خوردن کدام اعضای گوسفند حرام است؟

اعضای حرام گوسفند کدامند
زمان مطالعه: 7 دقیقه

شاید اکثر مردم این اطلاع را نداشته باشند که تمام قسمت های بدن گوسفند مجاز به خوردن نیستند و با ضررهای استفاده از اعضای حرام گوسفند آشنایی نداشته باشند. در مورد مصرف این گوشت باید بدانید که بخش هایی از بدن گوسفندان از لحاظ دینی و شرعی حرام اعلام شده است که استفاده آن می تواند مشکلاتی را برای افراد و برای بدن ضرر ایجاد کند. در ادامه مقاله سعی داریم که این بخش های حرام را نام ببریم و مضرات استفاده از این بخش ها را هم یادآور شویم. پس ما با همراه باشید.

چرا خوردن قسمت هایی از بدن گوسفند حرام است


در دین اسلام، خوردن قسمت‌های خاصی از گوسفند، مانند دنبلان،آلت نر و ماده، طحال و غیره به عنوان حرام یا غیرمجاز شناخته می‌شود و باید از آن پرهیز شود. این ممکن است بر اساس اصول و ضوابط شرعی و اخلاقی در دین اسلام برای حفظ تناسب و پاکیزگی تعبیه شده باشد.

دلایل مذهبی و فرهنگی از مهمترین دلایلی هستند که ممکن است در تعیین حرمت یا حرام بودن خوردن برخی قسمت‌های خاص از گوسفند زنده و سایر حیوانات تأثیرگذار باشند.

فروش گوسفند ارزان قیمت

اعضای حرام گوسفندان چیست؟

خون

بر طبق قوانین اسلامی خون به دلیل این که جهنده است به طور کلی حرام است. خون گوسفند هم به همین دلیل و ضرر داشتن برای بدن انسان، حرام اعلام شده است.

قسمت مرکزی مغز

به عقیده بسیاری از کارشناسان فقه این بخش که به صورت یک عدد نخود مانند، در مغز می باشد حرام است.

آلت نر و ماده

از جمله بخش های حرام که نباید به هیچ وجه استفاده شوند، آلت نر و ماده می باشد که به دلیل نجس بودن مصرف آن مشکل دارد.

دنبلان

دنبلان به بخش بیضه گوسفند می گویند که در واقع یک غده ای پر از چربی می باشد که مصرف آن در برخی از دستورات شرعی حرام و در برخی دیگر مکروه شده است.

سم گوسفند حرام است

نخاع

منی گوسفند در نخاع آن تشکیل می شود و در آن خواهد ماند و به همین دلیل از اعضای حرام گوسفند اعلام شده است.

حدقه چشم

از بخش های دیگر حرام گوسفندان بخش حدقه چشم می باشد که خوردن آن حرام خواهد بود.

پی

پی حیوان که در دو سمت پشت آن می باشد از بخش هایی است که مصرف آن حرام است.

زهره دان

به کیسه صفرای گوسفندان زهره دان گفته می شود که مواد مضری درآ می باشد و به همین دلیل حرام بوده است.

بخش میانی سم

به بخش میانی سم گوسفند ذات الاشاجع هم می گویند که آلودگی هایی را در خود جمع می کند که خوردن آن برای بدن به شدت مضر است و جزو اعضای حرام گوسفند می باشد.

مثانه

محلی که ادرار گوسفند از آن جا خارج می شود مثانه بوده که بیماری های زیادی از این بخش به بدن انسان وارد می شود و به همین دلیل حرام اعلام شده است. غده ها از لحاظ پزشکی خوردن غده های گوسفند که نام دیگر آن دشول می باشد حرام خواهد بود.مثانه محلی که ادرار گوسفند از آن جا خارج می شود مثانه بوده که بیماری های زیادی از این بخش به بدن انسان وارد می شود و به همین دلیل حرام اعلام شده است.

طحال

از دیگر اعضای حرام گوسفند طحال می باشد که نام دیگر آن سپرز می باشد.

غده ها

از لحاظ پزشکی خوردن غده های گوسفند که نام دیگر آن دشول می باشد حرام خواهد بود.

کناره های دل

ممکن است بسیار از افراد این بخش را هم حلال بدانند ولی به چون در بخش کناره های قیمت دل گوسفندان سم ها و آلودگی ها وجود دارد پس این بخش نیز حرام است.

کیسه صفرای گوسفند

همچنین ممکن است استفاده نیم پز یا کباب شده این بخش ها باعث ایجاد تب مالت که بیماری است، گردد. با اینکه این بخش از لحاظ شرعی حرام است و ضررهایی هم دارد همچنان در بازار ایران فروخته می شود. کارشناسان در این رابطه اعلام کرده اند که استفاده از این اندام به هیچ وجه باعث تقویت قدرت جنسی مرد نخواهد شد و این تفکر که باعث درمان می شود اشتباه می باشد. این بخش های حرام در گوسفند و گاو بسیار پرطرفدار و گران هم می باشد و غیر بهداشتی است. افراد با مصرف این بخش و کامل نپختن آن، انواع باکتری ها و بیماری ها را به خود جذب خواهند کرد.

کله‌ و پاچه جزو غذاهای پرطرفدار است که شامل بخش هایی مانند زبان، مغز، چشم، بناگوش و پاچه گوسفند می باشد. پزشکان خوردن کله گوسفند را به خاطر چربی بالا توصیه نمی کنند ولی پاچه کمتر چربی دارد ومصرف آن موردی ندارد. در کل هر دو مورد حلال بوده و مشکلی در مصرف ندارند. همچنین به گفته حضرت آیت الله مکارم شیرزای” در روایات به خوردن کله پاچه گوسفند توصیه شده است” و حلال است.

می توانید مقالات مرتبط زیر را هم مطالعه نمایید:

بر طبق حدیثی از حضرت علی (ع) خوردن بعضی از اعضای گوسفند و حیوانات حلال گوشت، حرام است.

آیا خوردن قسمت های حرام گوسفند برای بدن مضر است

بله، خوردن قسمت‌های حرام از گوسفند، مانند دمبلان و طحال و روده، برای بدن ممکن است مضر باشد. این قسمت‌ها به دلیل وجود مواد ناپاک و مضر، از جمله چربی‌های غیرسالم و نفوذ سموم به اعضای حیوان، ممکن است بهداشتی نباشند. برخی مواد ناپاک می‌توانند به ویژه در این قسمت‌ها به تعداد بیشتری یافت شوند که مصرف آن‌ها می‌تواند برای بدن آسیب‌های جدی ایجاد کند.

گوشت حلال گوسفند چه مزایایی دارد

ضمناً، در دین اسلام، مصرف این قسمت‌ها به عنوان حرام تلقی می‌شود و از نظر دینی نیز ممنوع است. به دلیل عدم پاکیزگی و وجود مواد ناپاک در این قسمت‌ها، توصیه می‌شود از مصرف آن‌ها خودداری شود تا از خطرات بهداشتی و مسائل دینی جلوگیری شود و به جای آن از قسمت‌های حلال و باکیفیت گوسفند استفاده شود.

دنبلان که یک غده سفید و چرب می باشد به بیضه گاو یا گوسفند گفته می شود که وزن حدودی آن 100 گرم است. در کشورهای مدیترانه ای و خاورمیانه از این بخش گوسفند به عنوان غذا استفاده می کنند و در برخی کشورهای دیگر دنبلان گاو طرفدار دارد.

همانطور که گفتیم خوردن دنبلان از دید اسلام و شرع حرام و گاهی اوقات مکروه بوده و در زمینه پزشکی هم می توان گفت که مصرف آن به هیچ وجه خصوصیت دارویی را نخواهد داشت. از لحاظ پزشکی زمانی که فردی این بخش را مصرف می کند مواد آندروژنی آن در روده و معده تبدیل به مولکول های ساده شده و به خون وارد می شوند. این مواد در واقع مواد اضافی و عامل بیماری هستند که می توانند مشکلاتی را برای فرد ایجاد کنند. در هیچ کتاب ایرانی و یا خارجی از فواید این بخش از گوسفند و گاو حرفی زده نشده است.

خوردن گوسفندی که توسط غیر مسلمان ذبح شده چه حکمی دارد؟

خوردن گوشت حیوان حلال گوشتی که توسط یک غیر مسلمان ذبح شده حرام است حتی اگر همه شرایط ذبح اسلامی رعایت شده باشد. در ادامه پاسخ چند تن از مراجع عظام تقلید در مورد این سوال را برای شما ذکر کرده ایم:

ذبح اسلامی گوسفند چگونه انجام میشود

ذبح اسلامی گوسفند براساس دستورات دین اسلام صورت می‌گیرد. قبل از ذبح، گوسفند با نام خداوند می‌شوید و با استفاده از یک تیغه بسیار تیز، بخشی از گردن به سمت عقب بریده می‌شود تا شریان‌های خونی قطع شود. این عمل با هدف کاهش درد و رنگ و بوی که به گوسفند ایجاد می‌کند، انجام می‌شود. ذبح اسلامی به نام الله و با توجه به احترام به حیات حیوان صورت می‌گیرد، و در صورتی که ذبح به درستی انجام شود، جلوگیری از رنج و درد بیش از حد برای حیوان به هدف احترام به حیات آن است. پس از ذبح، گوسفند به طور دقیق تمیز شده و برای مصارف غذایی استفاده می‌شود.

بعد از ذبح اسلامی میتوان قسمت هایی که خوردن آنها غیر شرعی است را جدا کرد و قسمت های مورد استفاده را بعنوان مواد غذایی مورد استفاده قرار داد.

اعضای حرام گوسفند کدامند

کدام حیوانات حلال گوشت و کدام حرام گوشت هستند

در اسلام، حیواناتی که با توجه به دستورات دینی می‌توان گوشتشان را مصرف کرد را “حلال” و حیواناتی که مصرف گوشت آن‌ها در دین اسلام ممنوع است را “حرام” می‌نامند. برخی از حیوانات حلال شامل گوسفند، بز، گاو، گوساله، ماهیان با اندازه‌ها و خصوصیات معینی، و طیوری مانند مرغ، بلدرچین و خروس هستند. این حیوانات باید به روش اسلامی (ذبح مذهبی) کشته شوند تا گوشت آن‌ها حلال باشد.

به عنوان مثال، گربه، سگ، خوک، مار، حشرات، حیوانات شکاری مثل شیر و گرگ به عنوان حیوانات حرام برای مصرف گوشت در دین اسلام تلقی می‌شوند. این نوع تقسیم بندی بر اساس دستورات دینی و به منظور حفظ سلامت جسم و روح افراد است و از اهمیت بسیاری برخوردار است. به این ترتیب، مسلمانان در مصرف گوشت حیوانات حلال، به رویکرد اصول دینی پایبند هستند.

بر طبق حدیثی از حضرت علی (ع) خوردن بعضی از اعضای گوسفند و حیوانات حلال گوشت، حرام است.

خوردن گوشت حیوان حلال گوشتی که توسط یک غیر مسلمان ذبح شده حرام است حتی اگر همه شرایط ذبح اسلامی رعایت شده باشد. در ادامه پاسخ چند تن از مراجع عظام تقلید در مورد این سوال را برای شما ذکر کرده ایم:

پاسخ حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): خوردن گوشت گوسفند ذبح شده توسط غیر مسلمان جایز نیست حتی اگر تمامی شرایط تذکیه شرعیه رعایت شده باشد.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): خوردن گوشت گوسفندی که توسط غیر مسلمان ذبح شده بنا بر احتیاط واجب حلال نمی باشد.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): بنابر احتیاط واجب فردی که گوسفند را ذبح می کند باید مسمان باشد.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): خوردن گوشت گوسفند ذبح شده توسط کافر حرام است.

گوسفند حیوان حلال گوشت

نتیجه گیری :

گروه گوسفند زنده به صورت شبانه روزی و در هر کجای تهران آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. تنها با یک تماس با ما گوسفند زنده همراه قصاب و باسکول با کمترین هزینه به محل مورد نظر شما ارسال می شود. همچنین برای رفاه حال شما به دلخواه مشتری خرد کردن گوشت هم بر عهده قصاب می باشد.

دنبلان گوسفندی چیست

معرفی بیماریهای سم و درمان آن

Rate this post

فهرست مطالب

‫65 نظرها

  1. سلام پسر من سیاهی چشم گوسفند را متوجه نشده بود که نباید بخوره واونو خورده بود.چه ضرری داره ؟؟

  2. در جواب
    اكبر گفت: آبان ۱۵, ۱۳۹۹ در ۳:۳۸ ب.ظ
    در حرام شفا نیست . ممکنست فوایدی داشته باشد اما ضررش بیشتره . فهمیدن ضرر و فایده رو هم فقط نمیشه با حس چند لحظه بعد یا برطرف شدن یک مشکل فهمید ، چون ممکنه مشکلات بیشتری بوجود بیاد و خود آدم نفهمه یا بعد ها بفهمه . ضمنا اصل اشکال داشتن حرام ، بخاطر نافرمانی خداست ‌‌. البته کسی که نمی دانسته و در ندانستن مقصر نبوده ، گناه نکرده ، اما به محض دانستن باید بگذاره کنار . مثل شما که گویا گذاشتید کنار .
    با تشکر

  3. سلام خسته نباشید برخی از مطالب اشتباه است مثلا گفته اید پی درحالی که زردپی مراد است که در کناره های استخوان گردن تا پایین وجود دارد ودر صورت پخته شدن قابل خوردن هم نیست هرچی بجوید له نمی شود.دنبلان که همان تخم حیوان است حرام شرعی است و گفته شده گاهی مکروه واین اشتباه محض است لطفا دقت کنید وبه رساله مراجعه شود.!!

  4. الان بچه های مهد کودکی هم میدونن که منی در بیضه ایجاد و نگهداری میشه پس این چه دلیلی هست که برای نخاع استفاده کردین

    1. سلام اتفاقا الان همون بچه های مهدکودکی به منی میگن آب کمر… اتفاقا این موضوع ک منی از کمر میاد اثبات شده علمی است و در نهایت در بیضه پردازش میشه

  5. سلام آیا هیچ یک از قسمت های جگر حرام اعلام شده یا خیر؟ قدیمی ها اعتقاد دارند که گوشه ی جگر حرام است، آیا درسته؟

  6. پس این همه گوشت گاو و ارداتی از خارج میاد و توسط غیر مسلمان ذبح میشه،و حداقل همه مردم چه در مراسم ها و رستوران ها خوردن چه حکمی داره

    1. فقط و فقط گوشت گاو برزیلی وارد مملکت می شود و فقط توسط مسلمین ذبح می شود

    2. وارد کنندگان گوشت باید فقیه بفرستن به اون کشور تا ذبح شرعی صورت بگیره. ( قانونه)

  7. ولي من دنبلان خوردم به قدري بهم انرژي ميداد كه منكه هميشه سر گيجه و كم خوني دارم تا دو روز بعد از خوردن دنبلان سر حال هستم . البته الآن دو سه سالي ميشه كه ديگه نميخورم . چون اوايل فكر ميكردم مكروهه ولي فهميدم كه حرامه و ديگه نخوردم . بچه بودمهم خورده بودم و بهم مزه داده بود . اما اين كه ميگن هيچ خاصيتي نداره به نظرم درست نيست . هيچ خاصيتي هم كه نداشته باشه اما انرژي فوق العاده اي به آدم ميده . اما من شنيدم به دليل داشتن هورمون هاي زياد براي رشد موهاخوبه . به اين صورت كه نبايد دنبلان رو خورد . بلكه بايد اون رو نيمه پز كرد و به پوست سر ماليد كه باعث رشد مو بشه .

  8. وای دارم دیونه میشم چرا جلو واردات را نگرفته بودند مقصر لقمه حرامی ک من و خانواده و این همه مردم عزیزمون خوردیم کی هست؟ تکلیف چیه آیا میشه توبه کرد؟ چرا مصوبین این واردات را ب حلاکت نمیرسانید

    1. فقط از برزیل گوشت گاو وارداتی داریم که توسط مسلم ذبح می شود. گوشت گوسفندی از کشور آذربایجان وارد شده که مسلمین هستند

    1. ببخشید زیرتله گوسفند حرامه
      البته ما قبلا بهش میگفتیم زیرتله شاید اسم علمی اون چیز دیگه ای باشه

  9. باسلام درجواب دوست عزیزی که گفتن آیا خوردن کله پاچه حرامه؟ خیر خوردن برخی از اعضای کله پاچه حرامه نه کلش پختن کل کله هم حرام نیست.
    درجواب دوست عزیزمون هم که گفتن تکلیف گوشتهای وارداتی چیه؟ این گوشت‌ها با همکاری دولت مقابل ونظارت وتیم ذابح کشورمون انجام میشه

    1. سلام خسته نباشید برخی از مطالب اشتباه است مثلا گفته اید پی درحالی که زردپی مراد است که در کناره های استخوان گردن تا پایین وجود دارد ودر صورت پخته شدن قابل خوردن هم نیست هرچی بجوید له نمی شود.دنبلان که همان تخم حیوان است حرام شرعی است و گفته شده گاهی مکروه واین اشتباه محض است لطفا دقت کنید وبه رساله مراجعه شود.!! کله پاچه حرام نیست فقط اون نخودی شکلی ک در مغز است و دوتا کیسه مو ک وسط سم حیوان و حدقه چشم حرام است.

  10. در جواب سوال فرد قبلی
    خوردن گوشتی که معلوم نیست مسلمان یا غیر مسلمان ذبحش کرده مشکلی ندار

  11. سلام اگر ذبح توسط غیر مسلمان حرامه چرا اجازه میدن گوشت وارد کشور بشه نامعلوم است توسط کی ذبح میشون پس این همه ما گوشت وارداتی خوردیم کی میخواد جواب بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *