لزوم حصارکشی برای گوسفندان

زمان مطالعه: 3 دقیقه

لزوم حصارکشی برای گوسفندان

حصارکشی و حفاظت گوسفندان یکی از ملزومات تولید و پرورش دام می باشد. حصار کشی با هدف محصور کردن گوسفندان در محل پروش و پیشگیری از ورود حیوانات شکارچی و سگ های اطراف صورت می گیرد.

مزایای حصارکشی برای دام:

  • نیاز کمتر به چوپان و نیروی انسانی
  • کمک به افزایش ظرفیت چرای مراتع
  • کاهش نابودی مراتع و استفاده متناوب از گیاهان
  • امکان نگهداری جداگانه نژادهای مختلف گوسفند
  • پیشگیری از گم شدن دام ها و عبور دیگر حیوانات از چراگاه
  • امکان مراقبت های فصلی در مناطق مستعد رشد گیاهان سمی و لجنزار
  • محفوظ ماندن گیاهان نورس

انواع حصاربندی:

حصاربندی شامل انواع متفاوتی مانند سیمی، چوبی، برقی و ترکیبی از این ها می باشد. استفاده از سیم خاردار به عنوان حفاظ توصیه نمی شود چون ممکن است موجب زخمی شدن دام ها و یا موجب کشیدگی پشم آن ها شود. سیم خاردار حصار خوبی در برابر حیوانات شکارچی مانند گرگ ها نیست.

برای ایجاد حصار چوبی باید از الوان هایی 2.5 یا 5 در 15 سانتی متر استفاده کنید که از نظر اقتصادی هزینه زیادی می برد. فاصله افقی بین قطعات چوب باید کم باشد تا گوسفند نتواند از محوطه حصارکشی شده خارج شود. برای تخته های پایینی 10 سانتی متر فاصله در نظر بگیرید اما برای ردیف های بالاتر می توانید فاصله بین دو ردیف افقی را 15 تا 20 سانتی متر در نظر بگیرید.

تخته هایی که برای ساختن حصار و دروازه ها مورد استفاده قرار می گیرد باید با مواد حفاظت کننده چوب مانند کرئوزوت پوشیده شوند و یا از جنس چوب فشرده باشند. چوب های فشرده عمر بیشتری دارند و هرینه سالیانه کمتری دارند.

حصار چوبی به تنهایی کافی نیست. بهتر است به حصارهای تخته ای سیم بافته ببندید تا حصار محکمتری ایجاد شود و از نظر حمله حیوانات وحشی خیالتان راحت شود. اگر حصارهای ساخته شده از سیم های بافته به درستی نصب شوند بهترین سد حفاظتی ایجاد می شود.

بهترین نوع حصار سیمی حصاری به ارتفاع 1.6 و فواصل 15 سانتی متر است. از این ارتفاع امکان پریدن حیوانت وحشی را از بین رفته و فاصله کم بین سیم ها مانع از ورود سگ ها به محوطه گوسفندان می شود. می توانید برای حفاظت بیشتر یک سیم برق از بالاترین رشته سیم حصار و یک سیم برق از پایین ترین رشته عبور دهید.

حصارهای برقی کاربرد زیادی دارد و از نظر حفاظتی ایمنی بالایی دارند. این حصارها هزینه کمتری داشته و در انواع موقت، ثابت و قابل حمل عرضه می شوند. حصارهای برقی باید به خوبی ساخته شوند و دستگاه شارژ خوبی داشته باشند.

حصارهای برقی در سال های اخیر رواج بسیاری پیدا کرده و این مساله به دلیل ارزانی و کارایی بالای آن ها است. برای حصارهای برقی بهتر است از مولدهای کم مقاومت استفاده شود تا امکان ایجاد اتصال با علف های بلند  و آتش سوزی کاهش یابد. می توان تا حدود 90 کیلومتر این حصارهای سیمی را برق رسانی کرد.

جنس حصارکشی برای دام

سیم حصارهای برقی باید صاف، گالوانیزه و از جنس فولاد با با قابلیت انعطاف بالا باشد. این سیم باید قطر 12.5 و قدرت کشش 900 کیلوگرمی داشته باشد. حصارهای برقی نوین در واقع نوعی مانع روانی هسند و بهترین روش برای پیشگیری از خروج گوسفندان و ورود جانوارن شکارچی هستند.

می توانید حصارهای چوبی یا سیمی را با رشته ای از سیم برق در بالا و پایین حصار مجهز کنید. برای اینکار باید سیم برق را در چند سانتی متری فاصله از حصار در طرف داخل یا خارج نصب کنید. اگر امکان تماس افراد با سیم برق وجود دارد بهتر است سیم برق را در داخل حصار نصب کنید.

برای کاهش احتمال ورود حیوانات شکارچی میتوانید از حصارهای چند رشته ای مثلا 12 رشته ای استفاده کنید. این سیم ها برای پیشگیری از ورود گرگ ها بسیار موثر هستند. برای آگاهی بخشی بهتر است هر 90 متر علائم حصار برقی یا خطر را روی حصار نصب کنید. این مساله موجب می شود که آن ها دیگر به سیم های حصار نزدیک نشوند.

توصیه می شود برای ترساندن جانوران شکارچی حصار را نیمه برقی کنید. در این حالت جانور در صورت تماس با حصار دچار برق گرفتگی و شوک می شود. بهتر است گوسفندان را با این حصارهای برقی آشنا کنید. می توانید بلافاصله پس از چیدن پشم گوسفندان آن ها را با این سیم های برقی تماس دهید تا دچار شوک شوند اما وقتی پشم آن ها بلند است کمتر دچار شوک برقی می شوند. این شوک موجب می شود گوسفندان حصار را شناخته و دیگر به آن نزدیک نشوند.

 

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *