گوسفندان نژاد ایرانی

گوسفندان نژاد ایرانی
زمان مطالعه: 5 دقیقه

گوسفندان نژاد ایرانی

گوسفندان ایرانی را از لحاظ پشم می توان در درسته پشم های ضخیم  و یا قالی نامید. و همچنین این گوسفندان دارای گوشتی مرغوب می باشند. البته رنگ ظاهر گوسفند بسته به شرایط آب و هوا متفاوت است و دارای رنگ سیاه، خرمایی، قهوه ای، نخودی، خاکستری است.

نژاد آتابای

این نوع گوسفند در واقع از جفت گیری گوسفند زل و گوسفندان ترکمن حاصل شده است و در دارای بدنی قوی در برابر آب و هوای خشک می باشند. این نوع گوسفند جثه ای بزرگتر از گوسفند زل دارد و اصطلاحا آنرا گوسفندان نیم دنبه ترکمنی می نامند.

فروش گوسفند نژاد طالشی و اتابای

نژاد افشاری

این نوع گوسفند عموما در استان های زنجان، آذربایجان غربی  و شرقی و گاها کردستان یافت می شود. غالبا رنگ پشم این گوسفندان قهوه ای و به ندرت سیاه و سفید می باشد. این نوع گوسفندان گوشهای درازی دارند اما آنها را از نوع بی گوش یا نیم گوش می شناسند.

قیمت گوسفند نژاد افشاری

نژاد بلوچی

این نوع گوسفند عموما در شرق کشور ایران یافت می شود و شاید بتوان گفت ده درصد جمعیت گوسفند ایرانی را شامل می شود. این نوع گوسفند از نوع نژاد پوستی- گوشتی می باشد ودارای رنگ سیاه و سفید می باشد.

نژاد تالشی

این نوع گوسفندان از دید کارشناسان حاصل جفت گیری گوسفندان زل و گوسفندان مغانی می باشد و معمولا رنگ آن نخودی رو به سفید می باشد. زیست بوم اصلی این نوع گوسفند در طالش گیلان می باشد.

خرید گوسفند نژاد طالشی

نژاد بهمنی

این نوع گوسفند در مناطق استان کهگیلویه و بویر احمد  می باشد و دارای رنگی یکدست سفید با لکه های سفید دور چشم و گوش می باشد. این گوسفند جز نژاد گوشتی می باشد.

نژاد قشقایی

  1. دارای سر حالت کشیده و مثلثی می باشد و همچنین دنبالچه ای صاف و بدون برجستگی دارد.
  2. این نژاد گوشتی می باشد و عمدتا توسط ترک قشقایی نگهداری می شود و زیست بوم آنها در فارس می باشد.

نژاد زل

این نژاد به دلیل مرغوبیت گوشت مشهور هستند. در واقع این نوع گوسفند دارای گوش های کوچکی می باشد و زیست بوم اصلی آن جنگل های مازندران است.

فروش گوسفند نژاد زل

نژاد زندی

محل اصلی گوسفندان زندی در قم، ورامین، شهریار، شمیرانات، دماوند، ری، ساوه می باشد. البته این نوع گوسفندان در ابتدای تولد سیاه هستند اما با رشد آنها رنگی قهوه ای به خود می گیرند. این گوسفندان به نژاد گوسفندان پوستی-گوشتی شناخته می شوند.

لیست قیمت گوسفند زندی

نژاد سنجابی

منشا زادگاه این گوسفندان در شهرهای روانسر، قصرشیرین کرمانشاه می باشد و آنها جز دسته گوسفندان پشمی-گوشتی نامیده می شوند. و از کیفیت عالی پشم و گوشت بهره مند هستند.

خرید گوسفند سنجابی

نژاد شال

این گوسفند دارای گوشتی مرغوب و با تولید خوب شیر همرا است به همین دلیل آنرا دسته گوسفند گوشتی-شیری می نامند. ظاهر آنرا در تصویر زیر می بینید.

گوسفند نژاد شال

نژاد عربی

زیست بوم اصلی این گوسفند در منطقه خوزستان می باشد و دارای گوشت مرغوبی می باشد.

گوسفند عربی

نژاد فراهانی

این نوع گوسفندان دارای نژاد پوستی – گوشتی می باشند و محل پرورش آنها در شهرستان های فراهان، آشتیان، اراک است.

گوسفند فراهانی
گوسفند فراهانی

گوسفند نژاد فشندی

این نوع گوسفند جز نژاد شیری- گوشتی می باشد و کیفیت گوشت و شیر خوبی دارد. ییلاق این گوسفند در مراتع مرتفع طالقان، کندوان، کرج، شمیرانات و قشلاق آن در حاشیه دشت قزوین، اوجبلاغ و شهریار می‌باشد.

 

ژاد کرمانی

گوسفندان کرمانی را اغلب می توان در شهر هایی مانند جیرفت، شهر بابک، کهنوج، سیرجان و شهرستان بافت مشاهده کرد. این گوسفندان جز نژاد پشمی-گوشتی می باشد و هم پشم و هم گوشت مرغوبی دارند. و رنگ پشم آن نخودی می باشد.

گوسفند نژاد کرمانی
گوسفند نژاد کرمانی

نژاد کردی

این گوسفند به دو دسته تیپ دشتی و کوهستانی شناخته می شود. در زمان شاه سلطان صفوی به دلیل مهاجرت کردها این گوسفندان در خراسان پرورش یافته اند حتی به نام گوسفند نژاد کردی خراسانی آنرا می شناسند اما زادگاه اصلی آن در کردستان می باشد. و جز بهترن نژاد گوشتی در ایران می باشد.

خرید انواع گوسفند نژاد کردی

نژاد لری بختیاری

این نوع گوسفندان دارای جثه ای بزرگتر از دیگر گوسفندان ایرانی دارند.

خرید گوسفند لری بختیاری

نژاد ماکویی

قیمت گوسفند ماکویی

نژاد پوستی

نژاد قره گل (Karakul)

منشا این گوسفند در بیابان های سرخس می باشد و کاملا سازگار با آب و هوای تابستان تا دمای چهل درجه و زمستان تا دمای زیر ۳۰ درجه را دارند. این نوع گوسفند دارای پشمی عالی برای تهیه البسه گران قیمت می باشد. در ضمن این گوسفند دارای تولیدات گوشتی و در دسته گوسفندان نژاد پوستی قرار دارد.

فروش دام زنده نژاد قره گل

گوسفند سنگسری بهترین گوسفند نژاد گوشتی می باشد که محصول گوشت تقریباً ٪۶۰ وزن گوسفند پیش از ذبح شدن می باشد و به نوعی از لحاظ پرواربندی بهترین گوسفند می باشد. زیست بوم این نوع گوسفند در شهرستان سمنان می باشد.

گوسفند نژاد سنگسری

Rate this post

فهرست مطالب

‫14 نظرها

  1. سلام سوال اولم گوسفندم دادای گوش کوچک و غیر قابل وصوح تقریبا انگار ندارد مربوط به کدام نژاد است در ضمن ایا تلقیح مصنوعی با اسپرم رومانف باعث چند قلو رایی در میش های تک قاو را ی بومی می شود و این اسپرم را از کجا مب توان تهیه کرد

  2. ویژگی های تیپیک گوسفند بختیاری : جثه ی بزرگی نسبت به سایر نژادها داره. چهارچوپ بدنی و استخوان بندی درشت و کشیده ای داره. سرش بزرگ و محدبه. گوش های نسبتا بزرگ و آویخته ای داره. دست و پاها مودار و همچنین کاکلی هم روی سرش داره. دنبه بزرگ و آویزون و کاملا دوشاخه ست. دنبالچه قابل رویت نیست.قوچ ها ممکنه بدون شاخ یا دارای شاخ های بزرگ مارپیچی باشن. میش ها معمولا بدون شاخ هستن و فقط تعداد خیلی کمی از جمعیت ممکنه شاخ های کوچکی داشته باشن. تنوع رنگش از سفید تا سیاهه اما رنگ روشن بیشتر دیده میشه. در بیشتر موارد لکه های سیاه یا قهوه ای اطراف چشم ها، روی گوش ها، نوک پوزه و روی دست و پا دیده میشه. هرچند معمولا این نژاد رو جزو نژادهای گوشتی طبقه بندی میکنند اما درزمینه ی تولید پشم و شیر هم حرف هایی واسه گفتن داره. توی استان چهارمحال و بختیاری و بخش های بختیاری نشین خوزستان، جمعیت غالب گوسفندها از این نژاد هستند.

  3. سلام جهت خرید بهترین نژاد دو قلو زا در ایران که متناسب و سازگار با آب و هوای اذربایجان شرقی میباشد اطلاعات میخواستم با تشکر

  4. سلام نژاد دوقلو زا در ایران که متناسب رشد و زیست نواحی اذربایجان شرقی میباشد چیست؟و جهت خرید با قیمت مناسب کجاست؟

    1. سلام یه اطلاعاتی خواستم بدم ب دوستانی ک سوال پرسیدن گوسفند دوقلو زا برای داشت نژاد های شال و افشار جزو بهترین نژاد برای تشکیل گله هستن اما هر منطقه گوسفند بومی خودشو داره برای مثال من خودم ساکن نقطه مرزی خراسان یا همون شمال خراسان هستم و پدرم عشایر این منطقه بودن از قدیم تا ب الان و گله پدرم پدربزرگم و عموهام و تموم دامداران این نواحی عموم تیپ گوسفند هاش کردی هست و هم شیر هم گوشت خوبی داره و گوسفند مقام و متوسط الجثه ای هست برای رفت و آمد عشایری تو بیابون مناسبه اما پای آخور نگه داری بشه همین گوسفند تا 100 کیلو هم وزن میاره دوسال پیش 80 تا بره همین نژاد محلی خودمون یا کردی رو برای فروش به زنجان بردم و اونجا با نژاد شال و افشار و قزل اشنا شدم و تعریف ها شنیدم و تعداد 32 تا میش شالی اصل و 18تاافشاری همراه با قزل درهم بودن تعدادی قزل افشار و تعدادی افشار اصل از زنجان خریدم کلا 50 تا میش و 3 تا قوچ دوتا شال یه افشار و اوردم منطقه خودمون به گله اضافه کردم و بازدهی عالی داشت برام اولش ریسک بود و خیلیا گفتن این نژاد بدرد کوهستان و هوای سرد منطقه شما نمیخوره اما الان اون 50 تا میش شدن بالای 120 تا دونه که همین تعداد میتونستم نگه دارم و چون بیشتر از 500 تا مجوز ورود منابع طبیعی به مرتع عشایر نداشتیم و گوسفندان پدرم هم 300 تایی بلکه بیشتر میشه مجبور شدم همین تعداد باشه وگرنه نمیذاره منابع طبیعی و خیلی از بره نر و ماده هاشو هم فروختم به دامدار های این منطقه بخاطر دوقلو زا بودن من نمیتونم پیشنهاد کنم این نژادو چون هرکس یه مرتع و یه شرایطی داره تو منطقه خیلی جاها همین نژاد های بومی از صدتا افشاری بیشتر بازدهی داشتن قبل خرید زیست بوم و گله های منطقه خودتون رو بازرسی کنید ببینید عموم تیپ گله های اون منطقه چه نژادی هست در کل الان افشار و شال و قزل گرون تر از بقیه نژاد ها هستن ما نژاد ماکویی یا ترکیه ای هم چنتایی داریم الان براحتی پروار میشن و گوسفندای خوبی هستن اما دوقلو زایی نداشت واسه ما البته ما کلا تو گله چنتایی بیشتر از این نژاد نداشتیم شاید توی تعداد بالا دوقلو زایی هم داشته باشه خلاصه نژادای افشار و شال و کردی و مغانی توی اکثر ایران طرفدار بیشتری داره سنجابی کرمانشاه هم عالیه اگر اصلی هاشو گیر بیارید گوسفند پرواری خوبی هست ب لحاظ گوشتی و بختیاری هم توی منطقه خودش بازدهی خوبی داشته اما طرفای ما کسی نیاورده ک ببینه چطوره فعلا افشار و شال این منطقه خراسان که کوهستانیه شال و افشار خوب جواب داده و دوقلو زایی به چندین شرط ممکنه اول رسیدگی به میش ها در طول سال رسیدگی خیلی مهمه هرچی بکنین تو شکم میش ضرر نداره ب شرط اینکه بجا و مکانش باشه و داشتن مراتع خوب دوم نگهداری از میش هایی که جوان و تمایل بیشتری به جفت گیری نشون میدن اینا اکثرا دوقلو زا هستن و قوچ های سالم و ژن دار قوی با سن مناسب سوم نگهداری بره میش هایی که از میش های دوقلو زاییده شدن اینجوری گله ی شما بمرور زمان دارای میش هایی با قابلیت زایش خوب میشه و میش های ضعیف رو رد کنید بره تا جای ممکن و جایگزین کنید

  5. با سلام
    بهترین نژاد گوشتی کدامیک هست ؟ که گوشتی خوش طعم و به صرفه برای کشتار داشته باشن؟

    1. بهترین طعم گوشت در نژاد های ایرانی اول نژاد کرمانی بعد مهربان
      در خارجی اول روژ بعد سافولک

  6. سلام
    با تشکر از زحماتتون
    کدوم نژاد گوسفند بیشترین و با کیفیت ترین گوشت رو تولید میکنه و سریع هم رشد میکنه؟
    نژادی که با آب و هوای گیلان هم سازگار باشه
    پشمش هم اصلا مهم نیست

  7. سلام و تشکر.
    اگر به مطالبتون موارد زیر را اضافه کنید ممنون می شویم و بیشتر به کارمان می آید:
    1.در مورد اینکه هر نژاد چقدر پشم در سال تولید میکند.
    2.آن نژاد شاخدار است یا بدون شاخ
    3. متوسط ضخامت پشم چند میکرون است.
    4.طول بلندترین الیاف بدن آن چقدر است؟
    5.انعطاف یا تعداد فلس آن در واحد سانتیمتر چقدر است.
    با تشکر از لطف و زحمت شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *