لزوم نگهداری و ذخیره صحیح علوفه در دامداری ها

زمان مطالعه: 2 دقیقه

لزوم نگهداری و ذخیره صحیح علوفه در دامداری ها

علوفه ها بخش مهمی از برنامه غذایی دام را تشکیل می دهند که باید در تمام طول سال به دام داده شوند. علوفه ها به دو صورت خشک و تر نگهداری و ذخیره می شوند. برای مثال علوفه هایی چون شبدر و یونجه باید ابتدا خشک شده و سپس ذخیره شوند اما علوفه های دیگری مثل ذرت به همان حالت تر و تازه باید در سیلو نگهداری شوند.

لزوم نگهداری و ذخیره صحیح علوفه در دامداری ها

نحوه دخیره سازی علوفه خشک

برای نگهداری علوفه خشک به انبار خاصی نیاز نخواهید داشت. کافی است علوفه های خشک را از تابش مستقیم نور آفتاب، ریزش باران و وزش باد شدید دور نگه دارید. تنها باید علوفه را بسته بندی کنید و در یک سرپناه امن نگهداری کنید.

حتی میتوان علوفه ها را در فضای باز نگهدرای کرد. برای این کار باید علوفه ها در یک فضای مناسب با ارتفاع زیاد روی هم چیده شوند و یک یا دو پلاستیک روی آنها کشیده شود تا در صورت بارش باران خیس نشوند.

مهمترین نکته در ذخیره سازی علوفه ها حفظ مواد مغذی آنهاست. علوفه ها پیش از ذخیره سازی باید حتی الامکان فاقد آب بوده و رطوبت آنها از ۲۰ درصد بیشتر نباشد. مرطوب بودن انبار موجب کپک زدن و فاسد شدن علوفه ها خواهد شد. خوردن علوفه کپک زده به دلیل وجود آفلاتوکسین موجب بیمار شدن دام خواهد شد.

توده های بزرگ علوفه خشک و یا پرس های بزرگ علوفه را باید در مکانی مسقف نگهداری کنید و یا روی آنها را با برزنت مقاوم بپوشانید تا در برابر تغییرات آب و هوایی و باد و باران مقاوم باشند.

محل نگهداری علوفه ها باید از سطح زمین های اطراف بلندتر باشد تا در صورت بارش باران و بروز سیل، آب وارد علوفه ها نشود.

چیدن و برداشت علوفه باید در زمان رشد مناسب باشد. بهترین زمان برای برداشت و خشک کردن گیاه زمانی است که میزان ریزش برگ گیاه در حداقل ممکن باشد.

 

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *