گوسفند نژاد لینکلن(Lincoln)

زمان مطالعه: 3 دقیقه

تاریخچه نژاد لینکلن(Lincoln)

گوسفند نژاد لینکلن(Lincoln) نژادی دو منظوره از انگلستان می باشد که با نام لینکلن پشم‌ بلند نیز نامیده می شود. هیکل گوسفند نژاد لینکلن از بزرگ ترین جثه ها می باشد که هدف تولید آن گوسفندانی با سنگین وزن ترین، بلندترین و بهترین پشم در دنیا خواهد بود. این نژاد امروزه در تعداد زیادی از کشورهای جهان پیدا شده و می تواند باعث بهبود کیفیت پشم و هیکل آن شده است. پشم بسیار عالی گوسفند لینکلن در صنایع بافندگی، ریسندگی و سایر موارد بسیار کاربرد دارد. از نژاد گوسفند لینکلن در انگلستان تعداد کمی وجود دارد و جزو نژادهای در حال نابودی حساب می گردد. تعدادی کم تر از 1500 میش پرورشی این نژاد در انگلستان ثبت شده که مقدار بسیار کمی می باشد.
نژاد گوسفند لینکلن(Lincoln) از نژادهای قدیمی می باشد که ترکیبی از نژادهای لستر (Leicester) و گوسفندهای درشت‌ هیکل بومی لینکن‌شایر (Lincolnshire) می باشند. اولین بار در اواخر قرن 18 میلادی به آمریکا وارد شدند ولی استقبال زیادی از آن نشد. اهمیت این نژاد در کانادا از آمریکا بیش تر می باشد در حال حاضر این نژاد بهترین انتخاب جهت تلاقی‌ها است و تعداد کمی در کشورهایی مانند اروپا، استرالیا، ایرلند، برزیل، کانادا و… می باشد.

مشخصات ظاهری نژاد لینکلن

از لحاظ ظاهری گوسفند لینکلن اندازه بزرگی را دارد و بدن آن بلوکی دارد که آن را می توان در رده بزرگ ترین نژاد گوسفندی در جهان می باشند. رنگ پشم نژاد لینکلن سفید است و دارای رگه هایی از مشکی، نقره ای و خاکستری می باشند.
پشم گوسفند لینکلن دارای دسته‌های درشت و در انتهای فر خورده دارد که بسیارهم سنگین می شود. لاشه گوشتی آن بزرگ، عضلانی و استخوانی می باشد و دارای پشم های بلندی می باشند. به طور معمول از میش ها و قوچ های این نژاد جهت تلاقی استفاده می گردد.
وزن متوسط نژاد نر یا قوچ‌های این نژاد حدوداً بین 110 الی 160 کیلوگرم بوده و وزن میش‌های ماده یا بالغ حدوداً از 90 الی 110 کیلوگرم می‌باشد. تولید پشم از گوسفند نژاد لینکلن از ۴/۵ تا ۲/۷ کیلوگرم تخمین زده می شود.

تولیدات گوسفند نژاد لینکلن(Lincoln)

گوسفندان نژاد لینکلن گوسفندانی دومنظوره می باشند که جهت تولید پشم و گوشت پرورش داده خواهند شد ولی پشم آن ها به‌ صورت ویژه ای مورد توجه صنایع مختلف خواهد بود.

خصوصیات دام نژاد لینکلن

گوسفند نژاد لینکلن(Lincoln) با اینکه بسیار جثه بزرگی دارد و همچنین جزو گوسفندان تنومند و قوی حساب می شود ولی دارای اخلاقی مطیع می باشد. از لحاظ تولید مثل رویه ای متوسط دارد زیرا میش های نژاد لینکلن خیلی خوش‌خوراک هستند و گاهی اوقات اضافه ‌وزن می گیرند. به دلیل همین چاق شدن باروری آن ها هم نسبت به سایر نژاد ها کم تر خواهد شد. به طور کلی گوسفندان لینکلن بسیار پرخور می باشند و مقدار زیادی خوراک و علوفه و خوراک را به طور دائم مصرف می‌کنند. گوسفندان نژآد لینکلن می توانند در شرایط سرد و خشک سازگاری داشته باشند و در مقابل بیماری لنگش مقاوم می باشند. با توجه به هیکل قوی این حیوان بره های اندازه کوچکی دارند و میش ها مشکلات کم تری را در زایمان دارند و درصد بره زایی آن در حدود 150 درصد می باشد. در قدیم گوسفند نژاد لینکلن(Lincoln) از گوشت این حیوان استفاده بیش تری می شد ولی امروزه از لحاظ تولید پشم باکیفیت تر شده است.

خلاصه مشخصات نژاد لینکلن(Lincoln)

  • نام نژاد: گوسفند نژاد لینکلن(Lincoln)
  • هدف از پرورش : تولید پشم و گوشت
  • نکات مهم : سرسخت و نیومند، دارای خلق وخوی مطیع‌،
  • باروری متوسط، خوش‌خوراک، سازگار با شرایط سرد و خشک، مقاوم در برابر لنگش،درصد بره‌زایی 150
  • اندازه : بسیار بزرگ
  • وزن نر : قوچ بالغ 110 تا 160 کیلوگرم
  • وزن ماده : میش بالغ بین 90 تا 110 کیلوگرم
  • منشا ایجاد : کشور انگلستان
  • رنگ گوسفند : سفید و رنگی
  • شاخ : ندارد
  • مقاومت آب و هوایی : همه‌ نوع آب و هوا
  • گستردگی : به صورت مرسوم
Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *