معرفی بیماریهای سم و درمان آن

زمان مطالعه: 2 دقیقه

معرفی بیماریهای سم و درمان آن

سم گوسفندان یکی از اجزای حرکتی و بسار مهم برای گوسفند است که به دلیل تماس با سطح زمین در معرض عفونت و بیماری های مختلفی می باشد. در این مطلب به معرفی مهمترین بیماری های سم و راه درمان آن ها می پردازیم.

بیماری های سم:

  1. گنديدگي سم

گوسفندان در هر سنی ممکن است دچار بیماری گندیدگی سم شوند که این مساله به دلیل وجود آلودگی ها رخ می دهد. از علائم این بیماری می توان به لنگش، وجود مواد چسبان بسيار بدبو در قسمت شاخ سم، نسوج مرده سم و .. اشاره کرد که معولا هر دو سم گوسفند را درگیر می کند.

  1. آبسه سم

این بیماری بیشتر در قوچ ها و میش های بالغ دیده می شود و با علائمی همچون لنگش زیاد، تورم بالا تاج سم، چرك زرد سم و … اشاره کرد که معمولا یک چنگال رادرگیر می کند.

  1. تورم سم

میش ها و قوچ ها بیشتر دچار تورم سم می شوند که علائمی مانند لنگش کم، آماس بين چنگالهاي سم و … دارد که معمولا هر چهار پای حیوان دچار این بیماری می گردد. البته در بیماری تورم سم مواد چسبان سیاه دیده نمی شود.

  1. پوسته پوسته شدن سم

این بیماری بیشتر در بره ها مشاهده می شود و آلودگی بسیار بالایی دارد. این بیماری همراه با ظهور کیسه های چرکی در سم همراه است.

یکی از راه های پیشگیری از بیماری ها در دام، انجام حمام سم در جایگاه های پرورش گوسفند است. از جمله فواید حمام سم می توان به کنترل و جلوگیری از ایجاد بیماری های دامی، پیشگیری از رشد باکتری ها، پاکسازی انگشت های دام از کثافات و محکم کردن قسمت شاخی بخصوص کف سم به دلیل تحریک کراتينيزاسيون اشاره کرد.

برای درمان سم می توان در ابتدا بافت گندیده و خراب را با وسیله ای تیز و برنده مانند چاقو و كاردك مخصوص سم تراشید و سپس با فرو بردن در فرمالين 5% به مدت پنج دقیقه ضد عفونی کرد.

همچنین می توان از اسپري هاي ضدعفوني كننده برای ضدعفونی کردن سم استفاده نمود. بهتر است دام های با آلودگي بالا را از گله حذف نمود.

 

Rate this post

فهرست مطالب

‫9 نظرها

  1. سلام بین سم گوسفند یه کیسه مو هست که عفونت میکنه دلیل به وجود امدنش چیه و روش درمانش چطوره ممنون

  2. سلام من یک بز ۴ماهه دارم هر چهارتا سم این بز من از بین رفته اصلا سم حالت نگرفته خیلی خیلی سم هاش نرم بود الانم که دوسه پاش کلا سم هاش داره از بین میره چیزی نمونده از سم هاش….لطفا راهنمایی کنید با تشکر

  3. سلام و عرض ادب ..ن ..ک
    یه راس قوچ دارم سمش یه کم پوسیده شده و لنگش هم میزنه …لطفا راهنمایی کنید

  4. سلام عرض ادب دارم خدمت شما
    شمایان کتاب های خود ره در بدل حساب بانکی به فروش میرسانید چون تعداد زیادی از مردم حساب بانکی ندارند اگر داشته باشند این ایران افغانستان فرق میکند امید است که راه حل دیگری را برای ما پیش بینی کنید تشکر از شما

    1. سلام خسته نباشید
      چندتا از گوسفندهای ما از گله جا می مونن
      نمی تونن بیان دنبال گله انگار سرگیجه هم دارن بعضی مواقع هم میخورن زمین انواع ویتامین ها و قرص کرم هم بهشون زدم اما بی فایده لطفا راهنماییم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *