علت بروز پرولاپس رحمی در گاو و خطرات ناشی از آن

پرولاپس رحمی
زمان مطالعه: 3 دقیقه

پرولاپس رحمی یکی از عوارض شایع در گاوهای آبستن است که در روزهای پیش از زایمان ممکن است در گاو آبستن دیده شود. این عارضه بیشتر در گاوهایی که چند بار تجربه زایمان داشته اند پیش می آید. در این مطلب قصد داریم شما را با علل بروز این عارضه و نحوه درمان آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

می توانید مقاله مرتبط زیر را هم مطالعه نمایید:

روشهای تشخیص آبستنی در گاو

مهمترین عوامل ایجاد کننده پرولابس رحمی در گاوها

پرولابس رحمی به معنی جابجایی مهبل در گاوهاست که ناشی از سست شدن رباطها و کاهش ذخیره چربی در بافت همبند اطراف مهبل است. علل زیادی میتوانند موجب این عارضه شوند که یکی از مهمترین آنها عدم تعادل هورمونی است. این عدم تعادل هورمونی که ناشی از افزایش هورمونهای استروژنی است میتواند به دلایل ارثی و یا تغذیه ای بوجود آید. مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی استروژن مانند مراتع شبدر، ذرت و جو کپک زده میتواند موجب بروز عارضه پرولاپس در گاوهای آبستن شود. این عدم تعادل هورمونی ممکن است زمینه ارثی نیز داشته باشد. این عارضه میتواند به علل دیگری چون فشارهای مکانیکی نیز ایجاد شود. فشار بیش از حد داخل شکم در روزهای اواخر آبستنی و شیبدار بودن کف بستر از جمله این فشارهای مکانیکی هستند. پرولاپس رحمی پس از زایمان یا سقط جنین برطرف می شود.

علائم بیرون زدگی رحمی مبهل در گاو آبستن:

همانطور که گفتیم این عارضه بیشتر یعنی پرولاپس رحمی در اواخر دوره آبستنی مخصوصا در دو ماه آخر دیده می شود. در این حالت لایه مخاطی مهبل که درست در انتهای خروجی مجرای ادرار قرار دارد دچار بیرون زدگی می شود. گاهی علائم بسیار شدیدتر است و حتی بخش قدامی مهبل و گردن رحم نیز دچار بیرون زدگی می شود. اگر این عارضه خیلی بسیار زودتر از زمان زایمان بروز کند علائم شدیدی نیز داشته و با نزدیک شدن به زمان زایمان علادم شدیدتر نیز میشود.

پرولابس خفیف در گاو آبستن

اغلب این عارضه به صورت خفیف در گاو آبستن بروز می کند. در این حالت تنها وقتی گاو خوابیده باشد این بیرون زدگی مشخص است اما وقتی حیوان بلند می شود پرولاپس خود به خود برطرف می شود. با نزدیک شدن به روزهای زایمان این بیرون زدگی بیشتر می شود به گونه ای که حتی وقتی گاو بلند شده و می ایستد باز هم بیرون زدگی مشخص است.

عوارض و خطرات پرولاپس رحمی در گاو آبستن:

پرولاپس رحمی در گاوها میتواند عوارض خطرناکی نیز در پی داشته باشد. در این حالت بافت بیرون زده دچار گردش خون ناقص شده و در نتیجه امکان ابتلا به عفونت و آسیب آن زیاد است. در هنگام زایمان گاو و زور زدن این پرولاپس بیشتر شده و ممکن است تمام مهبل و گردن رحم و حتی راست روده گاو بیرون بزند. این بیرون زدگی میتواند منجر به ترومبوز، زخم شدن و نکروز ناحیه مورد نظر شده و موجب مسمومیت خون در حیوان شود. عدم درمان این عارضه در نهایت موجب بی اشتهایی شدید و صدمه جدی به وضعیت سلامت عمومی بدن دام و مرگ آن میشود.

نتیجه گیری :

پرولاپس رحمی یا بیرون زدگی گاه ممکن است در حین زایمان بروز کند که علت آن زور زدن شدید دام و ضربات و فشار بیش از حد بر روی مهبل و یا عفونت ناشی از سخت زایی دام است.

گروه گوسفنده زنده به طور شبانه روزی و در هر کجای تهران در خدمت شماست. برای خرید گوسفند زنده ،گوساله و یا خروس زنده خود تنها کافی است با شماره های موجود در سایت با ما تماس بگیرید. گوسفند زنده همچنین اقدام به ارسال دام و قصاب همراه با باسکول به آدرس مورد نظر شما خواهد نمود.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *