نکاتی درباره نگهداری از گوشت

گوشت گاو یا گوسفند
زمان مطالعه: 4 دقیقه

نکاتی درباره نگهداری از گوشت

چگونه سالم بودن انواع گوشت را تشخیص دهیم؟

  • گوشت جوان و ترد

گوشت جوان نرم و آبدار است. رنگ گوشت جوان و ترد، صورتی کمرنگ بوده و استخوان آن مایل به صورتی است. چربی این گوشت نیز باید سفید رنگ باشد.

  • گوشت دام بسیار جوان

گوشت دام های جوان تر بسیار کم چرب است. این گوشت بسیار ترد و زودپز است و پس از پخته شدن ریش ریش نمی شود.

  • گوشت حیوان مسن

در این نوع دامها رنگ گوشت قرمز پررنگ، رنگ استخوان زرد مایل به خاکستری و چربی آن زرد رنگ است. گوشت دام مسن دیرپز و پرجرب بوده و پس از پخته شدن ریش ریش می شود.

نکاتی درباره نگهداری از گوشت

آشنایی با خرید انواع گوشت قرمز
آشنایی با خرید انواع گوشت قرمز

مقایسه گوشت پرچرب و گوشت کم چرب

گوشت دام های جوان چربی کمتری دارد. بخش های بدون چربی گوشت دیرپزتر هستند و بخش هایی از گوشت که چربی دارد زودتر می پزد. جالب است بدانید استخوان دام های مسن مواد مغذی بیشتری نسبت به استخوان دام جوان دارد.

گوشت یکی از مهمترین منابع غذایی است که جایگزین مناسبی برای پروتئین منحصر به فرد آن وجود ندارد. راههای زیادی برای خرید گوشت وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از: خرید گوشت از قصابی ها  و خرید گوسفند زنده و ذبح آن

بنابراین اغلب خانواده ها گوشت را به اندازه مصرف چند ماه خود تهیه کرده و بسته بندی میکنند. بهداشت صحیح بسته بندی گوشت مهمترین مساله برای نگهداری گوشت به مدت چند ماه است. بهترین روش برای نگهداری طولانی مدت گوشت منجمد کردن آن است.

اولین نکته مهم در مورد سلامت گوشت خرید صحیح آن است. توصیه میکنیم برای خرید گوشت سالم تنها به فروشگاه های بهداشتی و مراکز معتبر فروش دام زنده مراجعه کنید.

در صورتی که گوشت بسته بندی خریداری شده را تا ۴ روز آتی مصرف میکنید دیگر نیازی به تغییر بسته بندی نیست. اگر گوشت خریداری شده را خورد کرده و در کیسه های پلاستیکی بسته بندی کردید می توانید آنها را تا دو روز در دمای زیر ۲درجه سانتیگراد در یخچال نگهداری کنید. اگر کیسه های بسته بندی از جنس فویل آلومنیومی یا کاغذهای مومی است این مدت زمان تا ۴ روز نیز امکان پذیر است.

مراقبت از گوشت

بسته بندی صحیح گوشت مانع از نفوذ آلودگی و بوی گوشت به دیگر مواد موجود در یخچال شده و از طرفی رطوبت گوشت را نیز حفظ میکند.

همانطور که گفتیم بهترین راه برای نگهداری طولانی مدت گوشت منجمد کردن آن است. البته انجماد موجب از دست رفتن بخشی از مواد مغذی موجود در گوشت مانند املاح، پروتئین ها و ویتامین های محلول در آب می شود. به طور کلی گوشت پس از انحماد بیشتر خواص خود مانند طعم، بو، بافت و ارزش غذایی را حفظ خواهد کرد.

گوشت های بسته بندی شده را در دمای منفی -۱۷ درجه سانتیگراد در فریزر نگهداری کنید. بسته بندی گوشت باید کامل و مطمئن باشد تا مانع از تبادل هوا و رطوبت و در نتیجه فریز سوختگی (خشک شدن بیش از حد گوشت) شود.

اگر گوشت را مدت زمانی طولانی در معرض اکسیژن و نور قرار دهید چربی های آن اکسید شده و طعم آن نامطلوب می شود. برای پیشگیری از این اتفاق بهتر است پیش از فریز کردن گوشت، چربی های آن را تا حد ممکن جدا کرده و سپس آن را به صورت ایمن و غیر قابل نفوذ بسته بندی کنید.

گوشت حلال

بسته بندی های گوشت باید به اندازه ای باشد که برای یک وعده و یا نهایتا دو وعده استفاده شود و شما مجبور به چند بار فریز کردن آن نشوید.

اگر گوشت مورد نظر دارای ادویه و نمک است باید حتما به شکل وکیوم فریز شود و در غیر این صورت طعم ترشیدگی می گیرد.

غذاهای باقیمانده حاوی گوشت را سریعا در یخچال و فریزر قرار دهید. بهتر است این غذاها را در ظرف های کوچک و کم عمق ریخته و سریعا در یخچال قرار دهید.

هر چند وقت یکبار سلامت فریزر خود را چک کنید. برای این منظور راه حل بسیار ساده ای وجود دارد. کافی یک دماسنج را بین بسته های داخل فریزر قرار دهید و ۲ ساعت بعد آن را درآورده و دما را بخوانید. مراقب باشید که دماسنج پیش از قرار دادن در فریزر باید روی دمای صفر درجه باشد.

دقت داشته باشید که انجماد، میکروب های گوشت را از بین نمیبرد اما رشد و فعالیت آنها را متوقف میکند.

انجماد دوباره گوشت کیفیت آن را کاهش می دهد. در بافت گوشت آب زیادی وجود دارد که پس از انجماد تبدیل به کریستال های یخ می شود. وقتی بسته بندی گوشت را از فریزر در می آورید این کریستال های یخ شروع به ذوب شدن میکنند. همرمان با این ذوب شدن، فیبر های ساختمانی گوشت پاره شده و خونابه ایجاد می شود. فریز مجدد این گوشت موجب خشک شدن آن شده و کیفیت آن را به شدت کاهش می هد. فریز مجدد خطر آلودگی میکروبی گوشت را نیز به همراه دارد.

بسته بندی وکیوم گوشت

بسته بندی گوشت به روش وکیوم ماندگاری آن را بیشتر میکند. بسته بندی وکیوم در واقع مانع از ورود هوا به درون بسته شده و در نتیجه میکروب ها را کاملا غیرفعال میکند. بسته بندی وکیوم ممکن است کمی بوی گوشت را بد کند اما نگران این موضوع نباشید زیرا در حین پخت و پز این بو کاملا از بین می رود.

نگهداری گوشت در فریزر بیش از زمان استاندارد

بسته های گوشت را می توان تا چند ماه در فریزر نگهداری کرد. البته هر چه گوشت منجمد را زودتر مصرف کنید کیفیت و طعم آن بهتر خواهد بود. وقتی زمان انجماد خیلی طولانی شود معمولا سلامت گوشت به خطر نمی افتد اما آب آن کاملا از دست رفته و بیش از حد خشک می شود که تاثیر منفی بر طعم آن دارد.

نحوه ساتوری کردن صحیح گوشت

یکی از مشکلاتی که در هنگام ساتوری کردن گوشت وجود دارد پاشیدن آب آن به اطراف است. برای پیشگیری از این مساله راهکار ساده ای پیشنهاد می شود. پیش از زدن روی گوشت ابتدا روی آن آرد بپاشید این کار مانع از خروج آب گوشت و پاشیدن آن به اطراف می شود.

راهنمای خرید گوشت گوسفندی سالم
راهنمای خرید گوشت گوسفندی سالم
Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *