پرواربندی و مزایای آن

زمان مطالعه: 2 دقیقه

 لایو شیپ همچنین اقدام به ارسال دام زنده و قصاب همراه با باسکول به آدرس مورد نظر شما خواهد نمود.

⬅️پرواربندی روشی جدید و سودده برای پرورش گوسفند و تولید گوشت و فرآورده های دامی می باشد که امروزه در کشور ما طرفداران بسیاری دارد. به طور کلی پرواربندی روی مرتع و يا فضای محصور انجام می گیرد.

⬅️در واقع پرواربندی به معنی تغذيه برنامه ریزی شده گوسفندهای نر جوان (كمتر از يكسال) برای توليد گوشت در مدتی معین است. دلیل پرواربندی نرها این است که وزن و اندازه نرهای جوان بيش از گوسفندهای ماده همسن بوده و همچنین سرعت رشد بيشتر دارند.

پرواربندی دام و مزایای ان
  • ⚪️پرواربندی روشی علمی و متفاوت با روش هایی چون تغذيه دستی گوسفندهای حذفی مانند گوسفندان نر حذفی و پیر ماده ها می باشد.
  • ⚪️برای پرواربندی به بره هاي 4 تا 5 ماهه شب ها كنسانتره داده شده و به همین دلیل سرعت افزایش وزن بالا رفته و در سن 7 تا 8 ماهگي 40 تا 50 کیلو شده و برای فروش آماده هستند.
  • ⚪️در روش پرواربندی بره هایی که در مرتع هستند را پس از 6 تا 7 ماهگی به آغل هاي بسته برده و پروار می نمایند. برای این کار اوايل پاييز بهترین زمان است.
تولید گوشت با مرغوبیت بالا

مزایای پرواربندی:

⚫️تولید بیشترین گوشت دام:

در این روش تعداد گوسفند کمتر اما با وزن بیشتر نگهداری می شود. برای مثال یک بره 60 کیلویی پرواربندی شده در مقایسه با دو بره 30 کیلویی که به شکل ناکامل روی مرتع تغذیه شده است. در پرورش به روش داشتی تعداد بیشتر است اما در پرواربندی تعداد دام کمتر اما حداکثر گوشت تولید می شود.

⚫️تولید گوشت با مرغوبیت بالا:

در روش پرواربندی به دلیل تغذيه متعادل نه تنها با افزایش رشد مواجه هستیم بلکه کیفیت گوشت به دلیل افزایش بافت چربی در عضلات بالاتر بوده و رنگ تیره تری دارد. در پرواربندی گوسفندان عضلاتی با الياف ظريف داشته که به دلیل وجود چربی در آن به جای بافت پیوندی لذیذتر است.

⚫️سود دهی خوب و بازگشت سریع سرمایه:

در روش نگهداری با گذر 3 تا 4 ماه اصل سرمایه بازگشته و سود رضایت بخشی نیز به همراه خواهد داشت.

⚫️حفظ محیط زیست و مراتع كشور:

به دلیل تغذیه خاص در روش پرواربندی و مزایای آن، استفاده دام از مراتع کمتر بوده و در نتیجه چرای سنتی کاهش می یابد که به حفظ مراتع کمک شایانی خواهد کرد.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *