اهمیت تخلیه کود از جایگاه پرورش گوسفند و بز

زمان مطالعه: 3 دقیقه

یکی از عوامل تاثیرگذار در انتشار انگل ها و بیماری در گوسفندان، عدم جمع آوری فضولات و کود از محل پرورش آنهاست. نکته جالب اینکه کود گوسفند و بز در مقایسه با کود گاو، دارای رطوبت کمتری بوده و در نتیجه جمع آوری آن راحت تر است. در بعضی از مناطق از کود خشک برای بستر دام ها استفاده می شود.

⚪️روش های مختلف جمع آوری کود دام بر اساس نوع جایگاه:

  1. اگر محل پرورش گوسفندان کوچک باشد برای جمع آوری کود از بیل و تراکتورهای کوچک استفاده می کنند . اما در محل های بزرگ و صنعتی پرورش گوسفند، از روش مکانیزه و با استفاده از انواع كود روب این کار را انجام می دهند.
  2. معمولا در محل های پرورش گوسفند که کف بستر از خاک، آجرفرش یا بتن ساخته شده است کارگران با استفاده از بیل و یا ماشین آلاتی مانند تراکتور یا تیغه های جمع کنندۀ بستر، جمع آوری کود را انجام می دهند.
  3. جایگاه های پیشرفته پرورش گوسفند از کف های مشبک برای ساخت کف جایگاه استفاده می کنند. جمع آوری کود گوسفند و بز از طریق هدایت کودهای تولید شده توسط دام ها از منافذ موجود در کف های مشبک به کانال های مخصوص هدایت شده صورت می گیرد و از جایگاه پرورش گوسفندان خارج می شود.

خوب است بدانید میانگین تولید سالیانه کود به ازای هر راس گوسفند 200 کیلوگرم می باشد.

 

برای هدایت آب و ادرار گوسفند به کانال فاضلاب و جلوگیری از رطوبت بستر باید جایگاه را به گونه ای ساخت که دارای شیب  5/ 2 تا 5 درصد باشد.

⚪️پيامدهای منفی جمع شدن طولانی مدت کود در بستر محل پرورش گوسفندان:

  • عدم جمع آوری به موقع کود گوسفند و بز، موجب ايجاد محل مناسب برای تجمع و تکثیر مگس و حشرات مختلف می گردد.
  • ماندن طولانی مدت کودها در بستر جایگاه ممکن است موجب آلوده شدن سُم دامها و شیوع بیماری گندیدگی سُم در گوسفند و بز گردد.
  • افزایش احتمال رشد انگل ها مانند انواع کرم ها
  • در جایگاه های بسته و نیمه بسته بهتر است کود روبی بیشتر انجام گیرد زیرا در صورت خیس شدن کود گوسفند و بز، گازهایی متساعد می شود که تهویه محل پرورش را با مشکل مواجه می کند.

در واقع محل پرورش و فروش گوسفند زنده باید با توجه به نوع و جنس کف دامداری، تعداد دام و شرایط آب و هوایی منطقه، کودروبی به شکل روزانه یا هر چند روز یک بار انجام گردد. همچنین در فصل زمستان به دلیل خیس شدن بیشتر، باید جمع آوری کود از جایگاه تعداد دفعات بیشتری نسبت به تابستان انجام گیرد زیرا باعث انتشار انگل ها و بیماری های مختلف می گردد.

به طور کلی بر اثر تجمع كود همراه با رطوبت بالا، گازهایی از بستر و کود دام متصاعد می شود که باعث آلودگی هوا و اتمسفر شده و ایجاد بوی نامطبوع در زمین های اطراف نیز می کند و به همین دلیل کودروبی به موقع در پرورش دام مساله با اهمیتی است.

                          

Rate this post

فهرست مطالب

‫2 نظرها

  1. سلام وقت بخیر
    داخل سوله دامپروری دام سبک
    متاسفانه کود به بتن کف چسبیده و با بابکت جمع آوری نمیشود
    تعداد سوله ها 50 تا و طول سوله 48 میباشد. و امکان استفاده از بیل و کلنگ دستی نمیاشد. چون زمانش به صرفه نیست .
    شما میتوانید راهکاری پیشنهاد بدهید ؟

  2. سلام و خسته نباشید
    برای مزرعه پرورش گوسفند از کجا میتوانیم کف های مشبک پلاستیکی را سفارش بدهیم؟ ایا بلحاظ صرفه اقتصادی، البته در کنار حسن بزرگی که بخصوص در شمال کشور بجهت رطوبت در پرهیز از ریسک خیسی بستر دارد، برای مزرعه 200راسی داشتی یا 500راسی پرواری صرفه اقتصادی دارد؟متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *