معرفی اسب ترکمنی چنارانی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

معرفی اسب ترکمنی چنارانی

اسب ترکمنی چنارانی بومی منطقه چناران خراسان بوده و یکی از اسب های مشهور است که از آمیزش اسب سیلمی عرب با مادیان آخال تکه بوجود آمده است. این اسب ها ویژگی های نو و برجسته ای دارند و در شرایط مختلف سازگاری بالا دارند.

اسب های چنارانی از نظر رفتاری به اسب های عربی شباهت زیادی دارند.

تاریخچه پرورش اسب چنارانی

گفته می شود پرورش این اسب ها به دستور نادر شاه افشار در منطقه چناران خراسان گسترش پیدا کرد. به همین منظور مادیان آخال تکه را با بهترین سیلمی‌های عرب آمیزش داده و کره هایی با ویژگی های مطلوب به دست آمد. این اسب ها به دلیل مقاومت بالا در شرایط گوناگون اسب های بسیار مناسبی برای کاربردهای نظامی و راهپیمایی های طولانی مدت بودند.

معرفی اسب ترکمنی چنارانی

اسب ترکمنی چنارانی مانند اسب های عربی قانع و سازگار هستند و شباهت رفتاری و اخلاقی زیادی به اسب های عربی دارند. این اسب ها در شرایط مختلف محیطی، تغذیه و پرستاری سازگاری بسیار بالایی دارند که نگهداری از آن ها را بسیار آسان می کند. اسب های ترکمنی توانایی بالایی برای تحمل سرما و گرما دارند

این اسب ها بسیار آرام هستند و جز در شرایط روحی شدید لگد نمی زنند و گاز نمی گیرند. اسب های ترکمنی چنارانی اسب های عاطفی هستند و خیلی زود به سواران خود وابسته می شوند. این اسب ها در هر شرایطی در کنار سواران خود می مانند و از نظر هوش و سازگاری با محیط به مراتب از اسب های عربی بهتر هستند.

همانطور که گفته شد اسب های مطلوب ترکمنی چنارانی از آمیزش و اصلاح نژادی اسب‌های سیلمی عربی و مادیان آخال تکه بوجود آمدند اما اگر این آمیزش به صورت معکوس صورت می گرفت اسبی با این ویژگی های مطلوب بوجود نمی آمد.

امرزوه دیگر نمی توان از آمیزش اسب سیلمی‌عربی با مادیان آخال تکه اسب چنارانی بوجود آورد. حاصل چنین آمیزشی اسب هیبرید عرب ترکمن خواهد بود.

در اسب‌های ترکمنی چنارانی یکی از تیره های اسب های ترکمن محسوب می شود. که خصوصیات مطلوب آن در گذر زمان تثبیت شده و به ویژگی های اختصاصی این اسب ها تبدیل شده است.

بهترین اسب‌های این تیره اسب های مشکی یا کهر یکدست می باشند. اسب های ترکمنی چنارانی حواس شش گانه بسیار قوی دارند و به دلیل پر خون بودن حجم تنفسی بالایی دارند. اکسیژن بالایی که به بافت های آن ها می رسد موجب شده این اسب ها یکی از بهترین تیره های اسب ترکمن برای فعالیت های ورزشی باشند.

اسب چنارانی دستگاه گوارش قوی دارد که خوراک مصرفی را به صورت بهینه هضم و جذب می کند. این اسب ها در مقایسه با دیگر اسب های ورزشی به غذای کمتری احتیاج دارند. اسب های چنارانی گوارش بسیار مطلوب و کاملی دارند و به همین دلیل مدفوع آن ها خشک و متراکم و کوچکتر از دیگر اسب ها است.

اسب  مناسب ورزش سوارکاری

معرفی اسب ترکمنی چنارانی

اسب ترکمن چنارانی یکی از بهترین و مشهورترین اسب های سوارکاری در قاره آسیا است. متاسفانه سالها قبل دول غارتگر اروپایی تعداد زیادی از اسب های گرانبهای ایرانی از جمله اسب های ترکمنی چنارانی را از کشور خارج کردند.

گفته می شود اسب های تروبرد از نژاد اسب‌های ترکمنی و اسب‌های چنارانی حاصل شده اند. دوندگی بالای این اسب های اروپایی نشان از وجود خون عرب در اسب‌های برتر به رنگ مشکی یا کهر یکدست دارد.

اسب ترکنی چنارانی مانند دیگر نژادهای اسب ترکمن دیر بالغ می شوند و عمر مفید و طولانی تری نسبت به دیگر اسب ها دارند. اسب های ترکمنی چنارانی عمر ورزشی بالایی دارند و برای انواع رشته های ورزش سوارکاری مناسب هستند.

 

5/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *