گوسفندی که بعد از 6 سال به سلمانی رفت

زمان مطالعه: 3 دقیقه

شرک ، گوسفندی که شش سال از چیدن پشم فرار کرد!

توی سال ۲۰۰۴ شرک  مثل یک گوسفندی عادی در ایسلند جنوبی نیوزیلند زندگی می کرد. معمولا سالی یک بار پشم گوسفند های مرینوس رو می چینن، اما شرک از اینکه پشمش رو بزنن متنفر بود. این بود که تصمیم گرفت فرار کنه تا دیگه هیچ وقت کسی این کار رو باهاش نکنه.

فرار شرک برای ۶ سال موفقیت آمیز بود، و در این مدت خودش رو توی غارها پنهان می کرد. بعد از این گذشت زمان، دوباره سر و کله اش پیدا میشه، شرک پیدا میشه. البته این بار اصلا هیچ شباهتی با شرکی که صاحبش می شناخته نداشت.
بعضی از نژاد های گوسفند ها، هر سال خود به خود پشمشون می ریزه و باعث میشه هیچ وقت به این وضعیت شرک دچار نشن. اما نژاد مرینوس که معمولا به خاطر گوشتشون پرورش داده میشن، از این قاعده پیروی نمی کنن، و همین باعث شد شرک که جزو این دسته از گوسفندان هست، رشد چشم گیـــــری از پشم داشته باشه

بعد از ۶ سال که هیچ اصلاحی در کار نبوده، پشم های شرک برای تولید ۲۰ لباس برای ۲۰  مرد درشت هیکل کافی به نظر میرسه. به خاطر این ۶ سال دوری، پشم شرک ۶ برابر هم نوع هاش با وزن ۶۰ پوند بود.

این اتفاقات این سوال رو در ذهن ما ایجاد می کنه  که آیا اگه پشم این نوع گوسفند ها چیده نشه، پشم ها تا ابد رشد می کنه؟ دیو توماس ،رئیس مطالعات گوسفندان، دانشگاه ویسکانسین، در این رابطه پاسخ میده:  رشد پشم های گوسفندان نژاد مرینوس در صورتی که چیده نشن، به طور باور نکردنی ای تا ابد ادامه خواهد داشت. پس آیا این حجم از پشم می تونه برای سلامتی این نژاد خطرناک باشه؟ حجم زیادی از پشم برای سلامتی و امنیت این گوسفندان ضرر داره،مخصوصا در هوای گرم.همچنین اگه این پشم خیلی زیاد باشه ،این نژاد از گوسفندان نمی تونن از جاشون بلند بشن.

 

چیدن پشم گوسفندها دردی نداره اما خیلی از گوسفند ها ،دفعه های اولی که پشمشون چیده می شه رو دوست ندارن. کم کم که می فهمن این فرایند دردی نداره و بهشون آسیبی نمی رسونه، سربه راه میشن.

 

چشمای شرک از پشت اون همه پشم اصلا مشخص نبود. تا اینکه خلاصه پشم هاش رو چیدن و این برنامه در تلویزیون ملی نیوزیلند هم پخش شد و شرک انقدر معروف شد که با نخست وزیر نیوزیلند ملاقات داشت. ?

پشم های شرک برای حمایت از موسسات خیریه پزشکی برای کودکان حراج، اون به یکی از شخصیت های ماندگار کتاب های کودکان تبدیل شد.
شرکِ ۱۶ ساله، گوسفند سرکش، در سال ۲۰۱۱ از دنیا رفت.

Rate this post

فهرست مطالب

یک نظر

  1. وای خیلی حس بدیه که اینقدر گرمت شه.ولی بعد اینکه گوسفنده رو سلمانی بردن گوسفنده حتما خیلی راحت بود و با خودش گفته:بععععععععع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *