تفاوت گوشت میش، بز، قوچ و بره

زمان مطالعه: 7 دقیقه

همانطور که می دانید خواص گوشت گوسفند از کسی پنهان نیست و همه ما می دانیم از قدیم حتی انسانهای اولیه از گوشت گوسفند تغذیه می کردند. اما اینکه شما هنگام خرید گوشت گوسفند نتوانید تفاوت گوشت میش، بز، قوچ و بره تشخیص دهید شاید برای شما سخت باشد. در این مقاله تمام این موارد را به صورت کامل شرح می دهیم.

فرق قوچ و میش

در ابتدا باید به شما بگوییم که گوسفند ماده به نام میشن شناخته می شود. به واقع میش به گوسفندی گفته می شود که زایمان کرده باشد. اما به گوسفندان نر پیر هم قوچ گفته می شود و در بیشتر نژادهای گوسفندان قوچ ها دارای شاخ هستند اما میش شاخ ندارد.

گوشت گوسفند و بز چه تفاوتی با هم دارن

گوشت بره گرانترین گوشت جهان

به گوسفندانی که زیر 12 ماه سن دارند و بدون دندان هستند بره گفته می شود که گوشت آن فوق العاده لذیذ است. طبع گوشت بره گرم و تر است.

تفاوت بین گوشت میش، بز، قوچ و بره

به واقع گوشت میش و بز نسبت به گوشت بره دیرپز است اما در عین حال گوشت بز هم نسبت به گوشت میش سفت تر است. اما به گوسفندی که نر و بالغ است شیشک گفته می شود و گوشت شیشک هم نسبت به گوشت میش هم لطیف تر است. گوشت قوچ هم مقوی است و برای جوانان توصیه می شود و البته از گوشت شیشک هم دیرپز تر است.

توجه کنید که گوسفندان پیر را هم قوچ می گویند اما گوشت آنها نسبتا سخت و سفت است.

گوشت میش، بز، قوچ و بره از نظر ساختاری و ویژگی‌های فیزیکی متفاوت هستند. گوشت قوچ نسبت به گوشت میش و بز، بافت نرم‌تر و لطیف‌تری دارد و طعم و عطر بهتری نیز دارد. گوشت قوچ دارای میزان چربی بیشتری نسبت به گوشت بز و میش است و رنگ بافت آن کمرنگ‌تر و به رنگ قرمز روشن‌تری دارد. همچنین، در طب سنتی، گوشت قوچ به عنوان یک ماده گرم و تر شناخته می‌شود. از لحاظ قیمت، گوشت قوچ معمولاً گران‌تر از گوشت بز و میش است.

تفاوت بین بز و گوسفند چیست؟

از گوشت گوسفند و بز در غذاهای مختلف در سراسر جهان استفاده می شود. این گوشت های لذیذ و آبدار سرشار از مواد مغذی و پروتئین هستند و به همین دلیل یکی از سالم ترین گوشت های قرمز برای مصرف هستند. گوشت گوسفندی که کلسترول و چربی اشباع کمتری دارد، نسبت به سایر گوشت‌های سفید و قرمز آهن بیشتری دارد. بسیاری از غذاهای لذیذ در سراسر جهان با استفاده از گوشت بز و گوسفند تهیه می شوند. بنابراین، تفاوت بین بز و گوسفند چیست؟ بیایید به گوشت بز و گوسفند و تفاوت های مهم آنها نگاه کنیم.

نژاد انواع گوسفند ایران

 

بز در مقابل گوسفند: چگونه می توانید تفاوت بین گوسفند و بز را تشخیص دهید؟

در برخی از نقاط جهان، گوشت گوسفند و بره به گوشتی اطلاق می‌شود که از گوسفند به دست می‌آید، تنها تفاوت آن در سن است. بنابراین گوشت گوسفند از گوسفند مسن تر و گوشت بره از گوسفندان جوان تهیه می شود. در سایر نقاط جهان، گوشت گوسفند به گوشت بز اطلاق می شود. در اینجا تفاوت های قابل توجه بین این دو وجود دارد.

رژیم غذایی: گوسفندان در مراتع می چرند، یعنی هر چه با علف می آید می خورند. به همین دلیل است که گفته می شود گوشت بز بهتر است، زیرا آنها به دلیل طبیعت گردی خود از گیاهان تازه از بوته های کوهستانی استفاده می کنند.

رفتار: کنترل گوسفندها آسان است زیرا تقریباً با هر آب و هوایی روبرو می شوند. آنها می توانند زیر باران بایستند و سرما را به خوبی مدیریت کنند. بزها وقتی احساس می کنند هوا تغییر می کند به انبار خود می دوند.

طعم: گوشت بز در مقایسه با گوشت بره ملایم تر و کمی شیرین تر است. گوشت بره غنی‌تر است و طعم شکارچی دارد.
تغذیه: بز پروتئین بیشتری نسبت به گوشت گوسفند یا بره دارد. از نظر میزان چربی، گوشت بره بیشتر از گوشت بز است. گوشت بره سرشار از ویتامین است، در حالی که گوشت بز سرشار از مواد معدنی است.

تفاوت معنی داری بین گوشت بز و گوسفند میزان چربی آن است. بز چربی کمتری نسبت به گوشت بره دارد که ممکن است برای افرادی که نگران مصرف بیش از حد چربی هستند ایده آل باشد. گوشت بز سفت تر است. از این رو برای پخت آهسته مانند آب پز کردن، دود کردن یا برشته کردن عالی است. گوشت بز پروتئین و کالری بیشتری نسبت به گوشت بره یا گوسفند دارد و اعتقاد بر این است که سالم تر و بهتر است. با این حال، گوسفند و بز حاوی مواد معدنی و ویتامین های مفید از نظر ریزمغذی ها هستند.

بنابراین، انتخاب گوشت بز یا گوسفند به انتخاب شخصی و نوع دستور پخت شما بستگی دارد.

به چه گوسفندی میش گفته میشود ؟

گوسفندی که برای تولید گوشت به‌کار می‌رود و قبل از تولید شیر باشد، به طور معمول به عنوان “میش” شناخته می‌شود. میش گوسفندانی هستند که مخصوصاً برای تولید گوشت پرورش داده می‌شوند و به طور خاص برای استفاده از گوشتشان تولید می‌شوند. این نوع گوسفندان به دلیل گوشت نسبتاً خوشمزه و بافت نرم‌تر گوشتشان مورد توجه قرار می‌گیرند. گوسفندان معمولاً پس از دوره‌ی تولید شیر و قبل از بالغ شدن به گوسفندان ماده تبدیل می‌شوند.

طبع گوشت بره چگونه است

تفاوت اصلی بین گوشت بز و گوشت بره چیست؟

تفاوت های گوشت بز و بره راه های مختلفی وجود دارد. آنها از نظر موارد زیر متفاوت هستند:

ظاهر
محتوای چربی
طعم دهنده
ارزش غذایی

حالا بیایید به هر یک از آنها نگاهی بیندازیم و تفاوت بین گوشت بره و بز را بهتر درک کنیم.

بز در مقابل بره: تفاوت چیست؟

بز: اصطلاح بز به بز بالغ اشاره دارد و بزهای جوان را بز می نامند.

هنگامی که در مورد گوشت بز صحبت می کنید، ممکن است با اصطلاح “آب و هوا” روبرو شوید. این اصطلاحی است که به بزهای نر عقیم شده اشاره دارد که معمولاً برای گوشت ذبح می شوند.نرهای عقیم شده معمولاً در سن 9 ماهگی برای گوشت خود کشته می شوند. این زمان ایده آلی است که بزها به اندازه کافی بالغ می شوند تا مقدار زیادی گوشت داشته باشند اما به اندازه کافی جوان هستند که گوشت هنوز لطیف، آبدار و خوش طعم باشد.

گوشت بره

اصطلاح بره به طور کلی به گوسفندان کوچکتر از یک سال اشاره دارد. هنگامی که به یک بالغ تبدیل می شود، اکنون به آن گوسفند می گویند.بچه بره به نام بره شیری (4-6 هفتگی) و بره بهاره (3-5 ماهگی) نیز شناخته می شود. بره قوچ به بره نر زیر یک سال اطلاق می شود.

وقتی صحبت از گوشت بره به میان می آید، احتمالاً اصطلاح گوشت گوسفندی را شنیده اید. به گوشت گوسفند نر و ماده اشاره دارد.اکثر گوسفندان پس از رسیدن به سال دوم زندگی خود ذبح می شوند. مانند بز، گوسفندان نر که برای تولید گوشت در نظر گرفته شده اند اخته یا عقیم می شوند.

ظاهر

هر دو بره و بز گوشت قرمز تولید می کنند. اگر با گوشت بره و بز آشنایی ندارید، ممکن است به راحتی این دو را با هم اشتباه بگیرید.به همین دلیل است که دانستن تفاوت اساسی بین این دو نوع گوشت بر اساس ظاهر آنها مفید است.

بهترین راه برای تشخیص اینکه کدام گوشت بز و کدام گوشت بره است، مرمر کردن است.اصطلاح مرمر کردن به لکه ها و لکه های سفید چربی اشاره دارد که به وضوح بین رگه های گوشت یا روی سطح گوشت ظاهر می شود.این سنگ مرمر به عنوان چربی عضلانی شناخته می شود و در گوشت قرمز گاو، بز و بره یافت می شود.

گوشت بره در مقایسه با بز، سنگ مرمر بیشتری دارد.بنابراین، اگر می‌خواهید تشخیص دهید کدام یک بره است، احتمالاً اگر یکی را انتخاب کنید که چربی بیشتری روی سطح آن دارد، پاسخ درستی خواهید داشت.

نکته ای که باید در مورد گوشت قرمز به خاطر بسپارید این است که هر چه گوشت تیره تر باشد حیوان پیرتر است.بنابراین، بین این دو، بره بره و بز جوانتر است. این بدان معنی است که رنگ روشن تر، معمولاً صورتی روشن، بره است.

محتوای چربی

همانطور که در بالا ذکر شد، گوشت بره با سنگ مرمر بیشتری همراه است. این نشانه آن است که گوشت بره در مقایسه با گوشت بز دارای چربی بیشتری است.برخی تخمین می زنند که گوشت بره ده برابر بیشتر از گوشت بز چربی دارد.

جدای از آن، گوشت بره دارای سطح بالاتری از چربی های تک غیراشباع، چربی های اشباع نشده چندگانه و چربی های اشباع شده است.

طعم دهنده

در حال حاضر، احتمالاً در اینجا برای اکثر مردم مشکل ساز است – طعم. ما برای طعم، قوام و طعم گوشت زندگی می کنیم.بنابراین، بیایید این را تجزیه کنیم و تفاوت بین گوشت بز و گوشت بره از نظر طعم را ببینیم.

طعم بز

طعم گوشت بز خوشمزه است. طعم و مزه با طعم بازی و جسور آن مشخص می شود.
این بدان معنی است که گوشت بو و طعم قوی تری دارد و متفاوت از سایر طعم های ملایم است.

نحوه تشخیص گوشت میش، بز، قوچ و بره از همدیگر

در اینجا قصد داریم روشی به شما بگوییم که هنگام رفتن به قصابی بتوانید تفاوت بین گوشت ها را از طریق نگاه کردن به آن بفهمید. اگر به غضروف بره نگاه کنید رنگ آن سفید متمایل به سبز یا سفید متمایل به آبی است. اما غضروف گوسفند اگر سفید متمایل به زرد بود گوشت گوسفند پیر و گوشت میش است. البته از نحوه نگاه تقویت سیستم ایمنی بدن با گوشت میشبه ران و شکل آن هم می توان گوشت را تشخیص داد مثلا گوشت بز نسبت به گوشت بره تیره تر است و ران بز به شکل مخروطی شکل و کشیده است.

نحوه تشخیص گوشت میش، بز، قوچ و بره

مشخصات گوشت میش

تقویت سیستم ایمنی بدن
افزایش سوخت و ساز بدن
افزایش انرژی بدن
منبع غنی پروتئین
جلوگیری از ابتلا به کم خونی
افزایش گلبول های قرمز

مشخصات گوشت بز :

کاهش خطر التهاب در رگ های خون
تثبیت ضربان قلب
جلوگیری از سرطان
حاوی چربی اشباع
حاوی سلنیوم و کلر
تقویت تولید هموگلوبین

مشخصات گوشت قوچ :

تقویت سیستم ایمنی بدن
تقویت قوای جنسی
تقویت مغز
سلامت چشم
سلامت سیستم عصبی
تقویت بنیه بدن
پیشگیری از سکته و فشار خون

مشخصات گوشت بره :

منبع خوبی از امگا 3
سطح پروتئین بسیار بالا
ماده ی غذایی خون ساز
تأمین آهن بدن و جلوگیری از مشکلات ناشی از فقر آهن مفید
تأمین کننده گروه های ویتامین B در بدن
داشتن مس، منگنز و سس

نتیجه گیری :

گروه گوسفند زنده به صورت شبانه روزی و در هر کجای تهران آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. تنها با یک تماس با ما گوسفند زنده همراه قصاب و باسکول با کمترین هزینه به محل مورد نظر شما ارسال می شود. همچنین برای رفاه حال شما به دلخواه مشتری خرد کردن گوشت هم بر عهده قصاب می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب

‫44 نظرها

  1. از روی استخوانهاش هم میشه گوسفند رو از بز تشخیص داد مثلا استخوان سردست گوسفند دو قسمت هست که از هم جدا س ولی استخوان سردست بز به هم چسبیدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *