سالن شیر دوشی بزها و شرایط بهداشتی آن

زمان مطالعه: 3 دقیقه

⚪️ساخت سالن شیردوشی

یکی از مهمترین بخش ها در محل پرورش بز، ساخت سالن شیردوشی برای بزهای شیری است. بزهای شیری معمولا هر روزه دو الی سه مرتبه دوشیده می شوند و هر بار برای شیردوشی باید به  سالن شیردوشی منتقل شوند.

⬅️در دوره شیردهی بزهای شیری، بیشتری میزان تولد شیر مربوط به در هفته دوم تا دهم بعد از زايش است. پس از هفته دوم میزان شیر تولیدی بزها روز به روز کمتر می شود. دوره شیردهی بزها پس از زایمان تا چند ماه طول می کشد و این مدت زمانی به نژاد، نحوه مدیریت به کیفیت و مقدار جیره غذایی آن ها بستگی دارد. برای دوشیدن شیر بز دو روش کلی وجود دارد:

  • شیردوشی به وسیله دست
  • شیردوشی به وسیله ماشين شیردوشی

شیردوشی با هر کدام از روش های بالا باید حتما در مکانی جداگانه و بهداشتی انجام گیرد که این مکان باید هنگام ساخت دامداری آماده شود. در پرورش بز به صورت سنتی و یا در دامداريهای کوچک بزها هنوز هم به روش دستی شیردوشی می شوند اما در دامداريهای بزرگ و صنعتی از ماشين شیردوشی برای این کار استفاده می شود که موجب تسهیل و تسریع در دوشیدن شیر می شوند.

⬅️نکته بسیار مهمی که در زمان شیردوشی چه به صورت دستی و چه با دستگاه باید رعایت شود مهار صحیح بز شیری و آرام کردن آن است.

⬅️در سالن های شیردوشی بخشی به عنوان باکس یا جعبه شیردوشی ساخته می شود. باکس ها غالبا انفرادی بوده و در هر کدام از آن ها تنها یک بز شیری جای می گیرد. این باکس باید به گونه ای ساخته شود که امکان چرخش بز در آن وجود نداشته باشد.

 

یکی دیگر از نکات مهم در طراحی جايگاه شيردوشی صحیح بودن محل قرارگیری کارگر شیردوش است. محل قرار گیری کارگر باید به گونه ای باشد که به آسانی بتواند به پستان های بز دسترسی داشته باشد.

⬅️هر باکس انفرادی باید 50-40 سانتی متر عرض و 1 متر طول داشته باشد. اگر می خواهید آخور دقیقا در مقابل جايگاه شيردوشی احداث شود باید راهرویی به عرض 1 متر در برابر هر جایگاه در نظر گرفته شود. مهمترین عوامل تعیین کننده در مساحت سالن شيردوشی؛ ابعاد و تعداد سكوهای شيردوشی، محل خوراک دهی، آخورها، مساحتی برای عبور و مرور كارگران، محل ذخيره و نگهداری موقت شير و محل شستشوی ظروف شیردوشی است.

⬅️معمولا مساحت سالن شيردوشی باید متناسب با تعداد بزهای شیری گله بوده و حدودا 10 درصد محل استراحت بزهاست.

⚪️شرایط بهداشتی سالن های شیردوشی

⬅️یکی از مهمترین مسائل در سالن های شیردوشی، تامین بهداشت آن است. بهتر است در ساخت کف و دیوارهای سالن های شیردوشی از مصالح قابل شستشو و بهداشتی استفاده شود. بتن بهترین گزینه برای پوشش کف سالن شيردوشی است. بهترین مصالح برای ساخت دیوارهای سالن شیردوشی نیز سيمان و سراميک است.

⬅️وجود نور و تهویه مناسب نیز برای تامین بهداشت سالن های شیردوشی بسیار ضروی است، زیرا معمولا در سالن های شیردوشی به دلیل شستشوی مداوم، آب و بخار زیادی وجود دارد. از دیگر ملزومات سالن های شیردوشی وجود پنجره در ابعاد مناسب و استفاده از هواكش های برقی در 10 درصد مساحت کف سالن است که به جهت تهویه هوا نصب می شوند.

⚪️برخی دیگر از ملزومات سالن های شیردوشی

  • وجود آب سرد و گرم
  • شير سردکن
  • محلی برای ذخيره شير
  • محلی برای شستشوی ظروف و دستگاه های شیردوشی
  • نصب توری های فلزی در پشت پنجره های جایگاه برای پیشگیری از ورود حشرات و آلاینده های شیر
  • نظافت مرتب سالن شیردوشی پس از هر مرتبه شیردوشی
Rate this post

فهرست مطالب

یک نظر

  1. سلام
    ممنون از خدماتان باکس شیر دوشی بز طوری طراحی کنید که بز لگد نزند شلگ از پستان جداشود ودست رسی به محصولتان ممکن نیست برای ما دكه ام کم داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *