دوقلوزایی در گاو

دوقلوزایی در گاو
زمان مطالعه: 2 دقیقه

برخلاف دام ها دیگر دوقلوزایی در گاو با پیامدهای بدی روبرو است و باعث کاهش سود اقتصادی از گاوداری می شود. به طور حتم دوقلوزایی گاو موجب کاهش عملکرد تولید مثل دام همراه با افزایش میانگین روزهای غیرآبستن دام  و دفعات تلقیح به ازای هر آبستنی دام می شود. علاوه بر این گاوهای دوقلوزا از لحاظ مرده زایی، سخت زایی، جفت ماندگی، عفونت رحمی، سقط جنین نسبت به گاوهای تک قلوزا در معرض خطر هستند و ابتلا به هر کدام از بیمارها برای گاوهای دوقلوزا وجود دارد.

امکان تشخیص صحیح گاوهای دوقلوزا با دستگاه اولتراسونوگرافی از طریق مقعدی در زمان 40 الی 55 روز پس از تلقیح امکان پذیر است. البته تایید تشخیص گاو دوقلوزا توسط دامپزشک و از طریق لمس مقعدی 50 الی 70 روز پس از تلقیح امکان پذیر است.

⚪️مکانیسم دوقلوزایی در گاوها

آزاد شدن یک تخمک از  فولیکول رسیده در زمان تخمک گذاری امکان تولد یک گوساله را رخ می دهد و در صورت آزاد سازی دو تخمک از هر کدام از فولیکول های رسیده اماکن دوقلوزایی وجود دارد. سلولی که پس از لقاح یک تخمک با یک سلول اسپرم شکل می گیرد سلول تخم‌ نامیده می‌شود . بنابراین دوقلوهایی که در نتیجه تخمک‌گذاری و لقاح 2 تخمک ایجاد می‌شوند دوقلوهای دو تخمی نامیده می شوند.

⚪️عوامل تاثیر گذار در دوقلوزایی در گاوهای شیری

عواملی که می تواند باعث بالا بردن درصد دوقلوزایی در گاوهای شیری شود شامل موارد زیر است:

  1. نژاد گاو
  2. تعداد زایمان های گاو
  3. امکان دوقلوزایی در گاوها در فصول تابستان بیشتر از فصول زمستان است.

میزان درصد دوقلوزایی در گاوهای شیری نسبت به گاوهای گوشتی خیلی بیشتر است و البته احتمال 1 درصد در اولین زایمان گاو و تا حدود 10 درصد در زایمان های دیگر گاو احتمال دوقلوزایی وجود دارد.

⚪️تاثیر تغذیه بر افزایش درصد دوقلوزایی در گاو

به مانند جیره فلاشینگ که برای گوسفندان توضیح داده شده مسلما نوع تغذیه و دادن جیره های حاوی پروتئین و انرژی بالا باعث افزایش درصد دوقلوزایی در گاو خواهد شد. این جیره فلاشینگ باعث ایجاد عوامل زیر می شود:

  1. رها شدن تعداد تخمک‌ بیشتر
  2. زودتر فحل شدن حیوان
  3. مطمئن بودن وقوع آبستنی می‌باشد.

⚪️مدیریت صحیح گاوهای دوقلوزا

با اینکه دوقلوزایی گاو کاهش سود اقتصادی گاوداری به همراه دارد شاید در نگاه اول سقط جنین عقلانی باشد اما این امر باعث کاهش درصد باروری گاو در دوره های بعد می شود. از این رو بهتر است برای جلوگیری از سخت زایی گاو اقدام به مدیریت صحیح آنها کرد.

  1. افزایش تغذیه گاوهای آبستن دوقلوزا در طول آخر آبستنی
  2. زود خشک کردن گاو و تغذیه با جیره انتقالی باعث جلوگیری از وقوع مشکلات متابولیک پس از زایمان می شود.
  3. کمک کردن به گاو هنگام زایمان برای جلوگیری از سخت زایی و تلف شدن گوساله

Rate this post

فهرست مطالب

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *