توصیه هایی برای پرورش گوسفند و بز

زمان مطالعه: 2 دقیقه

توصیه هایی برای پرورش گوسفند و بز

  • پرورش دام با هدف پرواری انتخاب بهترین برای دامداران کم تجربه است زیرا پروش دام با هدف پرواربندی نسبت به پرورش دام با هدف داشتی آسانتر بوده و بازگشت سرمایه نیز در آن سریعتر است.
  • در حال حاضر نژادهای گوسفند و بز مختلف بومی و وارداتی در ایران پرورش داده می شوند. برای انتخاب نژاد گوسفند پرواری نژادی انتخاب کنید که در زمان بلوغ به وزن بالایی می رسد. بهترین نژادهای گوسفند پرواری ایرانی نژادهای لری، بختیاری، شال، مهربان و بهترین نژادهای بز ایرانی نژادهای بز لری، ممسنی، رائینی و عربی (نجدی) می باشند.

توصیه هایی برای پرورش دام

  • برای تشکیل گله، بره ها و بزغاله هایی را خریداری کنید که حتی الامکان ویژگی های مشابه داشته و یکدست و یکنواخت باشند.
  • جیره غذایی دام ها را به صورت تخصیصی تهیه کنید. تغذیه مهمترین عامل در پرورش دامهای پرواری است و تخصیصی بودن آن بازدهی پرواربندی را بیشتر میکند. بنابراین برای موفقیت در پرواربندی باید توجه ویژه ای به خوراک و تغذیه دامها داشته باشید. بدین منظور بهتر است با کارشناسان جهاد کشاورزی و افراد متخصص مشورت کرده و برنامه ای ایده آل از جیره های تخصیصی برای دامهای خود تهیه نمایید.
  • هر چه تغذیه بره ها و بزغاله ها برنامه ریزی شده تر باشد هزینه های پرواربندی نیز کمتر می شود زیرا یک برنامه تغذیه ای دقیق و منظم موجب صرفه جویی در خوراک دام میشود. بنابراین خوراک را کاملا مطابق اصول به دام ها بدهید و هیچگاه بیشتر از حد استاندارد میزان تغذیه دام را افزایش ندهید.
  • پرورش دام مانند هر کسب و کار دیگری با مرور زمان و افزایش درآمد نیازمند توسعه و گسترش است. بنابراین هنگام احداث جایگاه پرورش دام، محلی بزرگ برای این کار در نظر بگیرد تا با افزایش سود دهی بتوانید کار خود را گسترش داده و تعداد دام های بیشتری را نگهداری کنید. برای مثال اگر میخواهید کار پرواربندی را با ۲۵ رأس دام آغاز کنید بهتر است جایگاهی با گنجایش ۵۰ راس تاسیس کنید تا وسعت کافی برای توسعه کسب و کار خود داشته باشید.
  • اگر در اطراف شما مراکز معتبر خرید گوسفند زنده وجود دارد بهتر است دامهای مورد نظر خود را از همانجا تهیه کنید تا هزینه حمل و نقل دام به حداقل رسیده و از آلودگی های احتمالی نیز پیشگیری شود.

 

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *