شایع ترین بیماریها در گوساله های شیرخوار

زمان مطالعه: 2 دقیقه

⚪️تورم بند ناف گوساله

یکی از شایع ترین بیماری های گوساله های تازه متولد شده بیماری تورم بند ناف است که مهمترین علامت آن تب می باشد. دامپزشکان برای درمان این بیماری معمولا آنتی بیوتیک تجویز می کنند. در صورت بروز این بیماری باید جایگاه نگهداری گوساله تمیز شده و بند ناف هر ۲ تا ۳ روز یک بار با اسپری ضدعفونی شود.

⚪️تورم مفاصل گوساله

در صورت عدم ضدعفونی به موقع بند ناف و ایجاد عفونت در آن،  گوساله ممکن است دچار تورم مفاصل نیز بشود. در واقع عفونت ایجاد شده در بند ناف گوساله وارد جریان خون شده و در مفاصل جایگزین میشود. تب مهمترین علامت این بیماری است. گاهی ممکن است بند ناف سالم به نظر بیاید اما در واقع عفونت آن مفاصل گوساله را درگیر بیماری کرده است.

از آنجایی که جریان خون مستقیما به مفاصل دام وارد نمیشود درمان آنتی بیوتیکی به تنهایی برای درمان تورم مفاصل کافی نیست. دامپزشکان در صورت تشخیص این بیماری، تخلیه آب مفاصل و درمان آنتی بیوتیکی را برای گوساله تجویز میکنند. برای پیشگیری از بروز این بیماری بهترین کار ضدعفونی کردن به موقع و مرتب بند ناف است.

⚪️نفخ شکمبه ای گوساله

گوساله دستگاه گوارش چهار معده ای دارد که بخش آخر آن شیردان نامیده میشود. این بخش از دستگاه گوارش گوساله همواره فعال است.

نفخ شکمبه ای گوساله یکی از بیماری شایع در گوساله های شیرخوار است که علت آن عدم بسته شدن مری و ورود شیر مادر به شکمبه گوساله است.

در شکمبه هیچ نوع آنزیم گوارشی وجود ندارد و به همین دلیل شیر وارد شده به شکمبه ترش شده و تخمیر میشود که نتیجه آن ایجاد گاز در شکمبه گوساله است. از طرفی شکمبه گوساله قادر به خارج کردن این گاز نبوده که این مساله منجر به نفخ شکمبه ای گوساله میشود.

نفخ شکمبه ای گوساله گاه با اسهال نیز همراه است. برای درمان گوساله خروج هر چه زودتر این گاز از شکم گوساله بسیار ضروری است.

⚪️اسهال گوساله

اسهال در بین گوساله های شیرخوار یکی از بیماری شایع است که میتواند ناشی از عوامل مختلفی چون ویروس ها، باکتریها و یا اختلالات گوارشی باشد. اسهال طولانی مدت موجب از دست رفتن آب بدن گوساله و الکترولیت های خوراکی شده و میتواند منجر به مرگ گوساله شیرخوار نیز بشود.

گاهی اسهال ناشی از وجود عوامل ویروسی است. در این حالت غشای مخاطی روده تخریب شده و در نتیجه روده دیگر قادر به جذب مایعات مدفوع نبوده و اسهال ایجاد میشود.

توصیه میشود که در صورت بروز اسهال شدید در گوساله، شیر خوردن آنها را موقتا قطع کنید. برای درمان اسهال میتوانید از محلول های الکترولیتی  استفاده کنید. دامپزشک در صورت نیاز درمان آنتی بیوتیکی را به منظور کنترل عوامل باکتریایی اولیه و ثانویه تجویز میکند.

اگر گوساله ای دچار اسهال شده بهتر است آن را از سایر گوساله ها جدا کرده و ظرف شیر گوساله ها را کاملا ضدعفونی نمایید زیرا در بعضی از موارد ممکن است بیماری از طریق بزاق به گوساله های دیگر منتقل شود.

Rate this post

فهرست مطالب

‫12 نظرها

  1. سلام خسته نباشید ما یک گوساله دو روزه داریم تا امروز ظهر خوب بود و سرحال ولی از ظهر ب بعد خیلی تند تند نفس می‌کشید و نزدیک عشاء کلا بی حال شد و تند نفس میکشه باید چیکار کنم

  2. باسلام…این تلقین های مصنوعی و فاسدی که دکتر های تلقین و آبستن کردن گاو را انجام داده اند در کل کشور مشکل می آفریند …ما هم سه عدد گوساله های مان بعد از چهل روز و پانزده روز و لیست روز تلف شده اند وبیشتر بخاطر نسل و سو گاو هایی کامل به گاوهای محلیملن تلقین کرده اند…. گوساله ها دچار زخم در سطح پوست و دور مچ دست ها شده…پ دنده گوساله ها انگار شکسته شکسته بودند و قادر به ایستادن نمی‌شدند…تنها در یک هفته اول کمی می ایستد و بعد زمینگیر …والعان هم دومی و سومی هم مجدد شکمهایشان متورم میشوند ونفخ شدید میکنن‌

  3. سلام ما یک گوساله ی سه ماهه داریم ک الان پشت گوش هایش وچند نقطه ازبدنش سفید خشک میشود تورو خدا راهنمایی کنید دارایمه

  4. سلام من یک گاو محلی داشتم که ۲ ماه قبل زایمان بیمار شد و الان زایمان کرده متاسفانه گوساله خیلی ضعیفه و توان ایستادن و مک پستان ندارع و به زور نفس میشکه

  5. سلام ببخشید من یک گوساله ۲ماهه دارم که بعداز۱ماه یک دفعه با زحمت سر پا می امد نمی تونست راه بره بردمش دکتر گفت عفونت مفاصل هاشه داروتجویز کرد کمی خوب شدبعد از دارو دوباره به همان روز اول افتاد بی زحمت راهنمایی کنید با تشک

  6. سلام ببخشید من یک گوساله یک ماهه دارم الان یک هفته بادست بلندش میکنم مچ پاهاش ورم کرده بی زحمت راهنماییم کنید باتشکر

  7. سلام ‌من‌ازتبریزمزاحم‌میشم‌.من‌گوساله‌سه‌ماهه‌دارم‌‌یک‌ماه‌پیش‌ازبندرترکمن‌خریدم‌متوجه‌شدیم که‌نزدیکی‌بندناف‌ورم‌کرده‌وهرروزبزرگترمیشود‌دوتا
    دکترجداگانه‌ماینه کردن‌گفتن‌نه‌عفونت‌بندناف‌
    ونه‌پارگی‌شکم‌‌تاالان‌هم‌نزدیک۳۰تاامپول‌پریسیرین
    ودگزامتازون‌زدیم‌اما‌هیچ‌تاثیری‌نداشته‌وهرروزلاغرتر
    میشود‌بااینکه‌خوب‌میخوردوازخوردن‌عقب‌نمیماند
    خواهشن‌شما‌عزیزان‌وسروران‌بفرماییدماچکارکنیم
    ممنون‌ازهمه‌شما‌دلسوزان

  8. سلام لطفا کمک نمایید یک گوساله دارم تقریبا ۳۵ روزه است در وقت نشخوار غذا اش از دهن به زمین می ریزد

  9. سلام ببخشید من یک گوساله دارم که 10 روزه که به دنیا آمده وقتی که این گوساله 3 روز ش بود تنگی نفس گرفت و تب هم در همون روز گرفت هی از حال میرفت یعنی بیهوش میشد دکتر آوردیم بهش چند تا آمپول زده سروم زد حالش خوب شد فردایی که آمپولاش تمام شد دوباره مثل روز اول بیهوش میشه. فقط یک چیزی این گوساله چه نوع داروه ای نیاز داره نژاد گوساله هم نیم دورگ سمینتال هستش

  10. سلام لطفا کمک کنید من یه گوساله دارم حدود پنج روز هست اسهال گرفته و اب از دهنش میاد اینم بگم که ما در منطقه گرمسیر هستیم و گوساله از دیروز شیر نخورده چیکار کنم

  11. به نام خدا :شایع ترین بیماریها در گوساله ها در مناطق مختلف کشور کم و بیش متفاوت است مثلا در دامداریهای صنعتی بندرت آلودگی های انگلی (خونی ،دستگاه گوارش ،دستگاه تنفسی و.) دیده میشود ولی در دامداریهای سنتی کم وبیش دیده میشود بخصوص در مکانهایی که گوسفندها را در نزدیکی گاوها و گوساله ها نگهداری میکنند انگل های خونی از اوایل فصل بهار تا اواسط پاییز گوساله ها و گاوها را درگیر میکنند که بسیار خطرناک بوده و در صورت عدم درمان تلفات بسیاری را ببار می آورد همینطور انگل های دستگاههای گوارش و تنفسی ،که بجز دام ها, برای انسان ها هم مشکل آفرین خواهد بود،از جمله انگل هایی که دستگاه گوارش را درگیر میکنند و انگل هایی که اسهال خونی را در انسان باعث میگردند و انگل هایی که ریه و کبد را بشدت درگیر مینمایند و آلودگی هایی که باعث تب مالت و تب برفکی و . ، ولی در دامداریهای صنعتی بیشتر در گوساله ها التهاب و عفونت بند ناف و اسهال عفونی که بایستی از آنتی بیوتیک تراپی عمومی و حتی خوراکی و سرم تراپی و ویتامین تراپی جهت درمان استفاده میگردد و ضد عفونی جایگاه نگهداری گوساله ها بایستی انجام گردد،همچنین محل نگهداری بایستی کاملا خشک باشد و با محلول نمک بایستی بند ناف هر ۸ساعت پاکیزه و ضد عفونی گردد و آنتی بیوتیک تراپی عمومی شوند ،مسمومیت ها هم بدلیل عدم آگاهی از نحوه استفاده ضدعفونی کننده ها مثل بتادین و… در گوساله ها ایجاد میشود که بایستی سریعا سرم تراپی گردند گاهی انگل های گوارشی هم در گوساله ها مشکلاتی را بوجود می آورند،در مجموع این موارد عمده مشکلات و بیماری های گوساله ها میباشند.البته بیماریهای ویروسی وحتی باکتریایی و انگلی هم در صورت آلودگی منطقه ای مشکل ساز خواهند بود که موارد بسیاری هستند اما عمده مشکلات فقط اسهال ها و عفونت بند ناف که بیشتر بخاطر آلودگی محل نگهداری و سطل ها و ظروف شیردادن به گوساله ها و گاهی مسمومیت که در اثر لیسیدن محل ضدعفونی بند ناف که با بتادین یا مواد مسمومیت زای دیگر آلوده شده، چه توسط خود گوساله یا گوساله دیگر،ایجاد میگردد و بطور کلی بایستی تا دوهفته گوساله های تازه بدنیا آمده را از یکدیگر جدا نگهداری کنند و بصورت دستی به آنها شیر داده شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *