راههای افزایش کیفیت پشم گوسفند با تغذیه مناسب

راههای افزایش کیفیت پشم گوسفند با تغذیه مناسب
زمان مطالعه: 3 دقیقه

راههای افزایش کیفیت پشم گوسفندان با تغذیه مناسب

همانطور که می دانید پشم گوسفند استفاده های زیادی چون ساخت کفش، لباس و رویه ماشین را دارد و حتی از پوست گوسفند برای ساخت انواع چرم ها استفاده می شود. اما سوالی که برای خیلی از دامداران پیش می آید این است که چگونه می توان کیفیت پشم گوسفند را افزایش داد تا بتوان از آن به سوددهی بالایی رسید. مسلما بخش عظیمی از بهتر شدن پشم حیوانات بر اثر تغذیه و دریافت مواد مغذی انجام می شود. این مواد مغذی عموما از گیاهان و علوفه های هر مرتع بدست می آید. پشم هر گوسفند نیاز به پروتین، مواد معدنی، چربی ، ویتامین ها دارند که همه اینها در مواد مغذیی گیاهان و علوفه ها نهفته است. در این مقاله سعی در نشان دادن راههای افزایش کیفیت پشم گوسفند با تغذیه مناسب داریم.

پشم هر گوسفند نیاز به پروتین، مواد معدنی، چربی ، ویتامین ها دارند که همه اینها در مواد مغذیی گیاهان و علوفه ها نهفته است. در این مقاله سعی در نشان دادن راههای افزایش کیفیت پشم گوسفند با تغذیه مناسب داریم.

علوفه یا کنسانتره برای تغذیه دام مناسب است؟

مسلما نوع چراگاه و مرتع متفاوت است و زمین های وسیع با زمین ها کوچک فرق دارند و حتی نوع مرتع هم متفاوت است.  اما منبع اصلی حتما علوفه و یونجه می باشد اما استفاده از انواع کنسانتره برای تغذیه گوسفند زنده مهم است. توجه داشته باشید که هنگام تغییر رژیم غذایی گوسفندان به ناگهان این تغذیه را عوض نکنید چون اثرات بدی دارد.

اثرات استفاده از جو برای دام

مسلما با اضافه کردن جو به کاه و تغذیه گوسفندان می توانید باعث جذب انواع مواد مغذی به گوسفند شوید. هنگام پرورش گوسفند باید به این نکته توجه کنید که با رسیدگی با آنها به خوبی می توانید از پشم، گوشت گوسفند و شیر آن برای فروش استفاده کنید. البته فروش گوسفند زنده سوددهی بیشتری را نسبت به تمام موارد گفته شده دارد.

دانه-جو-بلغور

استفاده از خوارکی های مناسب چون کنسانتره

در هنگام پرواربندی گوسفندان باید به این نکته توجه کنید که به چرا بردن گوسفندان و دادن یونجه به آنها کافی نیست و امروزه از کنسانتره بعنوان ماده ای مغذی استفاده می شود که البته باید به انذاره استفاده شود که در مقاله ای جداگانه به نام کنسانتره در این سایت به آن پرداخته ایم.

کنسانتره چیست؟

پروتیین در غذای دام

گوسفندان از مرتع ها پروتیین زیادی دریافت می کنند اما هنگام زمستان و در طول سال شما می توانید با اضافه کردن مکمل هایی چون سویا، دانه آفتابگردان، حبوبات پروتیین گوسفند را افزایش دهید که همین امر باعث با کیفیت بودن نوع پشم گوسفند می شود.

کنجاله-سویا-گوسفند
کنجاله-سویا-گوسفند

کربوهیدرات

در ماده های گیاهی انواع کربوهیدرات ها وجود دارد. کربوهیدارات در گیاهان به نوعی قند، فیبر و نشاسته می باشد.

چربی برای افزایش پشم دام

چربی ها هم یکی از عواملی می باشند که باعث رشد پشم گوسفند می شوند البته تمام چربی در گیاهان، علوفه و یونجه ها وجود دارد.

بغیر از موارد نامبرده شده برای افزایش رشد پشم و بالا رفتن کیفیت پشم گوسفند باید انواع ویتامین ها و مواد معدنی را به گوسفندان بدهید.

 

 

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *