نحوه اصلاح سم در گاو شیری

اصلاح سم در گاو شیری
زمان مطالعه: 3 دقیقه

اصلاح سم در گاو شیری برای حفظ سلامت این دامها کاری ضروری است که باید به روش صحیح انجام شود. هدف از اصلاح سم در گاو شیری بازگشت سم به حالت طبیعی و توانایی تحمل وزن بدن می باشد. روش های مختلفی برای اصلاح سم در گاوهای شیری وجود دارد اما ما در اینجا بهترین و ساده ترین روش را برای این کار توضیح میدهیم.

بهترین قیمت برای دام زنده فقط در لایو شیپ

مراحل اصلاح سم در گاوهای شیری عبارتند از:

مرحله اول

اصلاح سم برای گاوهایی که پنجه آنها زیادی رشد کرده انجام می شود. سم گاوهای شیری حدودا باید 80- 75 میلیمتر از نوار تاجی تا نوک پنجه طول داشته باشد. افراد غیر حرفه ای برای اندازه گیری پنجه سم باید از خط کش استفاده کنند اما افراد باتجربه معمولا میتوانند با چشم این اندازه را تخمین بزنند. در این مرحله پنجه باید تا اندازه استانداردش کوتاه شود و در پایان انتهایی مربع شکل پیدا کند.

مرحله دوم

در این مرحله باید بافت شاخی اضافی از سطح کف پنجه برداشته شود تا پنجه نسبت به پاشنه پائین برود. در این حالت دیوار جلویی سم عقب تر رفته و موقعیت درستی پیدا میکند. برای این کار باید بافت شاخی اضافی در زیر خطی که انتهای بالایی برش اول را به پائین پاشنه متصل میکند برداشت. در هنگام اینجام این کار باید مرتبا نسج شاخی کف سم را لمس کرد تا در صورت لمس نرمی دیگر برداشت تمام شود.

با انجام برش اول و سپس برداشت بافت شاخی اضافی از کف پنجه به صورت صحیح سم شکل استاندارد به خود گرفته و میتواند وزن را به خوبی تحمل کند و در غیر این صورت نتیجه عکس می شود. اگر در برش اول سم بیش از حد کوتاه شده باشد با انجام مرحله دوم اصلاح سم در گاو شیری و برداشتن بافت شاخی، کوریوم در ناحیه پنجه قابل مشاهده می شود که منجر به لنگش شدید در او خواهد شد.

پس از برداشت بافت شاخی اضافی از کف سم باید سطح محوری کف هر دو سم را به اندازه کافی انحنا داد تا کمترین وزن ممکن بر روی برجستگی خم کننده استخوان پدالی بیفتد. با این کار فضای بین انگشتان نیز کمی بیشتر شده که به کاهش انباشتگی اجسام خارجی در این قسمت نیز کمک می کند و در نتیجه خطر ابتلا به بیمای های انگشتی مانند نکروباسیلوز بین انگشتی، درماتیت بین انگشتی و هیپرپلازی پوست بین انگشتی را نیز تا به شدت کاهش می دهد.

مرحله چهارم

در این مرحله که مرحله پایانی میباشد باید دو تا سم به اندازه ای یکسان رسیده باشد و نسبت به سم خارجی 4 تا 5 میلی متر بلند تر باشند. در بهترین حالت پس از اصلاح سم، باید بخش اضافی از سم خارجی پای عقب و سم داخلی پای جلو کوتاه شود تا سم ها در بهترین حالت قرار گیرند. بهتر است این اصلاح به گونه ای انجام شود که تماس پنجه ها با زمین حفظ شود. برخی از دامداران به اشتباه فکر میکنند در اصلاح سم در گاو شیری پنجه نباید با زمین در تماس باشد در حالی که با برداشتن دیوار محوری سم ها از حالت طبیعی خود خاج شده و به سمت داخل میچرخند. این مساله منجر به رشد بیش از حد دیوار خارجی میشود و در صورت بیرون آمدن کوریوم منجر به لنگش شدید می شود.

زمان مناسب برای اصلاح سم

اصلاح سم را میتوان هر زمان لازم باشد انجام داد. برای مثال زمانی که سم بیش از حد رشد کرده و راه رفتن دام را مشکل کرده باشد باید برای پیشگیری از ایجاد زخم کف سم هر چه سریعتر اصلاح سم را انجام داد. اگر گاو دچار لنگش است ابتدا باید سم معاینه شود و در صورت نیاز اصلاح سم انجام شود.

نتیجه گیری :

در هنگام اصلاح سم بهتر است به قسمت پاشنه بافت شاخی کاری نداشته باشید زیرا ممکن است برداشت این ناحیه موجب چرخش استخوان پدالی به سمت عقب شود که خود احتمال ایجاد زخم در کف سم را افزایش می دهد. البته در صورتی که پاشنه دارای کف کاذب باشد میتوان مقداری از این بافت شاخی را برداشت. بهتر است برای اصلاح سم ابتدا از قسمت داخلی شروع کرده و سپس قسمت خارجی را اصلاح کنید. البته برای گاوهایی که مشکل لنگش دارند این نوع اصلاح توصیه نمی شود زیرا در صورت وجود زخم در سم خارجی بهتر است سم داخلی کمی بزرگتر باشد.

 

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *