معرفی گاو نژاد براون سوییس

زمان مطالعه: 2 دقیقه

معرفی گاو نژاد براون سوییس

نژاد گاو براون سوييس قدیمی ترین نژاد گاوهای شیری می باشد که از نظر جثه دومین گاو بزرگ شیری دنیا پس از نژاد هلشتاین است. این نژاد یکی از بهترین نژادهای گاوهای شیری برای پرواربندی است. در این مقاله شما را با پرورش نژاد گاو نژاد براون سوییس و ویژگی های مختلف آن آشنا می کنیم.

گاو نژاد براون سوییس Brown swiss دومین گاو سنگین وزن جهان پس از گاو هلشتاین می باشد. خاستگاه این نژاد، دامنه های کوهستان آلپ در سوییس است که بیشتر برای تولید پنیر اصلاح می شدند. امروزه این گاوها به دلیل سنگین وزن بودن و چربی سفیدشان یکی از محبوب ترین نژادها برای پرورش دهندگان دام هستند.

گاو نژاد براون پس از نژاد هلشتاین نسبت به دیگر نژادهای شیری دیگر دیرتر به بلوغ می رسد و در سن بالاتری به اوج تولید شیر می رسند. این گاو ها رام هستند اما گاهی لجباز هم می شوند.

ویژگی های ظاهری گاو نژاد برون سوییس:

  • رنگ:

رنگ این گاوها غالبا قهوه ای روشن تا قهوه ای تیره است. بعضی از گاوهای براون سوییس دارای لکه های سفیدی در بالای شکم و وسط منگوله بوده که غالبا برای پرورش انتخاب نمی شوند.  بیشتر گاوهای نژاد براون سوییس موهای روشنی در اطراف پوزه و اطراف گوشهای خود دارند.

معرفی گاو نژاد براون سوییس

ویژگی های تولیدی گاو نژاد براون سوییس

  • وزن

وزن گاو نر بالغ نژاد براون سوییس 909 کیلوگرم و وزن گاو ماده بالغ این نژاد 636 کیلوگرم است. گوساله های این نژاد نیز به طور میانگین 41 کیلوگرم وزن دارند. گوشت این نژاد یکی از مطبوع ترین گوشت های گاو است.

  • شیر

تولید شیر گاو نژاد براون سوییس سالیانه 9525 لیتر است. این گاوها یکی از نژادهای شیری گاو محسوب می شوند. درصد چربی شیر این گاوها 4 درصد و درصد پروتئین شیر آن ها 3.5 درصد است.

معرفی گاو نژاد براون سوییس

گاو نژاد براون سوییس قدرت چرای بسیار خوبی دارد. طول دوره آبستنی این گاوها حدودا 292 روز است.

Rate this post

فهرست مطالب

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *