کیست سیستی سرکوس در گوشت گاو و گوسفند

کیست سیستی سرکوس در گوشت گاو و گوسفند
زمان مطالعه: 2 دقیقه

کیست سیستی سرکوس در گوشت گاو و گوسفند

هنگام خرید گوشت گوسفند یا گاو ممکن است غده های سفیدی روی آن مشاهده کنید به آن سیستی سرکوس گفته می شود. به واقع کیست سیستی سرکوس در گوشت گاو و گوسفند مرحله لاروی انگل تنیا ساژیناتا است که بعدا وارد بدن انسان و سگ می شود.

در ابتدای کار این انگل در بدن انسان و گوشتخواران چون سگ دیده می شود و رشد می کند و هر بزرگ می شود و هر چند وقت یک بار دفع می شود. آلوده شدن گیاهان و علوفه ای که گاو و گوسفند به انگل دفع شده توسط سگ یا انسان ها باعث وارد شدن انگل به داخل خون گاو و گوسفند و نهایتا انتقال آن از طریق عروق خونی به بافت های عضلانی آن می شود. پس از ۶۰ تا ۷۰ روز انگل به مرور زمان به شکل غده هایی صورتی رنگ و مایع دار تبدیل می شود که در گاو به نام سیستی سرکوس بویس و در گوسفند سیستی سرکوس اویس شناخته می شود.

این بیماری انگلی به صورت چرخه ای از انسان ها و گوشتخواران چون سگ دفع می شود و وارد بدن گاو و گوسفند می شود. در مرحله ابتدایی انگل در بدن انسان تنیا ساژیناتا نامیده می شود و پس از آلوده شدن گیاهان و علوفه دام به انگل به صورت کیست داخل بدن گاو و گوسفند می شود. این کیست به نام کرم گاو شناخته می شود.

مراحل انتقال سیستنی سرکوزیس به داخل بدن گاو و گوسفند

  1. با خوردن گوشت گاو یا گوسفند مبتلا به سیستی سرکوس انگل لاروی در بدن انسان ایجاد می شود.
  2. پس از گذشت دو یا سه ماه با تخم گذاری انگل وارد روده انسان می شود.
  3. کرم گاو چندین سال داخل بدن انسان بزرگ می شود و روزانه هشت بند از انگل از بدن انسان خارج می شود.
  4. انگل تنیا سازیناتا از طریق ادرار و مدفوع از بدن انسان خارج می شود و باعث آلوده شدن گیاهان و علوفه می شود.
  5. گاو و گوسفندان با خوردن گیاهان و علوفه مبتلا به تخم انگل لاروی مبتلا به کیست سیستی سرکوس می شوند.

آیا می توان گوشت مبتلا به کیست را خورد؟

در صورتی که کیست ها به تعداد کم مثلا چهار تا شش عدد وجود داشته باشند  مشکلی نیست و می توانید برش دهید در غیر اینصورت اصلا قابل خوردن نیست.

درمان سیستی سرکوس

چنانچه در مرحله حاد باشد می تواند با خوراندن داروهای ضد التهاب ضد انگلی بیماری را درمان کرد در غیر اینصورت و ماندن انگل در بدن گاو و گوسفند به مدت شش ماه به هیچ وجه قابل درمان نیست و نمی توان از لاشه گوشت استفاده کرد.

 

Rate this post

فهرست مطالب

‫9 نظرها

  1. متاسفانم امروز به علت اخر روز 1400 چند کیلو گوشت مثلا گوساله خریدم امد خانه جهت خورد کردن و چرخی البته گوشت فوق خیلی سفت تر از گوساله بود خیلی در زمان خورد کردن ناگهان از جای وسط گوشت مایع سفید و سفت مانندی بیرون زد به انداز یک تخم مرغ ان قسمت جدا گرد باز کردم وسط ان محل خالی بود وقتی به گوشت بیشتر دقت کردم در قسمست اطراف ان تخم مرغ سفید سفیدها ریزی دیده می شد ان گوشت برداشتم بردم به قصابی که خریدم قصاب با ناراحتی مگر چی یک تیکه چربی وسط ران بود کاملا مشخص بود که دروغ می کوید ایشان تهدید به شکایت به ورزات بهداشت کردم کار کمی بالا گرفت ایشان با داد گفت هر کاری می توانی بکن این چیزی نیست اگر گوشت فاسد هم بفروش تازه اگر بازرس بهداشت بیاد خرجش چندتا برک تراور است نهایت 200یا 300 تومان واقعا احساس درمان بودن کردم چون مشخص بود راست میکی گوشت انداخت دور و با پیشمانی به خانه امد از کجا حالا پول گوشت بیاورم درد دیگرم بود

  2. سلام خسته نباشید ما گوشت خریدیم از این غده داشت یکی بزرگ مایع داخلش سبزه ایا خوردنش مشکل داره

  3. ما در بازرسی های بهداشتی لاشه های گوشت در کشتارگاه، اگر در کل لاشه یک گوسفند تعداد انگشت شمار کیست کلسیفیه شده غیر فعال وجود داشته باشد(یعنی 5-6 کیست) آنها را از روی لاشه جدا کرده و در ضمن چنین لاشه هایی را دقیق تر مورد بررسی قرار می دهیم ولی اگر تعداد کیست ها بیشتر شد و در نواحی مختلف بدن نیز دیده شد لاشه باید حذف گردد. البته اگر کیست ها فعال باشند، یعنی حاوی مایعات صورتی رنگ و یا بد بو باشند، حتی اگر یک مورد هم دیده شود کل لاشه حذف می گردد.

  4. سلام . ما یک گوسفند خریدیم . ذبه حش کردیم که غده های زیاد بزرگی و زردی که داخل آن ها سفید بوددر جگر و جگر سفید آن و رانش وجود دارد آیا این گوسفند قابل خوردن هست با خیر . اگر هم لازم است عکس هم داریم.

  5. سلام من هم همین سوال را دارم جواب کجاست؟
    ما هم پختیم خوردیم بقیه در فریزر است
    اولین بار امروز چنین گوشتی با مهر قرمز مثلث خریدم.

  6. سلام من هم همین سوال را دارم جواب کجاست؟
    ما هم پختیم خوردیم بقیه در فریزر است

  7. سلام خسته نباشید،از قصابی گوشت تهیه کردیم داخل گوشت گوسفند یک عدد غذه بود که بعد از برش زدن گوشت یکدفعه مایع سبز رنگی‌ازش خارج شد بعد اون رو بریدم اما چاقو و بقیه ی گوشت به اون مایع سبز رنگ مالیده شدن بعد اون رو پختیم و یکم رو خوردیم اما خیلی دل چرکین هستم از سلامت گوشت،لطفا راهنماییم کنید

  8. سلام جون همه کس تون کمکم کنید
    آشنا هامون یه مقدار گوشت نظری برامون آوردن
    و من بدون اینکه توش رو نگاه کنم سیخ زدم و خوردم
    حالا بعد سه روز یه چیز غده مانند دقیقا روی اسخوان فک من رشد کرده و من نمیدونم چیه
    جون هر کس که دوس دارید کمکم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *