زمان قوچ اندازی و کل اندازی در گله گوسفند داشتی

زمان قوچ اندازی و کل اندازی در گله گوسفند داشتی
زمان مطالعه: 5 دقیقه

با توجه به اینکه محصول اصلی گله های گوسفند و هدف از پرورش گوسفند تولید گوشت است افزایش بازه تولید بره و بزغاله باعث افزایش درآمد دمداری ها می شود. در صورتی که بتوانید با روش هایی چون فلاشینگ باعث افزایش درصد دوقلوزایی و سه بار زایش در سال  در گوسفندان شوید نرخ سالانه بره زایی و بزغاله زایی را افزایش خواهید داد. کاهش نرخ سالانه بره  زایی و بزغاله زایی باعث افزایش هزینه بابت نگهداری قوچ های بیشتر در گله می شود که سود آوری دامداری را کاهش می دهد. با دانستن زمان قوچ اندازی و کل اندازی در گله گوسفند داشتی و همچنین استفاده از روش های فلاشینگ باعث افزایش درصد دو قلوزایی و سه بار زایش و سود زیاد از دامداری شوید.

معمولا زمان تولید مثل گوسفندان و بزها بر خلاف گاو ها در بخشی از سال که روزها در حال کوتاه شدن است شروع می شود. بنابراین با دانستن زمان تولید مثل گوسفندان یعنی نیمه دوم تابستان تا نیمه دوم زمستان می توانید قوچ های خوب را وارد گله کنید تا امکان آبستن شدن گوسفندان افزایش یابد.

دو راه برای افزایش بازه تولید مثل گوسفند و بز

  1. افزایش نرخ دوقلوزایی به روش فلاشینگ و تغذیه مناسب میش ها
  2. افزایش تعداد زایش در سال یا همان سه بار زایش

در کنار این دو روش می توانید با مراقبت ویژه از بره و بزغاله ها باعث افزایش سرعت رشد آنها شوید. با افزایش وزن بره و بزغاله ها باعث افزایش تولید در هر راس میش و همزمان با آن افزایش میزان درآمد سالیانه دامداری ها شوید.

فصلی بودن تولید مثل در گوسفند و بز

برخلاف اسب، گاو، الاغ و شتر که اوج فعالیت جنسی و جفت گیری آنها در بهار و تابستان است یعنی بخشی از سال که با افزایش طول روز مواجه هستیم در گوسفند و بز از نیمه دوم تابستان شروع و تا نیمه دوم زمستان به اتمام می یابد. در این نیمه از سال که با کوتاه شدن روز همراه می شود میش ها هورمون ملاتونین را ترشح می کنند که یکی از علائم فحلی گوسفندان و بزها است.

می توانید مقاله مرتبط زیر را هم مطالعه نمایید:

علائم و روشهای تشخیص فحلی گوسفندان

با فعال شدن تخمدان و ترشح ملاتونین و علائم فحلی گوسفندان و بز زمان قوچ اندازی و انداختن نر بزها به داخل گله است. تا عملیات جفت گیری گوسفندان و جفت گیری بزها با موفقیت انجام شود و شاهد گوسفندان و بزهای آبستن باشیم.

می توانید مقاله مرتبط زیر را هم مطالعه نمایید:

آماده سازی قوچ ها در فصل جفت گیری

روشهای تشخیص فحلی گوسفندان

دلایل کم بودن آبستنی موفق در نیمه دوم بهار و نیمه اول تابستان با وجود متراکم بودن عملیات جفت گیری در این زمان

ضعیف بودن تخمدان میش ها

در نیمه دوم بهار و نیمه اول تابستان فصل خارج از تولید مثل گوسفندان و بزها است. از این رو میش ها تازه فعالیت تخمدان ها را انجام می دهند و این فعالیت ها ضعیف است. از این رو جفت گیری در این زمان ممکن است باعث آبستنی گوسفندان و بزها شود که امکان سقط جنین خیلی زیاد است.

کم بودن سطح هورمون های گنادوتروپین

دوقلوزایی گوسفندان و بزها به زمان افزایش سطح هورمون های گنادوتروپین بر می گردد. از این رو در نیمه دوم بهار و نیمه اول تابستان حتی اگر جفت گیری رخ دهد و گوسفند و بز آبستن شود درصد دوقلوزایی آنها خیلی پایین می آید.

اثر منفی تنش گرمایی بر باروری اسپرم نرها و نیز زنده مانی رویان

به دلیل اینکه قوچ ها و بزهای نر در تابستان در معرض گرما هستند از این رو تولید اسپرم آسیب دیده و نابارور زیاد است. حتی اگر عملیات جفت گیری گوسفندان و بز با موفقیت انجام شود گوسفند یا بز آبستن در اواخر سی روز آبستنی با تابش شدید گرما همراه می شود و احتمال سقط جنین وجود دارد.

زمان جدا کردن قوچ ها در دهم خرداد ماه

در صورت جفت گیری در نیمه دوم خرداد و اوایل تیرماه در بین گوسفندان و بزها اتفاق بیفتند. زمان زایش گوسفندان و بزها به اواخر پاییز و اوایل زمستان می رسد و از آنجایی که باید چهل روز استراحت کند تا بتواند مجدد آبستن شود زمان قوچ اندازی تمام می شود.

فرصت آبستنی و دوقلوزایی گوسفند و بز در فصل تولید مثل بیشتر است و احتمال سقط و کاهش درصد دوقلوزایی در خارج از فصل تولید مثل زیاد است.

دوقلوزایی گوسفندان

باور نادرست خارج کردن قوچ های مولد از گله در فصل باروری گوسفندان

به دلیل اینکه میش ها در طول شهریور، مهر و آبان جفت گیری موفقی دارند از این رو اکثر میش هایی که جفت گیری کرده اند آبستن هستند. مسلما به این دلیل که گوسفندان آبستن از خود علائم فحلی نشان نمی دهند و برخی از میش ها تازه زا هستند و دوران شیردهی دارند دامداران اقدام به خارج کردن قوچ ها از گله می کنند که کاملا اشتباه است.

می توانید مقاله مرتبط زیر را هم مطالعه نمایید:

تغییر فصل باروری گوسفند با کاشت رگولین

عدم نشان دادن علائم فحلی گوسفندان و بزها در نیمه دوم آبان به معنای تمام شدن فصل تولید مثل نیست و حتما باید قوچ ها در گله باقی بمانند.

توصیه های مهم هنگام تولید مثل گوسفندان و بزها و زمان قوچ اندازی

  1. هشتم شهریور تا بیستم بهمن ماه به این دلیل که امکان آبستنی میش و بز ماده وجود دارد باید حتما قوچ ها در گله نگهداشته شوند.
  2. میش هایی که از هشتم شهریور تا بیستم بهمن ماه آبستن نشده اند حتما مشکل جدی دارند و باید از گله خارج شوند.
  3. قوچ ها و بز نرها بیستم بهمن ماه از گله خارج و تا اواخر فروردین بیرون از گله بمانند.
  4. اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت زمان وارد کردن مجدد نرها به داخل گله است.

چرخه سالانه فعالیت تولید مثل گوسفندان و بزها

نمودار پایین اوج فعالیت تولید مثل و دوره عدم فعالیت تولید مثل گوسفندان و بزها را نشان می دهد.

دوره انتقال غیر مجاز قوچ ها به داخل گله

از ابتدای خرداد تا اوایل شهریور که به رنگ قرمز نشان داده شده است زمانی است که باید قوچ و بز نر خارج از گله باشد.

دوره انتقال مجاز قوچ ها و بز نر به داخل گله

از ابتدای دی ماه تا اواخر بهمن توصیه می شود حتما قوچ ها و بز نر داخل گله باشند تا اگر برخی از میش ها و بز ماده فرصت آبستنی به دلایل مختلف چون تازه زا، سقط جنین و… نداشته اند دوباره جفت گیری انجام و آبستن شوند.

نتیجه گیری:

گروه گوسفنده زنده به طور شبانه روزی و در هر کجای تهران در خدمت شماست. برای خرید گوسفند زنده ،گوساله و یا خروس زنده خود تنها کافی است با شماره های موجود در سایت با ما تماس بگیرید. گوسفند زنده همچنین اقدام به ارسال دام و قصاب همراه با باسکول به آدرس مورد نظر شما خواهد نمود.

گوسفند زنده و خروس زنده
Rate this post

فهرست مطالب

‫2 نظرها

  1. هپتامیکس محصول پودری هست که برای فحلی و پشم خواری عالیه ،برای سیستم ایمنی هم عالی عالیه داخلش مس داره منگنز داره کبالت داره روی داره کروم داره آهن داره سلنیـــــــــوم هم داره با پروتئین
    دز مصرفش فقط یک گرم هست برای هر گوسفند روزانه
    هر کی هم بخواد نتیجه اش رو ببینه به روش زیر بره ببینه :

    دامداران میتوانند
    از فارم هایی که در شهر شان یا استان شان استفاده کردند و نتایج خوبی از مواد معدنی پروتئینی (هپتامیکس) دیدند، بازدید کنند.

    مزایای محصول پودری هپتامیکس:

    ١—توقف پشم خواری گندخواری و پشم ریزی
    ٢__افزایش درصد دو و چندقلوزایی
    ٣__جلوگیری از سقط و بیماری های بره های شیرخوار و قطع شیر
    ۴__تقویت عملکرد سیستم ایمنی
    ۵__مقاوم شدن دام بخصوص در تنش ها و استرس های محیطی
    ۶__کاهش طول دوره بیماری ها
    ٧__ کمک به جلوگیری از زردی و کم خونی
    ٨__افزایش وزن گیری بره ها

    ????قیمت شهریور:
    سطل ۵ کیلویی١۵٣
    سطل ١٠ کیلویی ٣٠٠ (جدید❗️)
    قیمت کیسه ٢۵ کیلویی٧٠٠

    شماره تماس
    09151176966
    09376246360

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *