تغذیه گوساله شیری

زمان مطالعه: 2 دقیقه

تغذیه گوساله شیری

مقدار شیر موردنیاز برای گوساله های تازه متولد شده:

یکی از مسائل مهم در پرواربندی گوساله، نوع و میزان تغذیه آن ها است. در این مقاله به بررسی احتیاجات غذایی گوساله و اثرات سو تغذیه بر گوساله ها می پردازیم.

برای رشد گوساله دریافت روزانه انرژی و پروتئین بسیار حیاتی است و علاوه بر اثر گذاری در رشد گوساله، بر روی سلامت آن ها نیز اثرگذار است. هر چه گوساله بزرگتر باشد به انرژی و پروتئین بیشتری نیاز دارد تا بافت های بدن گوساله بهتر رشد کنند.

رعایت تعادل در نسبت انرژی و پروتئین داده شده به گوساله بسیار مهم است به طوری که مثلا اگر پروتئین زیاد از حد به گوساله داده شود ممکن است باعث اختلال در رشد گوساله شود. دو ماده مغذی برای رشد گوساله ها  خوراک مایع و استارتر است که استفاده از این مواد در رژیم غذایی یک دوره پرواربندی گوساله ضروری است.

گوساله ها احتیاجات غذایی متفاوتی دارند:

اگر به تعدادی گوساله روزانه غذاهایی با انرژی مشخص بدهیم رشد یکسانی برای این گوساله ها در پی نخواهد داشت زیرا واقعیت این است که گوساله ها اندازه بدن متفاوتی دارند.  گر نیز به توجه به میانیگن خوراک دهی راانجام دهیم ممکن است بعضی گوساله ها کمتر و بعضی بیش از نیازشان تغذیه شوند.

اگر گوساله بیش از نیازش خوراک دریافت کند آن را صرف رشد خود خواهد کرد. یکی از مواد موثر در رشد سریع گوساله، پروتئین نگهداری است. دام پس از دریافت مازاد این پروتئین آن را صرف رشد بافت های خود خواهد کرد.

تغذیه گوساله شیری

نقش پروتئین در رشد گوساله ها:

اگر به گوساله هایی که شیر جایگزین داده می شود پروتئین مازاد نیز داده می شود برای حفظ این پروتئین مازاد و تسریع رشد آن ها باید ماده خشکی مازاد نیز به آن ها داده شود تا انرژی لازم جهت رشد را نیز دریافت کنند.

اگر قصد دارید در پایان پرواربندی، گوساله هایی صد پونی داشته باشید باید روزانه شیری جایگزین با حدود 20 درصد پروتئین به آن ها بدهید.

 

Rate this post

فهرست مطالب

‫3 نظرها

  1. با سلام
    بنده نمایندگی خوراک دام در استان قم را دارم
    کسی خواست از بهترین استارترها با کیفیت عالی دارم ، خواستید تماس بگیرید توضیحات در خدمتم
    ۰۹۱۹۲۹۴۰۲۹۹ نجفی

  2. با سلام
    اینجانب مسئول شرکت پخش خوراک دام در استان قم هستم ، که نمایندگی پخش داریم .
    اگر استارتر کسی خواست از بهترین و باکیفیت ترین استارترها هستش
    Genesis50
    ۱_کوتاه شدن دوره شیرخواری در گوساله ها
    ۲_بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کاهش تلفات و وزن مطلوبداز شیر گیری
    ۳_جلوگیری از مصرف انتخابی اقلام خوراک توسط گوساله ها
    ۴_ استفاده آسان
    ۵_کاهش هزینه و افزایش سود آوری
    خواستید در خدمتم ۰۹۱۹۲۹۴۰۲۹۹ نجفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *