اهمیت وضعیت سیستم پستانی در گاوهای شیری

زمان مطالعه: 4 دقیقه

یکی از مهمترین مسائل برای تاسیس گاوداری های بزرگ و پرورش گاو توانایی بررسی فنوتیپ گاوهای شیری از طریق بررسی خصوصيات فيزيكی مهم گاوهای شیری است که در واقع بر میزان تولید شیر تاثیر گذار است. دامپروران با بررسی درست ویژگی های ظاهری گاوهای شیری می توانند مدیریت اقتصادی بهتری در گاوداری ها داشته باشند.

برای بررسی ویژگی های فیزیکی مهم گاوهای شیری پنج صفت مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس نمره داده می شود که سقف این نمره و امتیاز ها در مجموع است:

  1. بررسی ظرفیت عمومی و چهارچوب بدنی گاو (10 امتیاز)
  2. بررسی سیستم حرکتی گاو (15 امتياز)
  3. بررسی وضعیت بخش لگنی گاو (20 امتياز)
  4. بررسی میزان توانایی تولید شیر گاو شیری (15 امتياز)
  5. بررسی وضعیت سیستم پستان در گاوها (40 امتیاز)

⚪️بهترین زمان برای ارزيابی تيپ:

⬅️تعیین زمان مناسب برای ارزیابی تیپ و بررسی 5 صفت مهم با توجه به متفاوت بودن وضعیت پستان قبل و بعد از شيردوشی اهمیت خاصی دارد. علاوه بر اهمیت وضعیت پستان، سن دام نیز برای تعیین زمان مناسب ارزیابی تیپ دام نیز اهمیت دارد.

⬅️بهترین زمان ارزیابی تیپ گاوهای شیری برای دام هایی که روزانه 3 بار و دام هایی که روزانه 2 بار دوشیده می شوند به ترتیب  3 تا 4 ساعت بعد از دوشش و 5 تا 6 ساعت بعد ازدوشش می باشد.

⬅️همچنین بهترین سن گاوها برای ارزیابی تیپ گاوهای با تنها یک زایش است و سپس گاوهایی با شكم دوم و سوم زايش در مرحله بعدی اهمیت قرار دارند. بهتر است ارزیابی تیپ گاو شیری 25 تا 30 روز بعد از زایمان صورت بگیرد زیرا در روزهای اولیه پس از زایمان گاو شیری ممکن است دچار افت بدنی و کاهش انرژی شده باشد و باید یک ماه صبر کرد.

⬅️برای ارزیابی تیپ گاوهای شیری 5 صفت کلی که شامل 16 صفت هستند مورد بررسی قرار می گیرد که در این مطلب شما با صفات مورد ارزیابی در وضعیت سیستم پستانی در گاوهای شیری آشنا خواهید شد.

برای ارزیابی تیپ دام وضعیت سیستم پستانی در گاوهای شیری در 8 صفت مورد بررسی و امتیاز دهی قرار می گیرد:

  1. چگونگی اتصال جلويی پستان ها
  2. چگونگی قرارگیری سرپستانك های جلويي
  3. چگونگی قرار گیری سرپستانك ها از عقب
  4. طول سرپستانك ها
  5. میزان عمق پستان ها
  6. میزان ارتفاع پستان های عقبی
  7. ليگامان وسطی
  8. چگونگی قرارگیری سرپستانك ها از عقب

⚪️چگونگی اتصال جلويی پستان ها:

برای امتیاز دهی در این صفت به نوع اتصال ناحيه جلو به سطح شكم باید توجه کرد. در این حالت باید این اتصال به شکل کشیده بوده و محل اتصال ناحيه جلو به سطح شكم باید زاویه بسیار کمی داشته باشد. امتیاز دهی بر اساس شکل زیر خواهد بود:

⚪️چگونگی قرارگیری سرپستانك های جلويی:

امتیاز دهی به این صفت بر اساس چگونگی قرار گيري سرپستانك های جلويی از مركز كارتيه پستان است. در این حالت اگر سر پستانک های جلویی به سمت خارج كارتيه پستان باشند امتیاز 3، اگر به سمت وسط کارتیه باشد امتیاز 6 و اگر سر پستانک جلویی به سمت داخل كارتيه باشد امتياز 9 داده خواهد شد.

 

⚪️چگونگی قرار گیری سرپستانك ها از عقب:

امتیاز دهی به این صفت بر اساس چگونگی قرار گيری سرپستانك های عقبی از مركز كارتيه پستان است. در این حالت اگر سر پستانک های عقبی به سمت خارج كارتيه پستان باشند امتیاز 1-2، اگر به سمت وسط کارتیه باشد امتیاز 4 و اگر سر پستانک عقبی به سمت داخل كارتيه باشد امتياز 9 داده خواهد شد.

⚪️طول سرپستانك ها:

یکی دیگر از صفت هایی که مورد بررسی قرار می گیرد طول سرپستانك ها است که از 1 تا 9 سانتی متر متغیر است که به ازای هر سانتی متر 1 امتیاز داده می شود. برای طول پسانک های کوتاه امتیاز 1- 3 و پستانک های متوسط 4-6 امتیاز و پستانک هایی با طول بلند 7-9 امتیاز خواهد داشت.

 

⚪️میزان عمق پستان ها:

میزان عمق پستان ها در واقع اندازه فاصله بين پايين ترين قسمت كف پستان از مفصل خرگوشي است. در این صفت به پستان هایی با عمق زير مفصل خرگوشي 1 امتياز، هم سطح مفصل خرگوشی 2 امتیاز، عمق متوسط 5 امتیاز و پستان هایی کم عمق امتیاز 9 داده می شود.

 

⚪️میزان ارتفاع پستان های عقبی:

میزان ارتفاع پستان های عقبی در واقع فاصله بين پايين ناحيه فرج و بافت ترشحی شير است که به میزان قد و قامت حیوان نیز بستگی دارد. در این صفت پستان های عقبی با ارتفاع 29 سانتی متر متوسط بوده و امتیاز 4 می گیرند و با افزایش هر 2 سانتی متر یک امتیاز بیشتر خواهد شد.

برای پستان های عقبی خیلی کوتاه امتیاز 1-3، متوسط 4-6 و بلند 7-9 امتیاز در نظر گرفته می شود.

⚪️ليگامان وسطی:

لیگامان وسطی عمق شكاف پستان عقب می باشد و امتیاز دهی آن بر اساس شکل است.

⚪️عرض پستان از عقب:

آخرین صفتی که در وضعیت سیستم پستان گاو مورد بررسی قرار می گیرد عرض پستان از عقب است که امتیاز دهی آن بر اساس شکل زیر است.

 

Rate this post

فهرست مطالب

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *