گوسفند نژاد همشایر (Hampshire)

زمان مطالعه: 3 دقیقه

از دیگر نژادهای گوسفند که زادگاه آن انگلیس می باشد گوسفند همشایر می باشد که به نژاد همشایر دوان هم نامیده می شود. زادگاه گوسفند همشایر از سواحل جنوبی انگلیسی بوده که نام آن هم به همین اسم گرفته شده است. این منطقه دارای آب و هوای خوبی می باشد که جهت دامداری مناسب است. از ترکیب دو نژاد برک شایر نوت و ویلت شایر هورن، نژاد همشایر به وجود می آید. اندازه این گوسفند بزرگ بوده و به دلیل رفتار آرامش مراقبت از آن کار راحت تری نسبت به سایر گوسفندان است.



پرورش گوسفند همشایر

توسعه و پرورش گوسفند همشایر با اقدام کشاورزی به نام جان توینام در سال 1829 اتفاق افتاد. او ابتدا در سال 1835 گوسفند همشایر را درتعداد گله 6 تایی فروخت که همین موضوع توانست اولین تشکیل اولین گله گوسفند همشایر داون را در کشور انگلیس باعث گردد. در سال 1849 این نژاد به آمریکا وارد شده و اگرچه جنگ داخلی تلاش برای جلوگیری از این صادرات را داشت ولی سرانجام در سال 1879 تعداد زیادی از این نژاد به آنجا صادر شد و ده سال بعد انجمن گوسفندان آمریکایی با این که اطلاعات کمی را راجع به این گله داشتند، پذیرفته و ثبت نمودند. نژاد گوسفند همشایر دارای دو دسته میش و قوچ می باشد.

خصوصیات نژاد همشایر

خصوصیات فیزیکی گوسفند همشایر شامل، وزن، اندازه، ظاهر، رفتاری و … را در ادامه شرح خواهیم داد.

خصوصیات رفتاری همشایر

نژاد گوسفندان همشایر بسیار آرام بوده و همین موضوع یک انتخاب عالی جهت نگه داشتن آن ها می باشد حتی در صورتی که بی تجربه باشید.

وزن و اندازه این نژاد

گوسفندان همشایر معمولاً جثه بزرگی را دارند و دارای بدنی عضلانی می باشند و همین می تواند آن را نسبت به سایر نژاد سنگین تر نماید. وزن گوسفند همشایر ماده یا قوچ در حدود 90 و وزن گوسفند همشایر نر یا همان قوچ ها در حدود 120 کیلوگرم است.

ظاهر دام همشایر

گوسفندان همشایر بدنی سفید با چهره ای تیره دارند که دارای گوش هایی به نسبت بلند می باشند که در کنار سرشان قرار گرفته است. پاهای این گوسفند دارای پشم بوده و به رنگ تیره ای می باشند. این نژاد برعکس نژاد های تشکیل دهنده خود بدون شاخ هستند.

مشخصات تولید این نژاد

گوسفند همشایر دارای بدنی بزرگ و گوشتی است که برای تولید گوشت بسیار مناسب است. هدف اصلی از پرورش این نژاد تولید گوشت می باشد.

به طور معمول گوسفند همشایر جزو حیوانات سرسختی می باشند که می توانند هر آب و هوای مختلفی را تحمل کنند. جدا از آب و هوا می توان این حیوانات را در هر جایی از جهان پرورش داد.

رشد گوسفند همشایر

گوسفندان همشایر خیلی با سرعت رشد کرده و به همین منظورهم جهت افزایش تعداد گله گزینه مناسبی می باشند. این نژاد نسبت به سایر نژاد دیگر بسیار سریع وزن اضافه می کنند که از همین لحاظ هم برای تولید گوشت مناسب می باشند. تولید پشم این گوسفندان به صورت متوسط حدود 2.7 تا 4.5 کیلوگرم پشم و طول پشم ها آن ها 5 تا 9 سانتی متر می باشد.


روش مراقبت نژاد همشایر

گوسفندان همشایر نیاز به نگه داری ویژه ای ندارند و می توانند هر غذایی از سبزیجات و چمن را بخورند. به همین دلیل تامین نمودن غذای باعث تقبل هزینه های زیاد نخواهد شد. جهت رشد خوب این گوسفندان باید خوراک به اندازه کافی و همچنین جای خوبی برای زندگی آن ها فراهم نمایید. در صورت به وجود آمدن هر بیماری باید به دامپزشکان حرفه ای رجوع نمایید.

بیماری های رایج در همشایر

گوسفندان همشایر در مقابل بیماری های شایع بسیار سرسخت و مقاوم می باشند. سیستم ایمنی آن ها بسیار قوی بوده و می توانند در مقابله با هر بیماری که به بدنشان وارد می شوند رویارویی داشته باشند. بهتر است جهت اطمینان بیش تر از سلامتیشان، آن ها را در سال دو بار به دامپزشک رجوع دهند.

قیمت گوسفندان همشایر

قیمت گوسفندان همشایر بر اساس فاکتورهایی مانند جنس، وزن، بالغ یا گوساله بودن متفاوت می باشد.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *