توصیه های مهم در مورد واکسیناسیون تب برفکی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

توصیه های مهم در مورد واکسیناسیون تب برفکی

بیماری تب برفکی یکی از شایع ترین و خطرناک ترین بیماری های دامی است. این بیماری ویروسی به سرعت در میان دام ها سرایت کرده و  ضررهای اقتصادی جبران ناپذیری برای دامداری ها ایجاد می کند. همه حیوانات سم زوج ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

مهمترین راه برای مقابله با بیماری تب برفکی پیشگیری از ورود ویروس به گله و وقوع بیماری است. در صورت بروز بیماری در گله اقدامات لازم جهت کنترل و کاهش زیان‌های ناشی از این بیماری باید به سرعت انجام گیرد.

ایجاد زخم در زبان، لثه ها، نوك پستان و بين دو سم، لنگش، آب ريزش بسیار شديد از دهان از جمله علائم این بیماری است. بیماری تب برفکی بسیار واگیر بوده و از طریق گوشت و شير آلوده، جابجایی دام های ناقل ویروس و انتقال ویروس بخاطر وجود اشیاء آلوده مانند پلاستیک های آلوده به ویروس منتقل می شود.

بهترین روش برای مقابله با بیماری تب برفکی قرنطینه و واکسیناسیون است. پیش از واکسیناسیون تیپ بیماری باید مشخص شود زیرا واکسن ضد یک تیپ برای تیپ دیگر اثر نمی کند.

توصیه های مهم در مورد واکسیناسیون تب برفکی

واکسن تب برفکی در ایران

تمامی تیپ های واکسیناسیون این بیماری در ایران موجود است.  سن واکسیناسیون تب برفکی برای گاوها اغلب 2 تا 5 ماهگی است. واکسن های موجود در بازار دارای آنتی ژن های تیپ O pan , A05IR, Asia1 و ۲۰۱۰ O هستند.

دام هایی که برای اولین بار واکسینه می شوند اغلب در دو نوبت با فاصله سه تا چهار هفته واکسینه می شوند. اگر در گله، دام های مادر در معرض بیماری تب برفکی باشند بهتر است واکسیناسیون گوساله ها از یک ماهگی آغاز شود. در چنین گله هایی بهتر است واکسیناسیون با فاصله چهار ماهه تکرار شود.

  1. واکسن ها را از مراکز رسمی توزیع خریداری کنید.
  2. واکسیناسیون را مطابق با برنامه سازمان دامپزشکی کشور دهید.
  3. تمامی شرایط بهداشتی و زنجیره سرد در هنگام واکسناسیون رعایت شود.
  4. واکسن تب برفکی نباید یخ بزند.
  5. بهتر است همه گاوهای سالم گله به صورت همزمان واکسینه شوند.
  6. دو ساعت پیش از واکسیناسیون و یک روز پس از آن به دام ها استراحت دهید.
  7. پیش از تزریق واکسن آن را به آرامی به هم بزنید تا یکنواخت شود.
  8. تمامی واکسن را به دام تزریق کرده و از نگه داشتن باقی مانده آن خودداری کنید.
  9. اگر بیماری در گله دیده شد تمامی گاوهای بیمار را قرنطینه کنید.
  10. ضدعفونی کردن جایگاه یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری از شیوع بیماری است.
  11. مواد به جا مانده از واکسیناسیون را به صورت بهداشتی دفن کنید.
  12. از تماس میتقیم با محتوی واکسن خودداری کنید و در صورت پاشیدن محتوی واکسن به بیرون تمای محل آلوده را با آب و صابون بشویید.
  13. برای کاهش شیوع بیماری واکسیناسیون را به صورت حلقه ای انجام دهید یعنی واکسیناسیون را از دام های دور از کانون بیماری آغاز کرده تا در نهایت دام های نزدیک به محل اصلی بیماری واکسینه شوند.

 

 

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *