تاثیرات مخرب استرس گرمایی و سرمایی در گاوداری ها

زمان مطالعه: 2 دقیقه

وجود محیطی با حداقل استرس برای افزایش راندمان تولید شیر در گاوهای شیرده یک ضرورت است و دمای استاندارد در گاوداری ها یکی از اصول مهم برای کاهش استرس در گاوهای شیری می باشد.

بهترین دمای محیط برای زندگی گاوهای شيری بالغ دمایی در حدود 5 تا 20 درجه سانتی گراد می باشد. در این دما استرس حرارتی برای گاوها وجود ندارد اما این محدوده برای گاوهای مختلف کمی متغیر است.

⚪️تاثیر استرس گرمایی

⬅️وجود گرمای بیش از حد استاندارد در گاوداری ها موجب کاهش اشتها، کاهش توليد شير، افت کارآيی توليد مثلی و اختلال در سلامتی گاوهای شیری می گردد. بر اثر گرمای بیش از حد، گاوها و تلیسه ها میل خود را به غذا از دست می دهند که این مساله می تواند منجر به کاهش وزن شدیدی در آن ها شود.

⬅️استرس گرمایی حدودا 30 الی 50  درصد در کاهش تولید شیر گاوهای شیرده اثر گذار است. برای کاهش حرارت در محیط زندگی گاوهای شیری می توان آن ها را به مکانی با دمای مناسب جابه جا کرد و یا اقدام به سرد کردن محیط و ایجاد تهویه مناسب کرد.

⬅️برای کاهش استرس حرارتی می توان جریان هوا را افزایش داده و یا از آبپاش و سيستم های خيس کننده استفاده کرد. سرد کردن مکان هایی همچون سالن شيردوشی، سالن انتظار شيردوشی و محل استراحت گاوها ضرورت بیشتری دارد.

⬅️برای کاهش استرس گرمایی بهتر است مناطق ذکر شده دارای سايه بان باشد. اگر جایگاه به گونه ای ساخته شده (جهت شمالی_ جنوبی) که صبح و بعد از ظهر نور زیاد وارد جابگاه نگه داری و خوراک دهی گاوها شود استرس گرمایی افزایش خواهد یافت.

⬅️در واقع به دلیل نور شدید، آب زیادی از سطح بدن گاوها برای ثابت نگه داشتن دمای بدنشان تبخیر می شود. در این حالت می توان به وسیله فن و یا سیستم های آبپاش حرارت بدن گاوها را کاهش داد.

⚪️تاثیر استرس سرمایی

⬅️سرمای شدید می تواند اثرات نامطلوب در یک گاوداری ایجاد کند. جالب است بدانید گاوهای شیری نسبت به دیگر گاوها در برابر سرما مقاومت بیشتری دارند. البته شرایط دیگری همچون مرحله شیردهی، نوع تغذیه، سن دام، نوع جايگاه، وضعيت جايگاه و میزان تطابق گاو شیری با محیط نیز بر میزان این مقاومت اثرگذار است.

⬅️استرس سرمایی و کاهش دمای بدن دام می تواند به شدت موجب کاهش تولید شیر در گاوهای شیری شود. منطقه نگهداری گاوها باید به صورتی ساخته شود که از گاوها در برابر رطوبت و باد و باران به خوبی محافظت کند.

 

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *