معرفی گاو شیری نژاد شورت هورن

زمان مطالعه: 2 دقیقه

معرفی گاو شیری نژاد شورت هورن

همانند گوسفندان که نژادهای مختلفی در جهان و ایران دارند گاوها هم به دو دسته گاو شیری و گوشتی دسته بندی شده اند که در این بین گاو شیری نژاد شورت هورن یکی از مشهورترین گاوهای شیری در جهان محسوب می شود. گاو شورت هورن shorthorn که خاستگاه اصلی آن شمال شرقی انگلستان است بهترین گاو شیری است که برای اصلاح نژاد گاو از آن استفاده می شود.

در بین تمامی گاوهای جهان بهترین گاو شیری جهان گاو هلشتاین است و پس از آن گاو های آیرشایر، براون، سوییس، گرنزی، جرسی و شورت هورن بهترین گاوهای شیری در جهان محسوب می شوند. پس بهتر است برای پرورش گاوهای شیری یکی از این نژادها را انتخاب کنید.

گاو شورت هورن از قرن ۱۸ در شمال شرقی انگلستان پرورش داده می شد و حتی اوایل یک نژاد دو منظور شناخته می شد تا اینکه در سال ۱۹۶۹ پرورش دهندگان این نژاد  را در دسته گاوهای شیری ثبت کردند.

محله دورهام یکی از محله های قدیمی در انگلستان است که در سال ۱۹۷۶ گفته می شود که اولین گاو شورت هورن از دو نژاد Teeswater و Durham تشکیل شده است.

برخی از گاوهای شورت هورن دارای بیماری ژنتیکی خاصی به نام TH هستند که حاصل یک ژن غیر طبیعی است. و باعث تغییر شکل ظاهری در گوساله های تازه متولد شده هستند.

گاو نژاد شورت هورن Shorthorn

خصوصیات ظاهری گاو نژاد شورت هورن

  1. این نژاد گاو به رنگ های قرمز، سفید، قزل و یا یک رنگ مخلوط قرمز و سفید می باشد
  2. شاخ این گاو‌ها کوتاه است. در گاو‌های نر، خمش شاخ به سمت جلو و در گاو‌های ماده به سوی جلو و درون است.
  3. سازگاری خوبی با شرایط آب و هوایی دارند و در عین حال گاوهایی هستند که قدرت چرای بالایی دارند.

وزن گاو شورت هورن

  • وزن گاو ماده ۶۳۶ کیلوگرم
  • وزن گاو نر ۹۵۵ کیلوگرم
  • وزن گوساله ۳۴ کیلوگرم

میزان شیردهی گاو نژاد شورت هورن

این گاو جزو بهترین نژادهای گاو شیری در جهان است که میزان تولید شیر آن به ۵۱۲۶  لیتر می رسد که میزان درصد چربی و پروتئین شیر به ۳٫۶۵ می رسد.

Rate this post

فهرست مطالب

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *