معرفی روش های شماره زنی دائم دام

مشهورترین نژادهاي گاو در جهان
زمان مطالعه: 3 دقیقه

دامداران معمولا برای برای شناسایی دام ها در محل پرورش اقدام به شماره زنی دام ها می کنند که این شماره زنی خود به دو طریق شماره زنی موقتی و شماره زنی دائم انجام می گردد. شماره زنی دائم ثابت بوده و به راحتی قابل تغییر نمی باشد. در این مقاله به معرفی روش های شماره زنی دائم دام می پردازیم.

⚪️شماره زنی از طریق خالکوبی

⬅️در این روش با استفاده از پلاك كوب مخصوص، خال کوبی روی بخش داخلی و یا خارجی گوش انجام می شود. این پلاك كوب مخصوص خال کوبی دارای سوزن های نوک تیز و حروف و ارقام تغییرپذیر می باشد که از طریق سوراخ کردن مخاط داخلی گوش علامت مورد نظر را بر روی گوش ایجاد می کنند. پس از سوراخ کردن گوش جوهری بر روی آن مالیده می شود که به زیر پوست نفوذ کرده و موجب دائمی شدن خالکوبی می شود.

⬅️پس از خالکوبی، شماره زده شده به راحتی قابل خواندن خواهد بود. گوسفندان باید در سن 5 یا 6 ماهگی خالکوبی شوند تا اثر خالکوبی تا آخر عمرشان باقی بماند. برای حیوانات سیاه رنگ، رنگ خالکوبی چندان واضح نیست.

 

⚪️شماره زنی از طریق ایجاد شکاف در گوش:

یکی دیگر از روش های شماره زنی دائم ایجاد شکاف در گوش دام است.

⚪️شماره زنی با استفاده از خمیر سوزانندن قلیایی

در این روش با استفاده از یک مهر پلاستیکی کمی خمیر قلیایی روی پوست خشک دام قرار داده تا باعث از بین رفتن مو در آن ناحیه خاص شده و فرورفتگی ایجاد کند. دام نباید تا چند روز در معرض رطوبت و آب قرار گیرد.

 

⚪️شناسایی دام از طریق امواج رادیویی

در این روش ابتدا یک ریز فرستنده بر روی گوش، داخل شکم یا زیر پوست (ریزتراشه) قرار می گیرد. سپس هر گاه فاصله دام و رایانه کم باشد این ریز فرستنده علائمی برای رایانه می فرستد و از طریق ابزار مخصوصی این علائم خوانده می شود و می توان دام را از این طریق شناسایی کرد که موجب آمار گیری آسان دام ها می شود. این روش کمی درصد خطا دارد.

 

⚪️شناسایی از طریق اثر بینی و اسکن شبکیه چشم

جالب است بدانید هر دام اثر بینی خاص خود را دارد و مانند اثر انگشت انسان ها تنها یک نمونه از آن وجود دارد. اثر بینی شیوه ای مناسب برای شناسایی گوسفند و بز است. برای اینکار ابتدا کمی جوهر به بینی گوسفند مالیده می شود و سپس یک برگ کاغذ بر روی بینی فشار می دهند تا اثر بینی بر روی آن کاغذ حک شود.

⬅️روش دیگر نیز اسکن شبکیه چشم دام است که آسان تر از روش اثر بینی است.

 

⚪️شناسایی دام از طریق داغ زدن

روش داغ زدن به دو نوع سرد یا گرم قابل انجام است. در این روش از ابزاری استفاده می شود که عدد خاصی بر روی این ابزار حک شده است. داغ زدن روی پشت یا پهلوی دام انجام شده و طی آن پشم دام سوخته و فولیکول آن کاملا از بین می رود. در واقع پشم های سوخته به شکل عددهای بزرگ در می آیند که شناسایی آنها را از فاصله دور بسیار آسان می کند.

⬅️بهترین روش برای شناسایی و شماره زنی دام روشی است که هم دائمی باشد و هم موجب آزار و اذیت حیوان نشود.
Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *