دامداری صنعتی چیست؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

دامداری صنعتی چیست؟

در گذشته دامپروری به شیوه های سنتی انجام میشد اما امروزه گسترش جمعیت، کمبود منابع غذایی دام ها، نیاز به تنوع غذایی، پیشرفت علم و … موجب شده است تا انسان ها برای دامپروی از علم کمک گرفته و روشهای مدرن و صنعتی پرورش دام را جایگزین روشهای سنتی کنند.

با وجود اهمیت لزوم صنعتی شدن دامداری ها در ایران، هنوز بیش از دو سوم گوشت و فرآورده های دامی مورد نیاز از روش های سنتی دامپروری عشایری و روستایی تامین می شود. در این میان دامداری مدرن و صنعتی تنها یک سوم از گوشت و فرآوده های دامی مورد نیاز کشور را تامین می کند.

مهمترین و پرمصرف ترین گوشت در ایران گوشت گوسفند می باشد و به همین دلیل به طور کلی در ایران ۵۳ میلیون راس گوسفند، ۲۶ میلیون راس بز و بزغاله و حدود ۵/۵ میلیون راس گاو و گاومیش پرورش داده می شود.

در دامداری صنعتی هزینه نگهداری از دام ها بیشتر می باشد زیرا به دلیل تمرکز دام ها در محل پرورش، امکان بروز مشکل و بیماری در میان دام ها بیشتر است و به همین دلیل رعایت کامل اصول بهداشتی و فنی یک امر مهم در دامداری صنعتی می باشد که این مساله طبعا هزینه بر است.

از طرفی هزینه نگهداری از دام در روش سنتی کمتر است و دامدار می تواند با حداقل تجهیزات و امکانات از دام های خود نگهداری نماید و به همین دلیل در این روش ریسک کمتری نسبت به دامداری صنعتی وجود دارد.

اما در واقع میزان تولید گوشت و فرآورده های دامی در روش صنعتی به مراتب بیشتر از دامداری سنتی است زیرا در این روش می توان با بکارگیری اصول علمی و تغذیه ای صحیح خیلی سریع به بازگشت سرمایه و سپس به سوددهی رسید. مثلا در روش صنعتی یک گاو شیری بالغ روزانه 8 کیلوگرم شیردهی دارد در حالی که در دامداری سنتی یک گاو شیری بالغ روزانه حداکثر 2 لیتر شیردهی دارد.

مهمترین مسائل برای سودهی دامداری صنعتی

مهمترین مسائل برای سودهی در دامداری صنعتی رعایت اصول قنی، مدیریت صحیح، بهداشت، تغذیه مناسب، رکودبرداری و حضور دامپزشک در محل دامداری ها است زیرا در این روش عدم رعایت نکات علمی و فنی ممکن است خسارت زیادی برای سرمایه گذار ایحاد کند.

در دهه های اخیر به دلیل چرای بیش از حد دام های سبک یعنی گوسفند و بز در روش دامداری سنتی، محیط زیست و مراتع ایران در خطر نابودی قرار گرفته است و روش دامداری صنعتی و پرواربندی دام بهترین روش برای حفظ محیط زیست و مراتع کشور است.

در دامداری صنعتی اصلاح نژادی یکی از اهداف مهم برای تولید دام هایی با نژاد برتر است. در این روش می توان با استفاده از دام های نر با نژاد برتر دام هایی با شیردهی بالاتر و میزان گوشت بیشتر تولید نمود.

دولت برای ارتقاء دامداری صنعتی در ایران و آگاهی سازی در این زمینه اقدام به واگذاری وام و حمایت های مالی از سرمایه گذاران و برگزاری دوره های آموزشی می نماید.

Rate this post

فهرست مطالب

‫14 نظرها

  1. با سلام بنده قبلا پروار بندی شترمرغ رو‌کار کردم ب به جرعت میگم ادمایی ک در این صنعت هستن خیلی با شرف و خوبن و کمک می کنن من ب خاطر شرایطم می خواستم دامپروری صنعتی تاسیس کنم و کمک می خواستم از دامپروری های صنعتی موجود هر کدوم یا به نحوی قصد تیغ زدن دلشتن یا یا اصلا بیان خوبی نداشتن متاسفا برای عده کثیری

  2. با سلام بنده قبلا پروار بندی شترمرغ رو‌کار کردم ب به جرعت میگم ادمایی ک در این صنعت هستن خیلی با شرف و خوبن و کمک می کنن من ب خاطر شرایطم می خواستم دامپروری صنعتی تاسیس کنم و کمک می خواستم از دامپروری های صنعتی موجود هر کدوم یا به نحوی قصد تیغ زدن دلشتن یا یا اصلا بیان خوبی نداشتن متاسفا برای عده کثیری

  3. سلام دامداری سنتی دارم از چند سال قبل برای بهره برداری بیشتر کارهایی انجام دادم حالا از شما میخام در مورد نحوه خوراک ومقدار ان در دامداری صنعتی توضیح بدین

  4. سلام ی سوال دارم اگربخوام ی دامداری سنتی بزنم باحدود۶۰۰ میلیون سرمایه بازدهی سودش بعداز چند وقته؟؟؟؟؟

  5. سلام ۵سال هست که دامداری سنتی دارم اما امسال روش صنعتی کار میکنم. برای ۱۴۰راس دام میش و بز چند کیلو باید کاه خوراند

  6. سلام میخام۱دامداری صنعتی بزنم ۵۰۰پروی بنده نحوی ساخت سوله ودیگرامکانت رابگیدممنونم

  7. سلام:
    لطفا امکان داره در مورد سرمایه گذاری اولیه در خصوص ساخت ، بنا برای یک واحد صنعتی پرورش گوسفند حدود 100 راس به اسنثنا زمین و گوسفند حدود مبلغ لازم رو راهنمایی بفرمایید
    ممنون از لطف شما

  8. سلام آقا پیمان
    انجام دادن کاری و شروع اون علاوه بر پول یک برنامه ریزی درست لازم داره در غیر اینصورت تمام اموال و سرمایه بطور وحشتناکی از دست میره .
    لطفا در ابتدای کار برای موضوع برنامه ریزی درست و کارشناسانه تهیه کنید .

  9. سلام دوست عزیز.
    وقت بخیر.
    دوست عزیز,آیا امکانش هست با حدودا صد میلیون تومن بشه دامداری نیمه صنعتی احداث کرد؟
    که بشه حدودا با پنجاه شصتا گوسفند شروع کرد

  10. در صورت وجود شرایط لازم امکان دامداری صنعتی کوچک را دارد .
    1- سرمایه لازم
    2- زمین
    3- دام زنده و سالم
    4- محل نگهداری دام (طویله)
    5- نیروی کار با اطلاعات کافی
    6- تامین خوراک
    7- مشاوره بانیروی متخصص دام یا دامپزشک
    8- ایجاد بهداشت

  11. سلام من ۷۰راس گوسفند از نژاد گوزلی دارم.سوالم ازشما اینکه ایا میتونم دام داری صنعتی ایجاد کنم و چقدر هزینه داره؟

    1. باسلام خیلی وقته درفکراحداث دامداری صنعتی هستم اما سرمایه وامکانات ندارم جا ومکان وتجربه کاری هم دارم درحال حاضر ب شیوه سنتی مشغولم لطفا راهنمایی کنید بصورت مشارکت هم آماده ام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *