چگونگی تغذیه قوچ های مولد در پرورش گوسفند

زمان مطالعه: 3 دقیقه

گروه گوسفنده زنده به طور شبانه روزی و در هر کجای تهران در خدمت شماست. برای خرید گوسفند زنده ،گوساله و یا خروس زنده خود تنها کافی است با شماره های موجود در سایت با ما تماس بگیرید. گوسفند زنده همچنین اقدام به ارسال دام و قصاب همراه با باسکول به آدرس مورد نظر شما خواهد نمود.

گوسفند زنده 

⬅️ارتباطی مستقیم میان نحوه تغذیه و تولیدمثل در گوسفند نر وجود دارد. در واقع عدم تغذیه مناسب بر روند تولیدمثل اثر منفی خواهد گذاشت. در واقع حدودا 30درصد از قدرت باروری به تغذیه و کیفیت جیره بره های نر جایگزین شونده بستگی دارد. قوچ ها برای تولید اسپرم مطلوب نیاز به جیره غذایی غنی و کامل دارند. زیرا عدم تغذیه مناسب قوچ بر سلامت اسپرم ها تاثیر منفی خواهد گذاشت.

 

⬅️میزان پروتئین موجود در جیره غذایی بر حجم اسپرم تولیدی اثر مستقیم می گذارد. در واقع هر چه پروتئین بیشتری به قوچ ها برسد حجم بیشتری از اسپرم و به موازات آن درصد بالاتری از بره زایی و دوقلوزایی مشاهده خواهد شد.

 

به طور معمول هر روزه باید در جیره غذایی یک قوچ 70-80 گرم پروتئین و 750-850 واحد نشاسته وجود داشته باشد. اما در طول دوره جفت گیری باید 60 گرم پروتئین و 120 واحد نشاسته به این مقدار مازاد در جیره اضافه گردد. در صورت بروز بیش از 3 جفت گیری در روز باید دو برابر این مقدار مازاد به جیره معمول قوچ ها اضافه گردد.

علاوه بر پروتئین، کلسیم و فسفر نیز برای تولید اسپرم حیاتی هستند. همچنین ویتامین های A، D و E نیز در تولید اسپرم موثرند.

قوچ ها کمتر دچار فقدان ویتامین A میشوند زیرا به خاطر تغذیه با علوفه سبز که حاوی بتاکارتون است دچار فقر ویتامین A نمی شوند. اما در صورتی که به قوچ ها علوفه سبز به مقدار لازم داده نشود دچار کمبود ویتامین A شده و تعداد اسپرم های مرده افزایش خواهد یافت. در جیره معمول قوچ ها، مواد حاوی ویتامین E وجود دارد و از این نظر کمبودی نخواهند داشت.

4 هفته قبل از جفت گیری، باید علاوه بر جیره معمول، کنستانتره نیز به بره ها داده شود. مثلا ماده یولاف در صورت که روزانه 300 گرم به دام داده شود اثر مثبتی دارد.

در دوره جفت گیری باید برای افزایش باروری، روزانه 150 گرم کنجاله سویا به قوچ داده شود. پس از پایان دوره جفت گیری نیز تا 2 هفته دادن کنستانتره به قوچ را باید ادامه داد. در طول دوره جفت گیری هر قوچ، باید روزانه 136-220 گرم افزایش وزن داشته باشد.

در صورتی که قوچ مولد ضعیف و لاغر باشد باید روزانه 4/0-7/0 کیلوگرم دانه ذرت یا دانه های دیگر به جیره آن اضافه گردد. در فصل زمستان نیز باید روزانه 6/1 تا 3/2 کیلوگرم یونجه به بره های نر جایگزین شونده خورانیده شود. در صورتی که بره نر سنگین باشد باید میزان یونجه دریافتی و جیره روزانه آن را افزایش داد.

⬅️بهتر است در زمان جفت گیری، قوچ زیاد چاق نباشد. پیش از شروع فصل جفت گیری باید سلامت عمومی و وضعیت پاهای قوچ ها را مورد بررسی قرار داد. در صورتی که محل پرورش قوچ ها در مکان آفتابی باشد بهتر است برای آن ها سایبان ساخته شود.

سیزده روش برای کاهش هزینه های پرواربندی و پرورش گوسفند زنده

 

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *