مهمترین دلایل تلف شدن بره ها در هنگام تولد و نحوه مقابله با آن

زمان مطالعه: 4 دقیقه

⬅️میزان قابل توجهی از آمار مرگ و میر بره ها در بدو تولد رخ میدهد. بدون شک مراقبت صحیح از بره ها در هنگام تولد شانس زده ماندن آنها را بسیار افزایش میدهد اما آنچه در ابتدا مهم است شناخت کافی از دلایل اصلی مرگ و میر بره ها در آغاز تولد است.

مهمترین دلایل تلف شدن بره ها در هنگام تولد:سرما زدگی و کاهش بیش از حد دمای بدن گرسنگی

⬅️این دو مساله مهمترین دلایل مرگ و میر در بره های تازه تولد شده است که می تواند موجب تلف شدن ۵-۲۰ درصد بره های تازه به دنیا آمده شود. از طرفی طبق بررسی های انجام شده حدود ۳۰ درصد از مرگ و میر بره ها در ۳ هفته اول تولید ناشی از همین دو عامل است.

دلایل اصلی تلف شدن بره ها در زمان تولد

⬅️وقتی بره در شرایط محیطی سرد به دنیا می آید بدنش برای ثابت نگه داشتن دمای خود باید به اندازه دمایی که به محیط می دهد گرما تولید کند. وقتی بدن بره  قادر به جبران این کاهش دما نباشد دمای آن به تدریج کاهش می یابد. خطر از دست دادن دمای بدن در بره های لاغر بیشتر از بره های چاق است.

⬅️به طور کلی چربی ذخیره شده ۳ درصد از وزن بره های تازه به دنیا آمده را تشکیل میدهد در حالیکه این میزان در گوسفندان بالغ ۱۰ تا ۱۵ درصد می باشد. همین میزان چربی (انرژی) کم در بره های تازه متولد شده آنها را در برابر سرما و گرسنگی حساس تر میکند. بنابراین برای پیشگیری از سرمازدگی و گرسنگی باید انرژی آنها را افزایش دهیدم.

⬅️هر چه پوشش بره ضخیم تر باشد کمتر دما از دست میدهد. از طرفی بره ای که به محض تولد توسط مادرش لیسیده میشود در برابر آسیب سرمایی مصون تر است. اگر بره در شرایط محیطی سرد به دنیا بیاید و یا در جایی خارج از آغل و بدون سرپناه به دنیا بیاید احتمال مرگ و سرمازدگی آن بیشتر است.

۱۶ روش برای کاهش مرگ و میر بره ها

علائم سرمازدگی در بره ها

  • ایستادن بسیار ضعیف و به حالت قور و جمع شده
  • افتادگی گوش ها و عدم توانایی برای بالا نگه داشتن سر در موارد شدید
  • سرد بودن دهان و گوش ها
  • در این شرایط بره قادر به مکیدن شیر نخواهد بود.
  • دمای بدن پایین تر ۳۷٫۸ درجه (دمای بن نرمال برای بره ها ۳۸٫۵-۳۹٫۵ می باشد)

⬅️بره های لاغر و ضعیف زودتر از دیگر بره ها سرمازده میشوند و به سرعت آب بدن خود را از دست داده و دهیدراته میشوند که میتواند منجر به مرگ آنها در همان ساعات آغازین تولد شود.

بهترین راهکارها برای پیشگیری از تلفات بره ها در هنگام تولد:

⬅️شیر مادر در سه روزه اول که اصطلاحا به آن آغوز گفته میشود یکی از بهترین مواد برای بالا بردن دمای بدن بره های سرما زده است. برای خوراندن آغوز به بره میتوانید از روش تغذیه لوله ای اسفاده کنید.

⬅️انتقال بره به یک محیط گرم تر نیز برای بالا بردن دمای بن بره تازه متولد شده یک امر ضروری است. روش های دیگری نیز برای گرم کردن بره هایی که دچار افت دمای بدنی میشوند وجود دارد که در ادامه با آن آشنا میشوید.

سایر روش ها:

  1. بره خیس را سریعا خشک کرده و در یک حوله بپیچید.
  2. میتوانید با سشوار بدن بره را خشک و گرم کنید.
  3. قرار دادن بره در یک جایگاه گرم کننده نیز روش موثری خواهد بود.
  4. اگر بره به شدت سرما زده شده و در حال مرگ است بهتر آن را سریعا در یک آب گرم (با دمای ۴۰-۴۵ درجه) قرار دهید. وقتی دمای بدن بالاتر رفت بره را با حوله خشک کرده و به آن شیر بدهید.
  5. اگر بره ای تا ۲ ساعت نتوانست شیر بخورد باید شیر را به آن بخورانید. برای بره های ضعیف میتوانید از ماک، شیشه پستانک یا لوله شکمبه استفاده کنید.
  6. در صورتی که بره تازه متولد شده دهیدراته شده و یا اسهال دارد باید به آن الکترولیت بخورانید.

کاهش دمای بدن در بره های تازه متولد شده ناشی از سرمازدگی است.

کاهش دمای بدن در بره های بیشتر از یک روزه ناشی از گرسنگی است.

⬅️برای رفع سرمازدگی در بره های بزرگتر میتوانید از همان روش های بالا استفاده کنید اما این بره ها نیازی به ماک ندارند. برای رفع سرمازدگی بره های بزرگتر از یک روز باید یک جایگزین شیر را با پستانک یا لوله تغذیه به آنها بخورانید.

⬅️بره هایی که در بدو تولد یتیم میشوند نیاز به مراقبت های ویژه ای دارند. در صورت نیاز میتوان برای آنها یک دایه انتخاب کرد تا بصورت مصنوعی شیر خورده و بزرگ شوند.

⬅️مهمترین دلیل مرگ و میر در روزهای آغازین تولد گرسنگی است. برای پیشگیری از مرگ و میر بره ها بر اثر گرسنگی ابتدا باید به مقدار نیاز به آن ماک خورانید و سپس یک جایگزین شیر را برای تغذیه آنها در نظر گرفت.

دلایل اصلی گرسنگی در بره های تازه متولد شده:

  • ماک ناکافی
  • عدم پذیرش بره توسط مادر
  • ورم پستان مادر
  • سرپستانک های بسیار بزرگ و نزدیک به زمین
  • ناکافی بودن شیر مادر
  • صدمات مفاصل و زخم دهان

⬅️گرسنگی در ۳ روز آغازین تولد شایع بوده و مهمترین علائم آن افتاده بودن گوشها، ضعف در ایستادن، لرزش و کاهش دمای بدن است. در این حالت اگر معده بره را لمس کنید حتی اگر پر باشد خالی به نظر می رسد. کاهش دمای بدن بر اثر گرسنگی در ۱۲ ساعت پس از تولد اتفاق می افتد.

تغذیه بره با لوله

مواد مورد نیاز:

  • سرنگ ۶۰ سی سی
  • لوله نرم و قابل انعطاف به قطر ۶ میلی متر و طول ۵۰ سانتی متر که انتهای آن نرم و صاف باشد.
Rate this post

فهرست مطالب

‫83 نظرها

    1. سلام من یک بره چهارداشتم از وقتی که به دنیا آمد لرزش داشت امروز مرده بود علت چی هست

  1. سلام.من سالی یکی دوتا سه تا از بره هام وقتی به دنیا میان تعادل ندارن ووقتی میخان پا شن عقب عقب راه میرن ومیخورن زمین خدوم میدونم که از پرخوری هست که مادرش کرده وبچه تو شکمبه فشار به مخچه یاعصبش اومده.میخام بدونم کسی راه حلی سراغ داره که برها بعد از چنر روز نمیرن وخوب بشن یانه؟؟،

  2. سلام ببخشید یه بره ۴۵ تا ۲ ماهه خریدم که غذا میخوره مشکلی نداره با بره های دیگه هم میچرخه ولی ضعیف و وقتی میشینه بعضی وقتا دستاش تحمل بلند شدن رو ندارن و ضعیف هستن چیکار باید بکنم چی باید بهش بدم تقویت بشه؟ممنون میشم بگید.

  3. دلیل اینکه بره متولد شده روده هایش بیرونه چی هستش جالب اینجاست که روده ها به رنگ قرمز هستش و بره هم از قیافه و پشمش نشان میدهد ک دیر متولد شده ؟

  4. دلیل اینکه بره متولد شده روده هایش بیرونه چی هستش جالب اینجاست که روده ها به رنگ قرمز هستش و بره هم از قیافه و پشمش نشان میدهد ک دیر متولد شده

  5. سلام تو رو خدا کمکم کنین یه هفته هست بچه گوسفندم به دنیا اومده بی حاله انرژی نداره گیج میزنم میل نداره شیر بخوره انگار داره میمیره چیکار کنمممم

  6. با سلام
    اگر سوال و مشکلی درباره دام برایتان پیش آمده
    برای مشاوره های خصوصی رایگان و پولی به شماره 09229768482پیام دهید????????

  7. سلام من بره هام یه ماهی زنده هستن ولی یه هویی می میرن شیکمشونم پاره کردیم همشون باد روده دارن تا حالا 20تا بره خوب از دست دادیم یکی یه راه بزاره جلوم ممنون

    1. سلام به دلیل عدم تزریق واکسن انتروتوکسمی شما در بره ها به دلیل انترو تلفات دارین واکسن تزریق شود مشکل حل میشود

  8. سلام یه بره ایی دارم ۲ هفته اش هست تا این۱۴ روز مشکلی نداشته تازه مریض شده نمیتونه رو پای خودش بایسته حالت فلجی داره و شیر نمیخوره مشکلش چیه؟

  9. سلام من بره هام یه هفته است ب دنیا اومده .بعد کم جون شدنو پا نمیگیرن شیرم نمیخورن گوشاشونو دهانشون سرده .تو یه روز دوتا ازم مرده چکار کنم

  10. سلام تو چند روز اخیر ۵ تااز برهام بعد از به دنیا اومدن مردن تا دوالی سه روز زنده هستن بعدش دیگه تلف میشن میشه لطف کنید دلیلشو بهم بگید

    1. شما باگل محمدی دمنوش درست کنیدوباسرم روزی ۳۰سی سی به بره بدین خوب میشه

  11. سلام من یه بره یه رو زه دارم فقط نفس نفس میزنه چکارش کنیم لطفا کمکم کنید تا از دست نرفته????????????????

  12. بره ای که بلافاصله بعد از تولد نفس ضعیف میکشه و سریع میمیره یکی از علت هاش اینه که به مادرش شلغم دادی خورده یا لخته شلغم

  13. اگر اینستاگرام داری..
    به پیج من یک سر بزن ????

    یک عالمه اطلاعات در زمینه پرورش و بیماری های بز و گوسفند بدست میاری????????

    آیدی پیج اینستاگرام
    Amoozesh.damdari

  14. نگران نباش!!!

    صورتت جوش زیاد داره؟؟؟
    درد زانو و کمر و گردن داری؟؟
    ریزش مو داری و نمیدونی چطور میتونی جلوش رو بگیری؟؟
    برای رشد مجدد موهات ناامید شدی؟؟
    از پوسته پوسته شدن و شوره موهات کلافه شدی؟؟
    چروک عمیق روی صورتت داری؟؟

    من رایگان راهنماییت میکنم با یکسری محصولات کاملا گیاهی????‍⚕️
    این محصولات رو اطرافیان من نتیجه خوبی داده????

    برای حل شدن مسائلت..
    فقط کافیه تو واتساپ بهم پیام بدی????
    ۰۹۱۲۸۳۵۰۸۷۲

  15. ر ۳:۵۹ ب.ظ
    سلام من گوسفندام بره فلج میارن تو شکمشون مردن چکار کنم راهنمای کنید

    ویتامینE+Eسلنیوم سه روز تزریق کن درست میشه

    1. گوسفندات از نظر ژنتیکی مورد دار شدند یعنی همه میش ها و قوچ ها خواهر برادرن قوچتو عوض کن

    2. سلام بره های من بعد سه روز حالت بی حالی و بی حسی بدن دارن نفس سخت می‌کشند کسی می دونه چیکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *