کیفیت گوشت گاوهای پرورش یافته در مرتع

زمان مطالعه: 3 دقیقه

⚪️گاوهای پرورش یافته در مراتع

⬅️اگر پرورش گاوها در مراتع صورت بگیرد کیفیت لاشه گوشت گاو تغییر می کند. این روش پرورش دام زنده، بیشتر در کشورهایی دیده می شود که علفزارهای طبیعی بسیار وجود دارد. در این روش اغلب گاوها به منظور تولید گوشت پرورش داده می شوند و شیر تولید شده از این گاوها تنها به مصرف گوساله ها می رسد.

در این نوع پرورش گاو، نژادهای گوشتی مناسب ترین گاوها برای رسیدن به سود آوری هستند. در این روش گاوها همگی در مراتع می باشند.

⬅️زایش گاوها معمولا در ابتدای بهار است و گوساله های به دنیا آمده تا پایان تابستان با مادر هستند و علاوه بر شیر مادر از مراتع نیز تغذیه می کنند. با شروع فصل پاییز گوساله ها از شیر گرفته شده و در زمستان رشد کمی دارند.

⬅️در زمستان در جبران نبود مرتع، علوفه خشک به گوساله ها داده می شود. دامداران گوساله هایی که قرار است برای تولید گوشت به فروش برسند را در این زمان اخته می کنند تا هنگام بهار سرعت رشد بالایی داشته باشند. سرعت رشد وزن این گوساله ها در بهار روزانه در حدود 400 تا 600 گرم می باشد که موجب پروار شدن گاوها می شود.

⬅️گوساله ها در زمستان های بعد نیز با کاهش وزن نسبی مواجه اند اما این کاهش وزن از زمستان اول به مراتب کمتر است زیرا گوساله ها مقاومتر می شوند. گوساله های 3 یا چهار ساله در نهایت به وزن ایده آل برای فروش می رسند. معمولا گوساله ها در زمان فروش وزنی در حدود 700 تا 900 كيلوگرم خواهند داشت.

⚪️گاوهای مرتع دارای گوشت مرغوب

⬅️این گاوهای 3 یا 4 ساله منبع غذایی اصل شان علوفه بوده است و وزن لاشه گوشت این گاوها حدودا 400 تا 450 كيلوگرم بوده و پیشاز ذبح و در حالت زنده وزنی معادل 800 تا 900 كيلوگرم دارند.

⬅️گاوهای مرتع با گوشت مرغوب کمترین استخوان و بیشترین گوشت را دارند. این گاوهای گوشتی بافت هایی متناسب دارند که عضلات و چربی بين الياف عضلات آن ها به شکل یکنواختی پخش شده است. گوشت مرغوب گاوهای مراتع اغلب نرم و آبدار بوده و پررنگ است.

این گوشت ها هنگام طبخ بسیار خوشمزه هستند.

⚪️گاوهایی با گوشت نامرغوب

⬅️گاوهایی که پس از ذبح و قصابی گوشت کمتری داشته و دنده ها و چربی گوشت وزن بالایی دارد گوشت نامرغوبی دارند. این گوشت ها ترد نیستند و به سختی طبخ می شوند.

⬅️در واقع نامرغوب بودن لاشه گاو موجب می شود که یک دامدار پس از مدت طولانی پرواربندی گاو و هزینه های بسیار و خرید علوفه، سود کافی را از این سرمایه گذاری کسب نکند. طعم این گوشت ها چندان دلچسب نمی باشد.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *