معرفی مشهورترین نژادهای بز در جهان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

معرفی مشهورترین نژادهای بز در جهان

  1. بز نژاد سانن (Saanen)

یکی از بهترین نژادهای بز در جهان نژاد سانن است که خاستگاه آن را کشور سوییس می دانند. این نژاد بیشترین شیردهی را نسبت به تمام نژادهای بز در جهان دارد به طوری که میزان شیردهی این بزها به طور میانگین ۳٫۸ لیتر در روز و ۲۰۰۰ کیلوگرم در سال است. نژاد بز سانن دارای بدنی سفید و گاها قهوه ای با لکه ها یا نقاطی سیاه بر روی گوش، بینی و پستان ها است.

بزهای سانن هر ساله آبستن می شوند و برخی از آن ها دوقلوزا هستند. این نژاد علاوه بر شیردهی بسیار بالا دارای توان بدنی قابل توجه و سازگاری زیاد در مقابل تغییرات محیطی نیز هست. این نژاد به دلیل میزان شیردهی بالایش، یکی از بهترین نژادهای بز برای پرورش و سودآوری می باشد.

  1. بز نژاد توگنبرگ (Toggenburg)

این نژاد نیز مانند بز سانن، نژادی شیری است اما تولید شیر آن نسبت به بز سانن کمتر است. خاستگاه نژاد توگنبرگ به منطقه ای به همین نام در سوییس بر می گردد.  نژاد بز گوتنبرگ بدنی به رنگ قهوه ای روشن با قسمت انتهایی روشن تر دارد.

بعضی از بزهای این نژاد موهایی بلند دارند به گونه ای که این موها، تمامی بدن این بزها حتی پاهای آنها را می پوشاند. بز نژاد گوتنبرگ جثه کوچکتری نسبت به بز نژاد سانن دارد.

  1. آلپاین

یکی دیگر از مشهورترین نژادهای بز در جهان نژاد بز آلپاین است که زادگاه آن کشور فرانسه می باشد. بز نژاد آلپاین نیز دارای میزان شیردهی بالا می باشد و نسبت به تغییرات محیطی بسیار مقاوم و سازگار است. شیر این نژاد یکی از بهترین و خوشمزه ترین شیرهای بز در جهان است که برای تولید انواع فرآورده های لبنی مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ بز آلپاین قهوه ای، خاکستری تیره و یا ابلق می باشد. نگهداری و پرورش بز آلپاین بسیار آسان و کم هزینه است بوده و به شرایط خاصی نیاز ندارد. بز نژاد آلپاین برای پرورش سیستم بسته صنعتی، بسیار مناسب است و از نظر تجاری سودآوری بالایی دارد.

  1. بز نژاد آنقولونوبیان (Anglo-Nubian)

نژاد بز آنقولونوبیان حاصل تلاقى بزهاى انگلیسى با نژادهاى بز زارئیبى مصر و جامانپارى هندوستان است. این نژاد جثه ای بزرگ دارد به طوری که بزهای ماده، وزنی در حدود ۷۰ کیلوگرم و بزهای نر این نژاد، وزنی در حدود ۱۰۰ کیلوگرم دارند.

این نژاد در واقع یک نژاد گوشتی است. میزان شیردهی بز آنقولونوبیان کم است اما درصد پروتئین و چربى شیر آن بالاست. این نژاد دارای بدنی بزرگ و عضلانی با گوشهایی بزرگ افتاده است.

  1. نژاد بز آنقورا (Angora)

خاستگاه نژاد بز آنقورا کشور ترکیه می باشد اما از اواخر قرن نوزدهم این نژاد به دیگر مناطق جهان نیز صادر شد. هم اکنون تعداد زیادی از این نژاد در کشورهایی چون آمریکا، استرالیا، آفریقاى جنوبی، آرژانتین و نیوزلند نیز پرورش داده می شود.

نژاد بز آنقورا یک نژاد شیری با جثه ای کوچک است. این نژاد معمولا سفید رنگ و گاها سیاه یه قهوه‌اى تیره می باشد. موهای بلندی تمامی بدن این بزها را می پوشاند. این موهای بلند، ۲٫۵ سانتی متر رشد ماهیانه دارند. وزن بز ماده این نژاد، حدودا ۴۵-۵۰ کیلوگرم و وزن بز نر ۶۰-۶۵ کیلوگرم است. این نژاد بسیار شبیه به گوسفند است و از تلاقی  آن با نژادهای دیگر می توان بزغاله هایی گوشتی به دست آورد.

  1. بز نژاد باربارى (The Barbari)

یکی دیگر از نژادهای بز مشهور، نژاد بز بارباری است که خاستگاه آن به شمال هند و پاکستان برمی گردد. این نژاد یک نژاد شیری محسوب می شود و روزانه حدودا ۷/۱-۶/۱ کیلوگرم شیردهی دارد. بارباری در طول دو سال  ۳ بار زایش دارد. درصد دو قلوزایی و سه قلوزایی در این نژاد بسیار بالا است.

بز ماده نژاد بارباری وزنی در حدود ۲۰-۳۵ کیلوگرم دارد.

  1. بز نژاد بیتال (The Beetal)

این نژاد بز نیز یک نژاد شیری است که خاستگاه آن مثل بز نژاد بارباری، کشورهای هند و پاکستان است. میانگین شیردهی روزانه این نژاد ۷/۱-۲/۱ کیلوگرم است. در این نژاد درصد دوقلوزایی پایین تر از نژاد باباری است. این نژاد یک نژاد شیری-گوشتی محسوب می شود.

  1. بز نژاد بوئر (The Boer)

یکی دیگر از نژادهای مشهور بز در جهان نژاد بوئر است که یک نژاد شیری-گوشتی محسوب می شود. میانگین شیردهی روزانه این نژاد ۳/۱ تا ۸/۱ کیلوگرم می باشد. بز ماده نژاد بوئر به طور میانیگن وزنی در حدود ۶۰-۷۵ کیلوگرم دارد. این نژاد را بهترین نژاد گوشتی بزها می دانند.

  1. بز نژاد گلدن گرنزى (Golden Guernesy)

این نژاد نیز یک نژاد شیری است. رنگ بدن این نژاد قهوه‌اى یا قرمز بوده و موهایی بلند می باشد. موهای بلند این بزها گاهی حتی پاهای آن ها را نیز می پوشاند.

  1. بز نژاد باگوت (Bagot)

این نژاد دارای جثه ای کوچک نسبت به دیگر نژادهای شیری است. بخش سر و شانه بز باگوت، سیاه رنگ و بقیه بدنش سفید رنگ است. این نژاد موهایی بلند و زبر دارد. طول شاه های بز نر این نژاد گاهی به یک متر نیز می رسد.

  1. بز نژاد کشمیرى (Cashmere Goat)

بهترین نژاد بزهای کرکی، بز کشمیر نام دارد که بیشتر در بخش هایی از کشورهای ایران، روسیه، مغولستان، کشورهای هیمالیا مانند چین و افغانستان پرورش داده می شود. نژادهای شاخص بز کرکی در ایران شامل بز نژاد رایینی کرمان، بز یزدی و بزهای خراسان جنوبی می باشد. اگر این نژاد در مناطق سردسیری نگهداری شود، کرکی بسیار با کیفیت تولید می کند.

 

Rate this post

فهرست مطالب

‫41 نظرها

  1. دستتان درد نکنه که این ادرس وشماره تلفن خرید بز بور را گذاشتید متاسفانه ما ایرانیها در شعل هم ویادگیری زیادتر مشکل داریم چه عیبی دارد انواع پرورشهای دیگر را یاد بگیریم وکشوری متنوع باشیم وغنی واز همه لحاط توانا فقط به به فکر سنگ اندازی وهمان حواشی قدیمی اخر این همه دانشمند در مورد بزهای دیگر مطالعه میکنند دست اخر یارو میاد میگه بز محلی چه باید گفت

  2. متاسفم متاسفم واسه مملکتی که خودش بهترین نژاده بز و میش رو داره اما یکسری آدم وطن فروش واسه پر کردن جیب خودشون تبلیغات پوچالی میکنند و بدتر از آون کسایی که میان آون اشاعه میده مرغ همسایه غاز انگار تو مملکت ما همیشه

  3. فروش بز سانن اصیل و دورگ سانن آلپاین

    ۰۹۰۲۷۱۷۳۴۹۲
    قیمت از ۸ تومن دارم تا ۱۱ تومن
    پیج اینستا
    Sanenervin

  4. با سلام.در مورد نژادهای دیگه مثل صومال یا صلالی هیچ اطلاعاتی نتونستم پیدا کنم!!واقعا عجیبه

  5. سلام. یک بز با جثه بسیار کوچک برای جایگزینی بجای سگ برای نگهداری در منزل ایرانیان معرفی کنید تا فرهنگ سازی کنیم و بجای سن از آن استفاده شود.

    1. سلام
      بزعدنی یا یابربری بسیار خوشتیب و کوچک جثه هستن در جنوب کشور هستن.

  6. باعرض سلام وخسته نباشیدممنون که بهترین بزهارو به مانشون دادید اگربتوانید که راهی خریدشو به مابگید لطف بزرگی میکنید

    1. با سلام.
      نژاد بوئر یک نژاد گوشتی با وزن گیری عالی به طوری که در یکسالگی تا ۱۰۰کیلو هم میرسد.در بوشهر پرورش میدن خوده بنده هم برا فروش دارم.پدر و مادرشون پلاک آفریقا هستن..درضمن دو و سه قلوزایی بالایی داره.
      در خصوص معرفی و راهنمایی برای خرید انواع نژاد ها میتونید تماس بگیرید و یا در واتساپ پیام بدید و بگویید که من رو در گروه کویر دام عضو کنید.زیرا در گروه کویر دام دامپزشکان و دامداران با تجربه ای وجود دارند که میتوانند شما را در هر زمینه ای راهنمایی کنند.
      ۰۹۹۱۶۸۱۸۵۱۱

  7. با سلام:
    قیمت هر بز نر و ماده سانن و آلپاین چقدر می باشد ؟ و بهترین نمونه را از کدام شرکت می توان تهیه کرد؟
    با تشکر

    1. سلام.با ما تماس بگیرید تا شما رو راهنمایی کنم.در خصوص پرورش و خرید و ….
      ۰۹۹۱۶۸۱۸۵۱۱

  8. سلام وقت بخیر نژاد بوئر رو چجوری باید خریدش لطفا شماره کارشناستون بدین و بگید جواب بدن ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *