وجود گاز آمونیاک در محل پرورش گوساله ها و مضرات آن

وجود گاز آمونیاک در محل پرورش گوساله ها
زمان مطالعه: 4 دقیقه

وجود گاز آمونیاک در محل پرورش گوساله ها مضرات زیادی برای سلامتی آنها دارد که مهمترین آن تضعیف سیستم ایمنی دام در برابر پنومونی است. وجود تهویه کافی و هوای سالم در محیط های گاوداری  در کنار بهداشت محیطی و تغذیه سالم و کافی مهمترین عوامل در رشد و سلامت گوساله ها هستند. هوای ناسالم میتواند گوساله ها را مستعد بیماری های مختلف کند و حتی ممکن است خود عاملی برای بیمار شدن گوساله ها باشد. در این مطلب قصد داریم شما را با عوارض وجود گاز آمونیاک در محیط پرورش گوساله ها آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید:

درمان پنومونی و سرفه گوساله ها

اهمیت سلامت سیستم تنفسی دام

در سیستم تنفسی تمام سطح نای با مژکها پوشیده شده است که این مژکها مهمترین نقش را در خارج کردن مواد خارجی و مضر از ریه دارند. در واقع مژکها مواد خارجی که در هنگام استنشاق به فضای ریه وارد شده است را هل داده و از ریه خارج میکنند. در این حالت تعداد بسیار زیادی مژک با انجام یک الگوی زنشی هماهنگ حرکت کرده و موجی هماهنگ ایجاد میکنند. در این حالت مواد جامد خارجی همراه با مایعات دستگاه تنفسی حرکت کرده و از نای خارج می شوند. در نهایت تمامی پاتوژنها و ذرات خارجی که ممکن بود موجب ایجاد عفونت در شش ها شوند از سیستم تنفسی دام خارج شده و گوساله در برابر انواع عفونت های تنفسی ایمن میماند.

تاثیر گاز آمونیاک بر سیستم تنفسی گوساله

همانطور که اشاره شد مژه ها موجود بر روی نایها مهمترین نقش را در خروج مواد خارجی از دستگاه تنفسی دارند. وجود مهارکننده های مضر در بدن دام میتواند موجب اختلالات جدی در سیستم تنفسی دام شود. برخی ویروسها مانند PI3 و BRSV مهمترین عوامل تخریب کننده این مژه ها هستند. جالب است بدانید که وجود گاز آمونیاک در محل پرورش گوساله ها نیز با تضعیف سیستم ایمنی میتواند به مرور تاثیرات مخربی بر کارکرد این مژه ها بگذارد.

تضعیف سیتم ایمنی و اخلال در سیستم تنفسی

به مرور زمان و با استنشاق گاز آمونیاک، سیستم ایمنی بدن دام تضعیف می شود که در نتیجه آن پاتوژنها میتوانند به بافتهای تنفسی داخلی وارد شوند. این مساله میتواند به مرور موجب تضعیف عملکرد مژه ها و الگوی زنشی آنها شود. در نتیجه سیستم انتقال مژه ای دچار مشکل شده و دیگر قادر به حرکت دادن و خارج کردن پاتوژنها از نای نخواهد بود.

عوامل محیطی موثر بر ابتلای گوساله به پنومونی

عامل ایجاد کننده بیماری پنومونی باکتریها هستند. از نظر محیطی دو عامل میواند خطر بروز پنومونی در گوساله ها را به همراه داشته باشد. عامل اول وجود گوساله در کنار مادر است زیرا گاوهای بالغ اغلب حامل عوامل بیماری زا مانند باکتری پنومونی هستند که در هنگام لیس زدن گوساله توسط مادر میتواند به گوساله منتقل شود. قرار دادن گوساله ها در محیطی که تراکم بالایی از گاوها وجود دارد نیز میتواند موجب انتقال باکتری های ایجاد کننده پنومونی به گوساله شود. باکتری پنومونی احتمالا از زمان تولد با گوساله همراه بوده و در قسمت بالایی دستگاه تنفسی ساکن می شود. بنابراین در صورت تضعیف عملکرد سیستم مژکی، گوساله در معرض ابتلا به انواع بیماری های تنفسی قرار میگیرد.

عوامل تشدید کننده گاز آمونیاک در جایگاه نگهداری گوساله ها

برای پیشگیری از این مخاطرات باید حتی الامکان تولید گاز آمونیاک را در دامداری های و جایگاه های نگهداری گوساله ها کاهش داد. به طور کلی جایگاه نگهداری گوساله ها شرایط مساعدی برای رشد و فعالیت بیشتر میکروب ها فراهم میکند که این مساله موجب تشدید تولید گاز آمونیاک می شود. اوره موجود در ادرار گوساله ها نیز رطوبت و هم مواد مغذی را برای میکروب فراهم می کند و با گرم نگه داشتن گوساله ها PH محیط را در جهت رشد میکروب ها حفظ می کند.

راهکارهایی برای کاهش تولید گاز آمونیاک

برای کاهش تولید گاز آمونیاک باید حتی الامکان پوسیدگی کود را کاهش داد. فراهم نمودن بستری خشک تر تاثیر زیادی بر کاهش رشد باکتری ها و در نتیجه آزادسازی کمتر گاز آمونیاک دارد. اگر اکسیژن مورد نیاز رشد باکتریها را کاهش دهیم بدون شک گاز آمونیاک کمتری تولید خواهد شد. اگر کود بر روی پوست دام بچسبد به دلیل گرمای بدن دام با سرعت بیشتری آمونیاک تولید میکند. بنابراین تمیز کردن گاوها و جمع آوری منظم کودها از بستر دامداری ها میتواند تاثیر بسیار زیادی بر کاهش آزاد سازی گاز آمونیاک در محیط نگهداری گوساله ها داشته باشد.

اصول بهداشت جایگاه دام زنده

اهمیت نظافت گوساله ها در کاهش تولید گاز آمونیاک

همانطور که گفتیم نظافت مرتب گوساله ها و خشک نگه داشتن بستر نگهداری آنها تاثیر بسیار زیادی بر کاهش تولید گاز آمونیاک دارد. خشک بودن بستر باید به قدری باشد که وقتی زانوی خود را بر روی بستر قرار میدهید زانوی شما خیس نشود. بستر باید به قدری زیادی باشد که تولید گاز آمونیاک به حداقل برسد. تمیز کردن به موقع بستر، از بین بردن باکتریهای ایجاد کننده آمونیاک و ایجاد تهویه مناسب در فضای دامداری ها از دیگر اقدامات موثر بر حذف گاز آمونیاک از محیط های نگهداری گوساله هاست.

نتیجه گیری :

گروه گوسفنده زنده به طور شبانه روزی و در هر کجای تهران در خدمت شماست. برای خرید گوسفند زنده ،گوساله و یا خروس زنده خود تنها کافی است با شماره های موجود در سایت با ما تماس بگیرید. گوسفند زنده همچنین اقدام به ارسال دام و قصاب همراه با باسکول به آدرس مورد نظر شما خواهد نمود.

گوسفند زنده و خروس زنده

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *