.

تفاوت گوسفند و بز

 

Rate this post

فهرست مطالب

‫20 نظرها

  1. واقعا آدم وقتی پستها را می خونه میبینه بعضیها براشون دوغ ودوشاب یجوره آخه تا گوشت بره که هم گرمه وهم لذیذه گوشت بز که ی گوشت سردونپزوسرده جایی برای اظهار نظر داره واقعا گوشت نخورده هستید که گوشت سرد بز میگید لذیذه

  2. اتفاقا گوشت بز یکی از بهترین گوشت ها بشمار می آید. چون پرورشش برا دامداران زیاد سود نداره هر کی یه چرت وپرت میگن.. گوشت بز بهترین برای چلو گوشت.. وکباب بسیار طعم خوب ولذیذی داره

  3. نه اين كارو نكنين بگذاريد تا بز آلپاين ٤ قلو زايتان لذتش را ببرد ، مگر مرلين منسون را برايش كيسه بستند؟ بين انسان ها و بز ها تفاوت قائل نشويد! شايد به خاطر همين كاراتون است كرونا مانند كارما به جانمان افتاده..

  4. من یه رفیقی دارم که ۳۴ سالشه و تا الان فکر میکرده بز و گوسفند یکی هستن …من برم خودمو بندازم تو مثلث برمودا

  5. با سلام
    با عنایت به خشکسالی های اخیر به نظر بنده دامداران محترم به دلایل ذیل می بایست بیشتر به سمت پرورش و نگهداری بز بروند.
    ۱-بز و بزغاله نسبت به بره میش مقاوت بیشتری در گرمای تابستان دارند(مقاومت در برابر گرما)
    ۲- بز سالانه دوبار زایش دارد ولی در خصوص میش حداکثر ۴۰الی ۵۰درصد سالی دو بار زایش دارند(توجیه اقتصادی )
    ۳- در مراتع فقیر به راحتی سیر میشوند
    ۴-مقاومت بیشتر در مقابل بیماریها
    ۵-گوشت بزغاله چربی کمتری دارد
    ۶-شیر بیشتر بز نسبت به میش
    ۷-درصد دوقلوزایی بز ۸۰درصد بیشتر از میش میباشد

  6. سلام خیلی جالب بود که نوشته بودین گوشت بز مفید تر از گوسفند …ولی به سرد مزاجی و گرم مزاجی اون اشاره نشد …آیا درست که گوشت بز سرد .تشکر از شما

    1. ولی گوشت بز چیز دیگه ای است. اگه پیدا کردی برو چلو گوشت یا چنجه دریت کن ببینم تو عمرت اینجور گوشت خوشنزه ای خوردی.. وسرشار از پروتئین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *