خواص شیر بز

زمان مطالعه: 2 دقیقه

خواص شیر بز

شیر بز دارای خواص بسیاری، از جمله تسریع در متابولیسم بدن و دفع مواد زاید، کمک به سیستم ایمنی و کاهش ابتلا به سرطان، کاهش روند پیری و کمک به درمان اسکیزوفرنی می باشد. این شیر به دلیل دارا بودن پروتئین و چربی نیز مفید می باشد.

جالب است بدانید شیر بز شبیه ترین شیر به شیر مادر است. خوردن این شیر برای کاهش دردهای مفصلی و آرتروز، روماتیسم و بازسازی سیستم عصبی بدن توصیه می شود.

در ایران، این شیر بیشتر توسط عشایر و روستاییان مصرف می شود اما در شهر فروش آن به شکل محدود وجود دارد. اما در اروپا این شیر طرفداران بسیاری دارد و به شکل صنعتی و حتی به صورت شیر خشک در سوپر مارکتها به فروش می رسد.

متخصصان طب سنتی معتقدند خوردن شیر تازه بز همراه با انجیر سیاه تازه تابستانی، برای کاهش دردهای مفصلی و آرتروز و روماتیسم موثر است. در صورتی که شیر تازه بز را در اختیار ندارید می توانید شیر خشک بز را با انجیر سیاه تازه یا خشک شده مصرف کنید. برای این کار انجیر را بخیسانید و شیر خشک را نیز در آب حل کنید و سپس به عنوان دارو مصرف نمایید.

شیر بز را جایگزین خوبی برای شیر گاو می دانند، مخصوصا وقتی که تازه و ارگانیک باشد. کسانی که شیر تازه بز را مصرف می کنند کمتر دچار بیماری های گوارشی و آلرژی می شوند.

در طب سنتی شیر بز طبیعی سرد و تر دارد.

 مهمترین خواص شیر بز:

  1. کمک به سیستم ایمنی و درمان عفونت های باکتریایی
  2. کاهش احتمال ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی، به دلیل دارا بودن درصد بالایی از کلسیم، کمک به استخوان سازی، افزایش مقاومت استخوان ها و افزایش کشش عضلانی
  3. شیر بز از تداخل کلسیم و آهن جلوگیری کرده و مانع از کم خونی می شود.
  4. شیر بز شبیه ترین شیر به شیر مادر است زیرا دارای میزان زیادی اولیگوساکارید است که یکی از مهمترین مواد موجود در شیر مادر است.
  5. شیر بز نسبت به شیر گاو سموم و هورمون کمتری دارد. شیر گاوی اغلب دارای هورمون های رشد گاوی است که برای تولید شیر بیشتر به گاوها داده می شود. اما شیر بز فاقد این هورمون ها بوده و مغذی تر است.
  6. شیر بز نسبت به شیر گاو درصد لاکتوز کمتری دارد. برخی افراد به قند و شیر موجود در شیر گاو حساس هستند و در نتیجه شیر بز می تواند جانشین خوبی به جای شیر گاو برای این گونه افراد باشد.
  7. کمک به بازسازی سیستم عصبی بدن
  8. شیر بز چربی کمتری نسبت به شیر گاو دارد و به همین دلیل در صورتی که جایگزین شیر گاو شود می تواند به کاهش وزن کمک کند.
  9. شیر بز دارای امگا 6 می باشد که یکی از مواد مفید برای بدن است.

برای شیر بز هیچ گونه عارضه خاصی گزارش نشده است اما بهتر است مثل هر ماده غذایی دیگر در خوردن آن تعادل را رعایت کنید.

Rate this post

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *