آشنایی با کاربرد مگنت یا آهنربا در دامداری ها

زمان مطالعه: 2 دقیقه

خوراک و بستر دام از مواد اولیه مختلفی تشکیل می شود که ممکن است در آن اجسام خارجی خطرناکی همچون فلزات، میخ، سیم های فلزی و سیخ وجود داشته باشد که در صوت عدم شناسایی به موقع ممکن است توسط دام بلعیده شده و مشکلات گوارشی متعددی برای آن بوجود آورد که موجب کاهش وزن و گاها مرگ دام خواهد شد.

دامدار باید در هنگام خوراک سازی و بستر ریزی دقت لازم را به عمل آورده و تمامی اشیاء خارجی خطرناک را شناسایی و خارج نماید. با استفاده از مگنت یا آهنربا می توان تمامی وسایل فلزی و تیز موجود در خوراک و بستر دام را جداسازی کرد.

آشنایی با کاربرد مگنت یا آهنربا در دامداری ها

خطرات بلع اشیاء فلزی و تیز برای دام

نگاری یکی از بخش های اصلی لوله گوارشی دام است که به دلیل ساختار لانه زنبوری اش جسم خارجی در آن گیر میکند. این جسم خارجی در دیواره نگاری فرو رفته و ممکن است به طرف صفاق حرکت کند. در این حالت باکتری ها در صفاق رشد کرده و این مساله موجب تورم موضعی و چرکی شدن صفاق خواهد شد. از طرفی به دلیل نزدیکی بیش از حد قلب به نگاری (۲ سانتی متر) خطر حرکت جسم خارجی به سمت قلب و تورم و چرکی شدن پرده های اطراف قلب (پریکارد) نیز وجود دارد. هر کدام از این حالات که اتفاق بیفتد منجر به مرگ دام خواهد شد.

در صورت ورود جسم خارجی به صفاق و متورم شدن آن امکان تورم کبد و طحال نیز وجود دارد. در این حالت ممکن است پرده دیافراگم پاره شده، فتق دیافراگماتیک رخ داده و دستگاه گوارش وارد محوطه صدری شود که قطعا منجر به مرگ دام خواهد شد.

گوسفند زنده

Rate this post

فهرست مطالب

یک نظر

  1. سلام چه نژاد دوقلو زا برای منطقه خراسان جنوبی مناسب است از کجاباید تهیه کردممنون میشم راهنمای کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *