معرفی بز نژاد سانن

زمان مطالعه: 2 دقیقه

معرفی بز نژاد سانن

یکی از مشهورترین نژادهای بز در جهان نژاد سانن است. زادگاه این نژاد که بیشترین شیردهی را نسبت به تمام نژادهای بز دارد کشور سوییس می باشد. میزان شیردهی این بزها به طور میانگین 3.8 لیتر در روز است و به همین دلیل از نظر تجاری بسیار سودآور است. شیر بز سانن بسیار خوشمزه بوده و برای تهیه انواع فرآورده های لبنی مناسب است.

این نژاد علاوه بر شیردهی بسیار بالا دارای توان بدنی قابل توجه و سازگاری زیاد در مقابل تغییرات محیطی نیز هست و به همین دلیل این نژاد بز برای پرورش و سودآوری بسیار مناسب است. به طور کلی پرورش و نگهداری بز نسبت به دیگر دام ها راحت تر است زیرا بزها عموما به مراقبت خاصی نیاز ندارد و به راحتی سیر می شوند.

رنگ:

رنگ بز سانن سفید و گاها قهوه ای است و لکه ها یا نقاطی سیاه بر روی گوش، بینی و پستان های این نژاد نیز دیده می شود.

وضعیت ظاهری:

بزهای نژاد سانن فاقد شاخ بوده و گوش هایی رو به بالا دارند. این نژاد دارای پاهایی کوچک، پستان هایی بزرگ و پرشیر، گردنی دراز و بدنی پوشیده از موهای ریز است.

وزن:

بز سانن ماده و شیرده وزنی معادل 60 الی 70 کیلوگرم داشته و بز سانن نر حدودا 80 الی 90 کیلوگرم وزن خواهد داشت.

میزان شیردهی:

این نژاد به طور روزانه 3.8 لیتر شیر تولید می کند که از این مقدار 3.5 درصد آن را چربی تشکیل می دهد.

چگونگی تغذیه:

برای بالا بردن میزان شیردهی بزهای سانن باید به خوبی آن ها را تغذیه کرد. بز سانن باید با مواد پروتئین دار و پرانرژی تغذیه شود و در کنار غذای مناسب آب کافی و سالم نیز در اختیار آن باشد.

چگونگی تولید مثل:

بزهای سانن سالانه آبستن می شوند و گاها دوقلوزا هستند.

بهتر است بزهای سانن در مکانی ایمن، خنک و سایه دار نگهداری شوند زیرا این نژاد سایه دوست هستند. اما وجود نور و تهویه مناسب در محل پرورش بزها نیز ضروری است. محل پرورش بز باید مرتبا ضد عفونی شود تا از بیمار شدن دام ها جلوگیری شود. همچنین باید در محل پرورش بزهای نر و ماده جدا از هم نگگهداری شوند.

نکته مهم این است که هر چه از بزهای سانن بهتر مراقبت شود تولید شیر بیشتری نیز خواهند داشت. شیر بزهای سانن را می توان روزانه یک یا دو بار دوشید.

 

Rate this post

فهرست مطالب

‫9 نظرها

  1. سلام همه ازمحسنات بز سانن مینویسن،ولی تاحالا کسی از دستوالعمل اخذ مجوز ان مستندی ارائه نداده اند .

  2. سلام بز سانن سریع بیماری میگیرد ..من 6دونه داشتم یکیشون بعداز چند روز مرده..چکارشون کنم

    1. سلام حالتون چطوره خوبی می خواستم بپرسم در منطقه جنوبی کوه تفتان آب و هوای خوبی دارد برای پرورش انواع بزمیخوام پرورش نژادسانن را شروع کنم ازکجابایدخریدوقیمت آنهاچقدراست .لطفا بنده را راهنمایی کنید. باتشکروسپاس فراوان

  3. سلام . اهل اردبیل روستای پیراقوم هستم . آیا مناسب هست که بز سانن نگهداری کنم . ۴۵۰متر زمین دارم هیچ ساختی نداره و میخوام جایگاهی برای بز سانن بسازم لطفا در ساختن جایگاه مناسب راهنمایی ام کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *