بیماری آگالاکسی در گوسفند و بز

بز نژاد کشمیرى
زمان مطالعه: 3 دقیقه

یکی از بیماری های واگیردار و شایع در گله های گوسفند و بز بیماری آگالاکسی است که در صورت بروز در گله تلفاتی در حدود ۳۰ – ۱۰ درصد به دنبال خواهد داشت. البته این بیماری به دلیل درگیر کردن غده پستانی موجب غیر قابل استفاده و در نتیجه حذف شدن تعداد زیادی از دام های گله خواهد شد.

بیماری آگالاکسی در هر سن و جنسیتی از دام ها ممکن است بروز کند. عامل این بیماری میکروب مایکوپلاسما است که از طریق دستگاه گوارش یا نوک پستان وارد بدن دام می شود. این بیماری اغلب به صورت مستقیم و از دامی به دام دیگر منتقل می شود و در گله شیوع پیدا می کند. گاهی ممکن است این بیماری از طریق شیردوشی نیز به پستان دیگر دام ها وارد شود.

⚪️بیماری آگالاکسی در دام چیست؟

عامل این بیماری معمولا در ترشحات بدن مانند شیر، ترشحات چشم و مفاصل دیده می شود به طوری که حتی پس از بهبود دام نیز تا چند ماه این باکتری در ترشحات دام وجود دارد و می تواند موجب انتقال بیماری به دیگر دام ها شود.

این باکتری به محض ورود به بدن وارد جریان خون می شود و پس از دو سه روز به اندام های مختلف بدن مانند پستان، چشم و مفاصل وارد می شود و به زودی علائم بیماری خود را نشان می دهند.

 

⚪️علایم بیماری آگالاکسی

دوره کمون این بیماری ۷-۵ روز و حداکثر ۱۳-۱۱ روز است. از نخستین علائم این بیماری تب شدید است. بی اشتهایی و بی قراری و کاهش ترشح شیر از دیگر علائم بالینی این بیماری است. ترشحات چرکی به جای شیر از پستان خارج شده و در نهایت غدد پستان فیبروز شده و هیچ ترشحات آنها کاملا قطع میشود.

بعد از قطع ترشح شیر علائم دیگر به تدریج ظاهر می شوند. برای مثال ۲ روز تا دو هفته بعد از این زمان ضایعات چشم و مفاصل مشاهده می شود. از مهمترین علائم این دوره از بیماری می توان به تورم چشم با ریزش ترشحات مخاطی و ترس از نور اشاره کرد.

علائم دیگری مانند مشکلات حرکتی و لنگش (به دلیل درگیری مفاصل) و تورم مفاصل خفیف یا شدید و دردناک نیز از دیگر علائم این بیماری خطرناک است. ممکن است همگی این علائم یا فقط یکی از آن ها در دام بیمار مشاهده شود.

دوره بیماری آگالاکسی حدودا یک تا چند ماه طول می کشد. این بیماری می تواند منجر به سقط جنین در میش ها و بزهای آبستن شود.

⚪️نحوه تشخیص بیماری

برای تشخیص این بیماری، جداسازی باکتری عامل بیماری از خون و بافت پستان در سطح گله و آزمایش ثبوت عناصر مکمل باید انجام شود. آزمایش ذکر شده به محض بروز علائم بیماری مثبت می شود. آزمایش دیگری به نام آزمایش الایزا نیز برای شناسایی دام های حامل بیماری انجام می شود که حساسیت آن به همان اندازه آزمایش ثبوت عناصر مکمل است.

⚪️درمان بیماری آگالاکسی

بهترین روش برای درمان این بیماری دادن تایلوزین یا اریترومایسین به دام بیمار است که حدودا ۸۰ درصد تاثیرگذار است. استفاده از اکسی تتراسایکلین می تواند شدت بیماری را کاهش دهد و باکتری را از شیر دام بیمار دفع کند.

⚪️پیشگیری و کنترل بیماری

اگر دام از این بیماری جان سالم به در ببرد برای همیشه نسبت به آن ایمن می شود. بهترین روش برای پیشگیری از شیوع این بیماری انجام واکسیانسیون به موقع برای دامهاست. این واکسن شامل باکتری کشته شده این بیماری همراه با ماده کمکی ساپونین است.

بهتر است واکسیناسیون در سنین پایین (بیشتر از ده هفته) صورت گیرد زیرا دام های جوان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. توصیه می شود این واکسیناسیون در سن ۳ ماهگی و دو هفته متوالی به اندازه دو مرتبه انجام شود. تزریق این واکسن باید به صورت زیر جلدی باشد و در هر مرتبه به میزان یک میلی متر تزریق صورت گیرد. دام های واکسینه تا ۶ ماه ایمن هستند بنابراین این واکسیناسیون باید دو مرتبه در سال انجام شود. میش های آبستن نیز باید دو ماه پیش از زایش واکسینه  شوند.

5/5 - (1 امتیاز)

فهرست مطالب

‫33 نظرها

  1. بابا سلام گوسفندان من دارند زایمان می کنند اما بعد ازچند روز از بین میرن بزن کهر هاشون از بین میرن کمکم کنید ممنون میشم چون که گرپه دیگر ندارم،

  2. بابا سلام گوسفندان من دارند زایمان می کنند اما بعد ازچند روز از بین میرن بزن کهر هاشون از بین میرن کمکم کنید ممنون میشم چون که گرپه دیگر ندارم،

  3. بابا سلام گوسفندان بزن و تازه زایمان کردن و بعد چند روز از دستاشون فلج میشن واز بین می رن تو راه خدا کمکم کنید ممنون میشم

  4. سلام بز نان وعلف گرفته دارو دادیم ولی بهتر نشد خیلی بیاحال و بی اشتها هست چیزی نمیخوره چکارکنم

  5. سلام تمام بره های من از آرنج پاهای عقبشان کمی ورم کرده بعداز وقت استراحت پاهای شان را ازدرد نمیتوانند بگذارند روی زمین وقتی کمی بچرند وراه بروند کمی خوب میشوند سه روزه انترو زدم علاج وچاره من چیست بخدا کمکم کنید

  6. نگران بیماری دام خود نباشید!!!
    برای درمان دام خود،تماس بگیرید…
    ۰۹۱۲۸۳۵۰۸۷۲
    ????????????????????????

  7. هپتامیکس یا هفت جزئی مورد تایید متخصصین ودامپزشکی کل کشور

    ⛔️شماره پروانه ساخت اختصاصی 980712-121003
    ⛔️کد پروانه بهداشتی: 121261
    ✔️گوسفند وبز :
    با روزی ????230 ریال به ازای هر راس گوسفند اثرات زیر:
    ١-توقف پشم خواری گندخواری و پشم ریزی
    ٢-افزایش درصد دو و چندقلوزایی(بسته به نژاد و تغذیه)
    ٣- عوامل جلوگیری از سقط و بیماری های بره های شیرخوار و قطع شیر و بره میری
    ۴- تقویت عملکرد سیستم ایمنی و افزایش مقاومت دام بخصوص در تنش های گرمایی
    ۵-کاهش نرخ لنگش
    ۶-افزایش وزنگیری روزانه در بره ها
    ٧-و فواید بیشتری که در تماس با کارشناس میتوانید مطلع شوید
    ⛔️بارها و بارها دامدارانی که از مکمل هفت جزئی استفاده کردند✍️ با یک حساب کتاب ساده(بین نیم تا یک کیلو در تن معادل 12 تا 23 هزار تومان یا کمتر… )این مکمل نه تنها گران نبوده بلکه استفاده آن برای تمام دامداران برای بالاتر رفتن راندمان اقتصادی فارم و کاهش هزینه ها الزامی است …. هزینه آن معادل حتی حذف یکی از داروهای مورد نیاز فارم نیست !
    تماس و خرید انلاین
    09151176966
    09916408972

  8. سلام میشه بگین اسم های محلی دیگه ی بیماری مایکوپلاسما گالاکسی چی هست؟

    1. دامهایی که سالمه می تونید از مریضها جدا کرده واکسن بزنید.

    1. سلام
      اگر شیر کمی خونی و یا کمی تکه تکه شده
      داروی تزریقی داخل سینه بگیر تا 6روز هر 12ساعت داخل یک سینه بز یا گوسفند به اندازه نصف سرنگ تزریق کن.
      سفتی فور بگیر و زیرپوستی 2سی سی تا 5روز تزریق کن
      هیستوجکت بگیر و 4روز به ازای هر 10کیلو وزن 1 سی سی عضلانی تزریق کن.

      سینه رو با پماد آدرمینت روزی دوبار ماساژ بده و قبل شیردهی یا شیردوشی سینه رو تمیز کن

    2. بهتره که شیر آزمایش بشه و بعد از شناسایی نوع میکرب اقدام به درمان بشه.

  9. شب این آمپول رو تزریق کردیم چون بیحال بود. یا ازبی تجربی گوسفند رو ذبح کردیم آیاخوردن گوشت. گوسفندی که شب قبل تزریق آمپول شده جایز هست یاخیر

    1. خیر بعد از تزریق دارو باید برحسب نوع دارو حداقل 3روز از زمان تزریق گذشته باشد.

  10. چند تا از گوسفندا که اطلاع نداشتیم دچار این بیماری هستند با تزریق واکسن سقط جنین کردن دقیقا هم دو ماه مونده به زایمانشون بود دیگه دوره دوم رو نزدیم به نظر من که دام هایی رو که ابستن هستن نباید واکسن زد

    1. بهتر است در دامهای آبستن سنگین احتیاط کرده و تزریق نشود چون احتمال سقط مکانیکی بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *