مهمترین دلایل تلف شدن بره ها در هنگام تولد و نحوه مقابله با آن

زمان مطالعه: 4 دقیقه

⬅️میزان قابل توجهی از آمار مرگ و میر بره ها در بدو تولد رخ میدهد. بدون شک مراقبت صحیح از بره ها در هنگام تولد شانس زده ماندن آنها را بسیار افزایش میدهد اما آنچه در ابتدا مهم است شناخت کافی از دلایل اصلی مرگ و میر بره ها در آغاز تولد است.

مهمترین دلایل تلف شدن بره ها در هنگام تولد:سرما زدگی و کاهش بیش از حد دمای بدن گرسنگی

⬅️این دو مساله مهمترین دلایل مرگ و میر در بره های تازه تولد شده است که می تواند موجب تلف شدن ۵-۲۰ درصد بره های تازه به دنیا آمده شود. از طرفی طبق بررسی های انجام شده حدود ۳۰ درصد از مرگ و میر بره ها در ۳ هفته اول تولید ناشی از همین دو عامل است.

دلایل اصلی تلف شدن بره ها در زمان تولد

⬅️وقتی بره در شرایط محیطی سرد به دنیا می آید بدنش برای ثابت نگه داشتن دمای خود باید به اندازه دمایی که به محیط می دهد گرما تولید کند. وقتی بدن بره  قادر به جبران این کاهش دما نباشد دمای آن به تدریج کاهش می یابد. خطر از دست دادن دمای بدن در بره های لاغر بیشتر از بره های چاق است.

⬅️به طور کلی چربی ذخیره شده ۳ درصد از وزن بره های تازه به دنیا آمده را تشکیل میدهد در حالیکه این میزان در گوسفندان بالغ ۱۰ تا ۱۵ درصد می باشد. همین میزان چربی (انرژی) کم در بره های تازه متولد شده آنها را در برابر سرما و گرسنگی حساس تر میکند. بنابراین برای پیشگیری از سرمازدگی و گرسنگی باید انرژی آنها را افزایش دهیدم.

⬅️هر چه پوشش بره ضخیم تر باشد کمتر دما از دست میدهد. از طرفی بره ای که به محض تولد توسط مادرش لیسیده میشود در برابر آسیب سرمایی مصون تر است. اگر بره در شرایط محیطی سرد به دنیا بیاید و یا در جایی خارج از آغل و بدون سرپناه به دنیا بیاید احتمال مرگ و سرمازدگی آن بیشتر است.

۱۶ روش برای کاهش مرگ و میر بره ها

علائم سرمازدگی در بره ها

  • ایستادن بسیار ضعیف و به حالت قور و جمع شده
  • افتادگی گوش ها و عدم توانایی برای بالا نگه داشتن سر در موارد شدید
  • سرد بودن دهان و گوش ها
  • در این شرایط بره قادر به مکیدن شیر نخواهد بود.
  • دمای بدن پایین تر ۳۷٫۸ درجه (دمای بن نرمال برای بره ها ۳۸٫۵-۳۹٫۵ می باشد)

⬅️بره های لاغر و ضعیف زودتر از دیگر بره ها سرمازده میشوند و به سرعت آب بدن خود را از دست داده و دهیدراته میشوند که میتواند منجر به مرگ آنها در همان ساعات آغازین تولد شود.

بهترین راهکارها برای پیشگیری از تلفات بره ها در هنگام تولد:

⬅️شیر مادر در سه روزه اول که اصطلاحا به آن آغوز گفته میشود یکی از بهترین مواد برای بالا بردن دمای بدن بره های سرما زده است. برای خوراندن آغوز به بره میتوانید از روش تغذیه لوله ای اسفاده کنید.

⬅️انتقال بره به یک محیط گرم تر نیز برای بالا بردن دمای بن بره تازه متولد شده یک امر ضروری است. روش های دیگری نیز برای گرم کردن بره هایی که دچار افت دمای بدنی میشوند وجود دارد که در ادامه با آن آشنا میشوید.

سایر روش ها:

  1. بره خیس را سریعا خشک کرده و در یک حوله بپیچید.
  2. میتوانید با سشوار بدن بره را خشک و گرم کنید.
  3. قرار دادن بره در یک جایگاه گرم کننده نیز روش موثری خواهد بود.
  4. اگر بره به شدت سرما زده شده و در حال مرگ است بهتر آن را سریعا در یک آب گرم (با دمای ۴۰-۴۵ درجه) قرار دهید. وقتی دمای بدن بالاتر رفت بره را با حوله خشک کرده و به آن شیر بدهید.
  5. اگر بره ای تا ۲ ساعت نتوانست شیر بخورد باید شیر را به آن بخورانید. برای بره های ضعیف میتوانید از ماک، شیشه پستانک یا لوله شکمبه استفاده کنید.
  6. در صورتی که بره تازه متولد شده دهیدراته شده و یا اسهال دارد باید به آن الکترولیت بخورانید.

کاهش دمای بدن در بره های تازه متولد شده ناشی از سرمازدگی است.

کاهش دمای بدن در بره های بیشتر از یک روزه ناشی از گرسنگی است.

⬅️برای رفع سرمازدگی در بره های بزرگتر میتوانید از همان روش های بالا استفاده کنید اما این بره ها نیازی به ماک ندارند. برای رفع سرمازدگی بره های بزرگتر از یک روز باید یک جایگزین شیر را با پستانک یا لوله تغذیه به آنها بخورانید.

⬅️بره هایی که در بدو تولد یتیم میشوند نیاز به مراقبت های ویژه ای دارند. در صورت نیاز میتوان برای آنها یک دایه انتخاب کرد تا بصورت مصنوعی شیر خورده و بزرگ شوند.

⬅️مهمترین دلیل مرگ و میر در روزهای آغازین تولد گرسنگی است. برای پیشگیری از مرگ و میر بره ها بر اثر گرسنگی ابتدا باید به مقدار نیاز به آن ماک خورانید و سپس یک جایگزین شیر را برای تغذیه آنها در نظر گرفت.

دلایل اصلی گرسنگی در بره های تازه متولد شده:

  • ماک ناکافی
  • عدم پذیرش بره توسط مادر
  • ورم پستان مادر
  • سرپستانک های بسیار بزرگ و نزدیک به زمین
  • ناکافی بودن شیر مادر
  • صدمات مفاصل و زخم دهان

⬅️گرسنگی در ۳ روز آغازین تولد شایع بوده و مهمترین علائم آن افتاده بودن گوشها، ضعف در ایستادن، لرزش و کاهش دمای بدن است. در این حالت اگر معده بره را لمس کنید حتی اگر پر باشد خالی به نظر می رسد. کاهش دمای بدن بر اثر گرسنگی در ۱۲ ساعت پس از تولد اتفاق می افتد.

تغذیه بره با لوله

مواد مورد نیاز:

  • سرنگ ۶۰ سی سی
  • لوله نرم و قابل انعطاف به قطر ۶ میلی متر و طول ۵۰ سانتی متر که انتهای آن نرم و صاف باشد.
Rate this post

فهرست مطالب

‫83 نظرها

  1. سلام یه بره تقریبا یک ماه ونیمه داریم علاوه برشیر غذا هم میخورد ولی چند روزی هست که فقط کمی شیر میخوره و ضعیف شده دل هم میزنه.بعداز دو سه روز اسهال سبز رنگ گرفته.بی حالی هم شده..لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

  2. سلام من ی بره 14 روز دارم مادر نداره با گوسفندان دیگه تغذیه میشه دو سه روز بی حاله رو دوپا جلو نمیتونه بلند بشه مشکلش چیه

    1. سلام بره یک ماهه اظهال شده وچیزی نمیخوره دراز روی زمین افتاده باید چه کار کنم لطفا راهنمایی کنید

  3. دلیل بی رمقی و ضعف بره یک ماهه که مادر در بدو تولد تلف شده و راه های برطرف کردن این ضعف

  4. درمان بره ی یک هفته ای که تلوتلومیخوره وبعدهم دست وپاشون نمیگیره وبعدشم میمیرن.توروخداجواب بدیدخیلی مهم وضروریه وبره هام دارن تلف میشن????????????????

  5. سلام بره ۶ی۷ کیلو شیر خواردارم که با مادرش ب چراگاه میرفتم ولی الان کسل شده شیرنمیخورد چشاش باد کرده مشکل از چی

  6. سلام اگه بره مادرش فوت کنه چه شیری باید به بز کوچیکش بدیم نوع شیر مال گاوه میشه

    1. سلام من چند تا گوسفند دارم تا بره هاشون به دنیا می ایند بلافصله بره ها میمیرند دلیل چیست؟

  7. سلام بره ۲۰روزه ای داشتم که سرحال بود شیرمیخورد دیشب یه کم بی حال بود امروز مرد مادرش چند روزه خوب راه نمیره آمپول زدم ممکنه برای اون باشه مادرش اول شیر زیادی داشت امروز دست زدم دیگه شیر نداشت؟علتش چیه؟

  8. یدونه بره دارم دو سه هفته متولد شده سالم بود شیر هم میخورد اما یه دفعه افتاد تو یه ساعت کل بدنش انگار فلج شدودیگه نمیتونه شیر بخوره اصلا حرکت هم نداره از چیه

  9. چرا بره تازه متولد شده بعد از چند روز میمیرند؟!
    با اینکه شیر هم مرتب میخورن
    خواهش میکنم بهم بگین اگه میدونید????

  10. سلام خسته نباشیدیه میشم تازه دوسه روزه زاییده..پاهایی جلوش اصن نمیگیره ک بلندشه بیحاله گاهی باهمون بی حالی رو زانووهامیره خیلی بی حال لصفا سریع جواب منوبدیدتا تلف نشده خواهش میکنم…..دوتا از برهامم علف ک میخورن علف رو دلشون روگلوشون میمانه صرفه میکنه بعدشم کف میاد چکار کنم واقعا هرکاری کردم نشد.دکترهم اوردم گفت نه پی پی اره نه هم تب برفکی نمدانم چ مریضیع …خواهش میکنم کمکم کنید????????????????????????????

    1. بره هاتون احتمالا پشم خوردن بخاطر همين نميتونن درست چيزي رو ببلعند و كف ميكنه دهنشون.
      مقداري لاكساتيو يا روغن گرچك بهشون بديد احتمالا مفيد باشه. فقط موقع خوراندن مايع مواظب باشيد وارد ناي و ريه بره نشه.

  11. گوسفند من زائیده ولی از شیر خوردن بره جلوگیری میکنه و اونو میزنه، چکار باید کرد؟!!

    1. بايد گوسفند و بره رو بطور جداگانه در يك جاي خيلي تنگ نگه داريد تا وقتي بره ميره زير گوسفند مادرش نتونه فرار كنه.اگه بره سرحال زرنگ باشه خودش دايما ميره زير مادرش و بزور شير ميخوره ولي اگه ضعيف و بي حال باشه بايد خودتون روزي چندبار ميش رو نگه دارين تا بره ازش شير بخوره و كم كم بهم عادت كنند.
      حتي ميتونيد مقداري آب نمك به پشت بره و دهان ميش بماليد تا ميش بخاطر اون پشت بره رو ليس بزنه و بهش عادت كنه.

    2. ببرش جای تاریک وتنگ یکم نمک بریز روی بره وبندازش زیر مادر

  12. سلام دوستان کهرهای تازه تولدشده به محض خوردن شیر در۲۴ساعت تلف میشن دلیلش چیه وکهرهای تازه شروع به خوردن علف صحراکردن تلف میشن لطفا هردو مورد راهنمایی کنید

    1. اگه پستون مادرش خیلی پره باید کمی شیر کال اونو بدوشی بریزی زمین

  13. پریشب گوسفندمون دوقلو زایید شب سرما زده شده بودن امروز که روز سومه یکی شون خوب شده و میتونه راه بره اون یکی دیگه هم افتاده ونمیتونه رو پاهاش بایسته حتی شیر هم نمیتونه بخوره با سرنگ میدیم لطفا راهنمایی کنید

  14. سلام.بره ماده هامون اولبن بار ابستن شدن ولی چون بره هاشون بزرگن دیر میزان بعد بره ها میمیرن شما چه راهکاری برای جلوگیری از مردنشون پیشنهاد میکنین.

  15. با سلام برره با سن سه روز ضعیف بود شیر مادرش مقداری کم بود و بعد سه روز از تولدش یهو افتاد و در حال مردن بود بهش شیر میش دادم و اوردم خوته جای گرم بعد دو سه ساعت تلف شد
    در جواب دوستان فرمودین که یک روز بعد تولد امپول بزنید ایا این مشکل که من گفتم حالا اگه از سرما و عفونت باشه درمان نداره؟ میتوتستم با روشی زندش نگه دارم ؟ با تشکر

  16. سلام یه کهره داریم چندروزی دنیا اونگمده حالش خوب بود الان دهنش بازه خس خس میکنه سینش و افتاده رو زمین چیکارش کنیم

  17. چی بگم از کجا بگم
    بهتره که دم نزنم
    حرفی از بره های مُردم نزنم
    از بره هایی که عشق من بودن
    یهو مریض شدن و مردن
    بره های من دوست داشتنی بودن
    برای من نور امید بودن

    دست زدم به لاشـه مردشون
    به گوشتِ گـــــرگ خوردشون
    چشـم دوختم به سرشتمو
    به ………………… بُردشون

  18. سلام یک بره سه روزه داریم اول حالش خوب بود بعد هم کم کم نتونست راه بره وشیر هم نمی تونه شیر بخوره الان چه کنیم باید

    1. این سرما خورده و عفونت کرده زمانی که به دنیا میان فردای ان روز یک سی سی امپول لیکنو جکت اس بهش تزریق کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *