خوراک های مکمل برای پرواربندی گوسفندان

زمان مطالعه: 3 دقیقه

امروزه پرورش دهندگان گوسفند در تمام جهان از مکمل های خوراکی استاندارد برای پروارکردن استفاده می کنند. وقتی علوفه مزرعه بيشتر شامل كاه با كيفيت پايين و علوفه خشك باشد، استفاده از مکمل های خوراکی برای تغذیه گوسفند مخصوصا گوسفندان آبستن و شیرده ضروری به نظر می رسد. استفاده از خوراك های مكمل به دلیل داشتن مواد مغذی، موجب افزايش بهره وری می شود.

خوراکی های مکمل معمول که استفاده می شود بیشتر شامل آجرهای ليسيدنی، دانه غلات (يولاف جو و گندم)، لوپن، علوفه، غلات، علوفه مرتع و كاه غلات است که در اینجا به بررسی اثرات این مکمل ها بر دام می پردازیم.

⚪️بلوک های لیسیدنی:

بلوک های لیسیدنی به دلیل دارا بودن اوره و مواد معدنی آمونیاک شکمبه ای مورد نیاز برای فعالیت جمعیت میکروبی مفید هستند. دام هایی که از بلوک لیسیدنی در طول هفته 2 تا 3 بار استفاده کنند کاهش وزن کمتری خواهند داشت. حمل این بوک های لیسیدنی آسان است اما قیمت زیادی دارند.

⚪️دانه های غلات:

رایج ترین مکمل های خوراکی در پرواربندی گوسفندان دانه های غلات است که نسبت به شبدر و بلوکهای لیسیدنی ارزانتر هستند. این دانه ها حاوی نشاسته هستند و باعث افزایش وزن می شوند. در هنگام شروع استفاده از آن برای گوسفندان پرواری، باید از میزان کم شروع کرد که گوسفندان دچار مسمومیت نشوند.

⚪️لوپن:

از نظر قیمت از دانه غلات گرانتر است اما به دلیل ارزش بالای این مکمل خوراکی، خرید آن از نظر اقتصادی به صرفه است. این دانه ها دارای مقدار کمی نشاسته است و به همین دلیل در صورت مصرف زیاد ایجاد مسمومیت نمی کند. لوپن علاوه بر نشاسته دارای پروتئین نیز است که ایجاد انرژی زیادی می کند. استفاده از لوپن برای گوسفندان پرواری باعث افزایش رشد پشم در آن ها می گردد.

⚪️کاه غنی شده:

جایگزین خوبی برای دانه های مکمل است و می تواند در میزان انبوه کشت شود. استفاده در مقدار زیاد برای دام نیز ضرری ندارد. مهمترین مزیت کاه غنی شده ارزان بودن آن است. همچنین به دلیل زیاد بودن مقدار کاه می توان از کاه برداشت شده برای پاییز نیز انبار کرد.

⚪️آلکالاژ:

این اصطلاح به معنی افزودن سدیم هیدروکسید به کاه است که باعث آسانی هضم آن برای دام می شود. برای این کار دسته های کاه را بر روی هم انباشته و در سیلو قرار می دهند. آنگاه بر روی کاه مواد معدنی افزوده می گردد. این کاه نسبت به کاه ساده مغذی تر است و باعث افزایش وزن دام می گردد.

 

از میان مکمل های غذایی در پرواربندی دام، بهترین ماده دانه لوپن می باشد اما استفاده از آن محدود است. زیرا کشاورزان و پرورش دهندگان گوسفند به دلیل قیمت های بالای دانه لوپن و هزینه حمل و نقل آن ترجیح می دهند از کاه استفاده کنند. اکثر پرورش دهندگان در مزارع خود جو کشت میدهند تا هزینه کمتری برای خرید مواد غذایی دام بپردازند.

Rate this post

فهرست مطالب

‫5 نظرها

  1. سلام,مطالبی که بارگذاری شده خوبه فقط ر اهنمایی بفرمایید که ازکجا تهیه بشه,آیا باید از داروخانه دامپزشکی تهیه شود یا از مغازهایی که برا دام و طیور فروش دارند؟؟؟؟

  2. خواهشمند است در معرفی مکملهای و سایر اطلاعات مربوط به این سایت ( موارد مربوط به دام) از تصاویر و طرح های اجرا در ایران استفاده نمایید…با تشکر
    مجید سعید پور از اهواز

  3. بلاخره متوجه نشدم چ غذایی بهتره و بصرفه تر متوجه نشدم ببخشید ولی فک کنم مطالب خوبیه باید دوباره بخونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *