تولید سیلاژ علوفه ای برای تغذیه دام

تولید سیلاژ علوفه ای برای تغذیه دام
زمان مطالعه: 3 دقیقه

به خاطر کمبود علوفه در فصول زمستان و پاییز برای کاهش هزینه خوراک دام تولید سیلاژ علوفه ای برای تغذیه دام می تواند کاملا مفید باشد. سیلاژ علوفه ای شامل جمع آوری گیاهان خوش خوراک، پسماندهای گیاهی، پسماند کارخانجات مواد غذایی و تخمیر باکتری های بی هوازی روی این محصولات است که بتواند علوفه آب دار در طول سال تولید کند. سیلاژ کردن علوفه ها می تواند علوفه را در برابر اثرات زیان آور چون آفتاب، قارچ ، حشرات و آتش محافظت کند.

با سیلاژ کردن علوفه می توانید علوفه آب دار با ارزش غذایی بالا و پروتئین بالا را در زمستان و پاییز برای دام ها نگهداری کنید. به این صورت دام ها می توانند در تمامی فصول سال علوفه تازه مصرف کنند.

⚪️کلیات تولید سیلاژ

تولید و تهیه سیلاژ تنها منوط به استفاده از گیاه ذرت نمی شود بلکه بسیاری از گیاهان علوفه ای و غیر علوفه ای و حتی پسماندهای گیاهی و پسماند کارخانجات مواد غذایی با هم ترکیب شده و تبدیل به سیلاژ علوفه ای می شوند.

  1. گیاهان غیر علوفه ای خوش خوراکی : خصیل جو، یولاف، ترتیکاله، شلغم، یونجه و شبدر
  2. پسماندهای گیاهی چون کلش غلات
  3. پسماند کارخانجات مواد غذایی شامل : چغندر، تفاله چغندر، تفاله گوجه فرنگی، ضایعات تولید چیپس

⚪️مزایای سیلاژ علوفه ای برای تغذیه دام

  1. استفاده از خوراک با ثبات برای مدت زمان طولانی حتی در زمان خشکسالی
  2. حفظ کمیت و کیفیت علوفه ها در حد بالاتر از علوفه خشک و برابر با علوفه تر
  3. از بین رفتن نیترات مضر در گیاهانی چون ذرت، سورگوم، غلات زمستانه در فرآیند تخمیر بی هوازی تولید سیلاژ
  4. استفاده مطلوب از محصولات فرعی مانند: خصیل غلات زمستانه، پسماندهای گیاهی، پسماند کارخانجات مواد غذایی و غیره
  5. جایگزین شدن سیلاژ بعنوان تغذیه مناسب دام ها در فصول خشک سال و با کمبود علوفه تر
  6. محافظت از علوفه در برابر اثرات زیان بار قارچ، آفتاب، آتش و حشرات با سیلاژ کردن علوفه ها

⚪️گیاهان و ترکیبات مناسب برای تولید سیلاژ علوفه ای

  1. ذرت علوفه ای با گروه های زودرس، متوسط رس و دیرس سال ها است که به عنوان اصلی ترین منبع تولید سیلاژ در کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. ترکیب غلات زمستانه شامل جو، ترتیکاله، یولاف (جو دوسر) و چاودار با گیاهان خانواده لگوم مثل ماشک، خلر، گاودانه که برای تولید سیلاژ مناسب است.
  3. ترکیب گیاهان لگومینه ای مانند یونجه، اسپرس ماشک، خلر، گاو دانه که در مناطق کم بارش و مستعد خشکی پرورش می یابند با غلات یا گراس های تابستانه مثل سورگوم شیرین سیلو شوند، می تواند سیلاژ با کیفیتی را تولید کند.
  4. ارقام جدیدی از گیاه سورگوم مثل رقم پگاه یا ارقام داری قند بالا، به عنوان یک گیاه مقاوم به خشکی و آب های نامتعارف شور، می توانند منابع پایدار و قابل اطمینانی برای تولید سیلاژ در سال های آینده باشند. پسماندهای گیاهی مثل کلش غلات زمستانه، پسماند کارخانجات تولید قند مثل تفاله و ملاس چغندر و یا نیشکر، پسماند کارخانجات تولید رب گوجه فرنگی، پسماند کارخانجات تولید چیپس سیب زمینی، پسماند کارخانجات تولید آب میوه (به صورت مخلوط با هم)، با تنظیم میزان قند و اضافه کردن باکتری های مولد اسید لاکتیک، می توانند منابع مغذی و در عین حال ارزان قیمت برای تولید سیلاژ باشند.

Rate this post

فهرست مطالب

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *